To nie sami przedsiębiorcy mają tworzyć silną gospodarkę – kluczową rolę powinno odgrywać państwo.
- Rozmowa z Jackiem Goliszewskim, Prezesem Business Centre Club
1. Patrząc na obecną sytuację makroekonomiczną i wyzwania, przed jakimi stoją firmy, co doradziłby Pan dziś polskim przedsiębiorcom jako lider środowiska pracodawców?
Polski biznes, jak i polska gospodarka stoją dziś na rozdrożu. Jeśli właściwie wykorzystamy fundusze unijne, zainwestujemy w innowacje, sztuczną inteligencję, rozwój kluczowych kompetencji miękkich oraz tzw. green skills, a także nauczymy się sprawniej funkcjonować w środowiskach zróżnicowanych i międzykulturowych – mamy realną szansę wzmocnić naszą konkurencyjność. Jeśli jednak zabraknie odwagi inwestycyjnej i – co najważniejsze – reform, o które BCC od dawna apeluje, pozostaniemy w roli drugoplanowej. "Zamiast aktywnie współtworzyć nowe technologie, grozi nam rola biernych odbiorców."
2. Jakie kompetencje będą w przyszłości najważniejsze?
W najbliższych latach kluczowi będą pracownicy, którzy nie tylko rozumieją technologie, lecz także potrafią odpowiedzialnie zarządzać ludźmi, zmianą i wartościami. Największą przewagę konkurencyjną zyskają ci, którzy potrafią integrować kompetencje technologiczne z umiejętnościami społecznymi i przywódczymi
Wyimek:
Polski biznes potrzebuje nie tylko nowych technologii, lecz przede wszystkim ludzi z kompetencjami przyszłości – od analityki danych i sztucznej inteligencji, przez zielone umiejętności, po inteligencję emocjonalną i etykę technologiczną. Aby to było możliwe, administracja państwowa powinna aktywnie wspierać innowacje. Niestety, rząd wciąż nie stwarza warunków do ich pełnego rozwoju, często pozostawiając przedsiębiorstwa samym sobie wobec wyzwań, przed jakimi stoimy.
3. Jakie zatem wyzwania i szanse stoją dziś przed polskim biznesem?
Największym wyzwaniem pozostaje niepewność. Funkcjonujemy w świecie niestabilnym i niejednoznacznym, w którym zawodzą tradycyjne metody planowania.
Wśród najpoważniejszych zagrożeń znajdują się niepewność makroekonomiczną i geopolityczną, która bardzo utrudnia planowanie, a także wciąż wysokie koszty energii, które pogrążyły ją niejednego polskiego przedsiębiorce, podobnie jak brak stabilności prawa i polityki podatkowej. To wszystko nie sprzyja planowaniu inwestycji. Brak stabilności prawa i polityki podatkowej to jeden z głównych czynników hamujących inwestycje – apelujemy o systemowe reformy w tych obszarach.
Problemem jest także brak długofalowej strategii gospodarczej Polski. Dlatego BCC od lat wskazuje na konieczność stworzenia spójnej, długofalowej strategii rozwoju gospodarczego Polski – opartej na innowacjach, edukacji i współpracy międzysektorowej.
Deficyt pracowników to kolejne kluczowe wyzwanie. Według prognoz w 2026 roku może brakować ponad miliona osób na rynku pracy, a problem nie dotyczy tylko ilości, lecz także jakości kompetencji. W wielu zawodach po prostu brakuje odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów.
Patrząc w stronę szans, wciąż mamy możliwość wykorzystania środków unijnych jako impulsu modernizacyjnego. Rewolucja w obszarze sztucznej inteligencji i technologii generatywnych (GenAI) diametralnie zmieni modele biznesowe, procesy produkcji, sprzedaż i obsługę klienta. W tym kontekście szczególnie istotni będą właśnie specjaliści w nowych zawodach, takich jak: data scientists, data engineers, AI trainerzy, analitycy predykcyjni, eksperci ESG oraz Well-being & Mental Health Managerowie. Liczę na to, że oni wyniosą polski rynek pracy na nowy poziom. Oczywiście o ile zostaną zapewnione edukacja, szkolenia i otwartość na zmianę.
Szkolenia dla zawodów przyszłości są już dostępne, ale prawdziwy boom nastąpi w najbliższych 3–5 latach. Możemy się spodziewać wzrostu liczby programów dedykowanych kompetencjom cyfrowym – bootcampów, akceleratorów, szkoleń międzysektorowych, a także nowych kierunków na uczelniach wyższych. Polska musi szybko dostosować system edukacji i politykę rynku pracy do tych zmian.
Równie istotnym wyzwaniem jest skuteczne przywództwo, pozwalające firmom adaptować się do zmian. Liderzy przyszłości muszą patrzeć szeroko i daleko, reagować szybko i skutecznie zarządzać emocjami. Inspirowanie do działania w niepewnym świecie staje się kluczowym elementem sukcesu.
Najważniejszą szansą dla polskiego biznesu jest zatrzymanie w kraju młodych, zdolnych i innowacyjnych pracowników. To oni najlepiej rozumieją nowe technologie, tworzą start-upy i wprowadzają innowacyjne produkty oraz usługi– są siłą napędową konkurencyjności.
Wspieranie ich pozostania w Polsce wymaga dostępu do praktycznych narzędzi biznesowych, ulg inwestycyjnych i podatkowych dla projektów B+R, a także możliwości współpracy w ramach instytutów badawczych i klastrów innowacyjności a także szkoleń na temat pozyskiwania i wykorzystywania funduszy unijnych.
Między innymi o tych zagadnieniach będziemy rozmawiać podczas konferencji BCC FOR THE FUTURE - LIDERZY JUTRA, która odbędzie się 20 i 21.10 w Warszawie i na którą zapraszam.
4. Co wyróżnia ten projekt BCC FOR THE FUTURE?
Cieszy mnie, że wydarzenie na stałe wpisało się w kalendarz polskiego środowiska gospodarczego. BCC for the Future – Liderzy Jutra to przestrzeń do merytorycznego dialogu o przyszłości biznesu. Konferencja wyróżnia się praktycznym podejściem – nie tylko diagnozujemy wyzwania, o których wspominałem wcześniej, ale przede wszystkim pokazujemy realne możliwości, jakie stwarza dynamicznie zmieniające się otoczenie.
W trakcie konferencji rozmawiamy o takich tematach jak transformacja cyfrowa, adaptacja do świata VUCA i BANI, nowoczesne przywództwo, ESG, ekologia oraz odpowiedzialne zarządzanie. W tym roku szczególną uwagę poświęcamy funduszom unijnym – aż trzy panele będą poświęcone skutecznemu pozyskiwaniu i efektywnemu wykorzystaniu środków z UE.
Konferencja ma również wymiar symboliczny a dla mnie osobisty – jest hołdem dla mojego brata, Marka Goliszewskiego, założyciela BCC. Podczas uroczystej gali pierwszego dnia zostaną wręczone Nagrody Wizjonera Polskiej Gospodarki jego imienia. To wyróżnienia dla firm i liderów, którzy odważnie wdrażają innowacyjne rozwiązania, inspirują innych i realnie zmieniają obraz polskiego biznesu w Polsce.
BCC for the Future to więc nie tylko konferencja, ale także platforma inspiracji, wymiany doświadczeń i praktycznych narzędzi, które pomagają przedsiębiorcom i liderom lepiej przygotować się na wyzwania przyszłości i na zmiany.
5. Jakie są Pana/Pani rekomendacje dla firm w kontekście zarządzania zmianą?
Po pierwsze – należy nauczyć się wyprzedzająco przewidywać i analizować zmiany. Po drugie – rozwijać kompetencje w zarządzaniu ludźmi i stawiać na przywództwo służebne. Lider nie jest od rozkazywania, lecz od wyznaczania ram i wspierania zespołu w osiąganiu celów. W świecie VUCA i BANI nie wystarczy reagować – trzeba przewidywać, adaptować się i inspirować zespoły do działania.
Polecam też stosowanie prostych, ale skutecznych narzędzi: map ryzyka, pilotażowych projektów, warsztatów strategicznych oraz systematycznego monitorowania efektów zmian.
Sukces zależy również od transparentnej komunikacji z zespołem oraz inwestowania w rozwój kompetencji liderów, szczególnie w zakresie zarządzania zmianą i inteligencji emocjonalnej. Przygotowany zespół i dobrze zaplanowane działania pozwalają przekształcić wyzwania w realne szanse dla firmy.
Pierwszego dnia konferencji BCC For The Future poprowadzę panel "Efektywność biznesowa i osobista – jak skutecznie zarządzać zmianą?" na który także serdecznie zapraszam.
6. Kto jest kandydatem do wyróżnienia w tegorocznej edycji konkursu "Wizjoner Polskiej Gospodarki" im. Marka Goliszewskiego?
Ta nagroda powstała w myśli kontynuowania myśli mojego brata, wieloletniego prezesa BCC, który był inicjatorem nowych przedsięwzięć gospodarczych oraz osobą o wyjątkowej wyobraźni biznesowej. Dlatego chcemy promować i nagradzać młodych, innowacyjnych przedsiębiorców oraz ich firmy.
Wyróżniamy przyznajemy za innowacyjne rozwiązania i wdrożenia, które przyczyniają się do modernizacji i konkurencyjności polskiej gospodarki.
Nagrody przyznajemy w następujących kategoriach: Prekursorskie techniki i technologie przemysłowe, Innowacyjne produkty, Innowacyjne usługi. Nowatorskie rozwiązania i projekty wspierające zarządzanie oraz innowacyjny startup.
7. Jakie są perspektywy inwestycyjne Polski w najbliższych latach?
Wskaźnik inwestycji w Polsce wynosi zaledwie 17,3% PKB, co plasuje nas wśród krajów o najniższym poziomie inwestycji w Europie. To zdecydowanie zbyt mało, by zapewnić długofalowy rozwój gospodarki. Bez stabilnego prawa i niezbędnych reform inwestorzy nadal będą wstrzymywać się z decyzjami.
Wzrost gospodarczy w Polsce wciąż opiera się w dużej mierze na konsumpcji wewnętrznej a nie na realnych inwestycjach. Nasza gospodarka jest krucha, co czyni ją podatną na wahania nastrojów konsumenckich i bieżącej sytuacji rynkowej. Bez solidnego zaplecza inwestycyjnego – obejmującego nowe technologie, innowacje, infrastrukturę i rozwój prywatnego biznesu – trudno mówić o trwałym i zrównoważonym wzroście. BCC apeluje o uproszczenie systemu ulg inwestycyjnych i stworzenie realnych zachęt dla MŚP do inwestowania w innowacje
Wyimek:
W Polsce wciąż brakuje wystarczającego wsparcia dla przedsiębiorców w zakresie inwestycji w innowacje i rozwój. Konieczne są mechanizmy zachęcające firmy do inwestowania, doradztwo strategiczne oraz praktyczne wsparcie w realizacji projektów badawczo-rozwojowych.
Inwestycje prywatne w innowacje i podnoszenie jakości mogą zapewnić trwały, zrównoważony wzrost PKB i wzmocnić pozycję Polski na arenie międzynarodowej.
8. Jaką misję realizuje BCC w obecnym środowisku biznesowym
Chcemy być organizacją pierwszego wyboru dla liderów biznesu – przestrzenią, w której przedsiębiorcy znajdą wiedzę, wsparcie ale też taką, która ma realny wpływ na zmianę. Naszą misją jest reprezentowanie i wspieranie polskich przedsiębiorców w kształtowaniu przyjaznego otoczenia gospodarczego
BCC jest nowoczesną platformą dla przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swoje firmy w oparciu o relacje, współpracę i profesjonalny networking. Członkowie korzystają z praktycznych rozwiązań, które zwiększają konkurencyjność, bezpieczeństwo biznesowe i możliwości współpracy w zakresie innowacji min. otrzymując dostęp do platformy online, która umożliwia wymianę doświadczeń oraz poszerzenie sieci partnerów biznesowych i współpracy przy wspólnych projektach. Działamy w 22 lożach we wszystkich regionach Polski, integrujemy środowisko, organizujemy konkursy, szkolenia, doradzamy w sporach z administracją. Członkowie korzystają z praktycznych rozwiązań, które zwiększają konkurencyjność, bezpieczeństwo biznesowe i możliwości współpracy w zakresie innowacji.
Jednak to nie sami przedsiębiorcy mają tworzyć silną gospodarkę – kluczową rolę odgrywa państwo, które poprzez właściwe regulacje i wsparcie powinno tworzyć ramy do rozwoju polskiego biznesu. Niestety nie do końca tak jest. Państwo nie zawsze dostarcza przedsiębiorcom narzędzi potrzebnych do skutecznego rozwoju i inwestowania w innowacje. Brakuje przede wszystkim: praktycznego wsparcia doradczego dla MŚP, dostępu do ulg inwestycyjnych i podatkowych – państwowe systemy ulg i finansowania innowacji często są złożone i trudne do wykorzystania przez małe i średnie firmy, realnego wsparcia w tworzeniu instytutów badawczych i klastrów innowacyjności. Współpraca między firmami, uczelniami i instytutami badawczymi powinna być częściej koordynowana i wspierana na poziomie państwowym, bezpieczeństwa biznesowego i przewidywalnych warunków rozwoju. Dlatego stale reprezentuje interesy polskich firm wobec organów państwowych, lobbujemy za wprowadzaniem konkretnych zmian legislacyjnych chociażby konieczną reformą podatkową czy ograniczeniem biurokracji. Poprzez Gospodarczy Gabinet Cieni i reprezentujące polskich przedsiębiorców, aktywnie działające komisje branżowe BCC proponujemy konkretne reformy i alternatywne rozwiązania. Jeśli Państwo nie będzie wspierać przedsiębiorców i innowacji - sytuacja niestety jeszcze długo się nie poprawi.
9. Kogo spotkamy na tegorocznej konferencji BCC FOR THE FUTURE?
Wśród prelegentów znaleźli się m.in.: Magdalena Kotlarczyk – Country Director Google Poland, Iwona Szylar – Dyrektor Generalna polskiego oddziału Microsoft, Przemysław Koch – Członek Zarządu VeloBank S.A, Arkadiusz Krupicz – Co-founder & Country Manager Pyszne.pl, Dariusz Mazurkiewicz – Prezes Zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA oraz Tomasz Suchański – CEO Żabka Polska oraz ponownie Kasia Kieli – President & Managing Director Warner Bros. Discovery w Polsce oraz CEO TVN. W gronie prelegentów znajdą się także przedstawiciele instytucji publicznych, z którymi BCC współpracuje przy projektach legislacyjnych i rozwojowych Jednym z gości będzie Zenon Ziaja – Założyciel i Prezes Ziaja Ltd., który w wywiadzie w ramach "Sucess Story" opowie o swojej drodze zawodowej, porażkach i sukcesach.
Zachęcam do zapoznania się z agendą tegorocznej wydarzenia: https://www.bcc.org.pl/bcc-for-the-future_2025/ i jeszcze raz zapraszam na konferencję.