Ta firma to barometr światowego handlu. Właśnie wydała ostrzeżenie

Maersk, duńska firma żeglugowo-logistyczna, barometr globalnego handlu zapowiedziała, że spodziewa się spowolnienia globalnego popytu na kontenery morskie w 2022 roku, w związku z osłabieniem zaufania konsumentów i zatorami w łańcuchu dostaw.

A view of a ship with containers on top at Chittagong Port.
CHITTAGONG, BANGLADESH - 2021/11/17: A view of a ship with containers on top at Chittagong Port.
Chittagong Port on the banks of the Karnaphuli river is Bangladesh's main seaport. (Photo by Md Manik/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
SOPA Images
view, views, containers, chittagong port, port, kurnofuly river, shipyard cranes, ships, trade, import, export, karnaphuli, craneMaersk spodziewa się, że w 2022 r. zanotuje zysk operacyjny na poziomie około 31 mld USD
Źródło zdjęć: © Getty | SOPA Images

Duńska firma żeglugowa i logistyczna, jedna z największych na świecie poinformowała, że w drugim kwartale załadowała na statki o 7,4 proc. mniej kontenerów w porównaniu z tym samym okresem w 2021 r., co skłoniło ją do zrewidowania całorocznych prognoz dla działalności kontenerowej.

Maersk oczekuje teraz, że popyt będzie w dolnej części swojego zakresu, między -1 a 1 proc. w 2022 r., ponieważ "rosnąca inflacja i ceny energii zaciemniają globalną perspektywę gospodarczą".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polscy przedsiębiorcy dobrze przygotowani. "Zadziałały wschodnioeuropejskie instynkty"

Portal CNBC inoformuje, że Maersk ostrzegł, że spowolnienie jest szczególnie wyraźne w Europie, gdzie zapasy gromadzą się w portach i magazynach w miarę słabnącego popytu konsumentów.

Wojna Rosji w Ukrainie i blokady spowodowane pandemią COVID-19 w Chinach tylko pogorszyły te problemy z zatorami — informuje portal.

Ciągłe zatory i zaburzenia podstaw podaży i popytu w branży logistycznej zwiększają niepewność związaną z perspektywą stawek za przewóz towarów — przekazała firma w oświadczeniu cytowanym przez CNBC.

Maersk spodziewa się, że w 2022 r. zanotuje zysk operacyjny na poziomie około 31 mld USD, wobec wcześniejszych szacunków na poziomie 24 mld USD.

Branża żeglugi kontenerowej skorzystała z wyższych stawek frachtowych, ponieważ firmy musiały płacić rekordowe kwoty za transport swoich towarów w obliczu wielu zakłóceń na rynku.

Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta