Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Witold Ziomek
|
aktualizacja

Troska o klimat to kłopoty dla linii lotniczych

155
Podziel się:

"Wstyd przed lataniem" - jak nazywają Szwedzi niechęć do podróży lotniczych w obawie o klimat - może zrewolucjonizować europejskie linie lotnicze. Efekty już widać.

Europejskie linie lotnicze stracą na trosce o klimat.
Europejskie linie lotnicze stracą na trosce o klimat. (iStock.com)

Sprawę opisał serwis Bloomberg, który zauważa, że w tym roku europejskie linie lotnicze wyemitują do atmosfery ponad 1 miliard ton dwutlenku węgla.

Zdaniem ONZ, w ciągu najbliższych trzech lat lotnictwo może zająć pierwsze miejsce na liście największych emitentów gazów cieplarnianych, wyprzedzając pod tym względem energetykę węglową.

"Flygskam" (pol. wstyd przed lataniem) - to termin, którym Szwedzi określają niechęć do krótkich podróży samolotami, podyktowaną kosztami środowiskowymi.

Zobacz także: Oglądaj też: Reportaż dla PKN Orlen

We Francji dużą popularność zyskuje hasztag #avihonte, znaczący to samo. W Paryżu pojawiła się nawet propozycja, by zawiesić wszystkie krajowe loty.

Z kolei austriacka kolej zakupiła nowe wagony sypialne z uwagi na rosnące zainteresowanie podróżami na długich trasach.

Z kolei Niemcy planują obniżenie podatku na kolej, przy jednoczesnym wzroście na podróże lotnicze.

Moda na nielatanie zaczyna mieć swoje finansowe efekty. Jak podaje SAS, jego ruch spadł o 2 proc. w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy.

Największy problem mają europejskie linie lotnicze, kursujące na krótkich dystansach, na których alternatywą jest szybka kolej.

Jak mówi Carsten Spohr, dyrektor generalny Deutsche Lufthansa, winę za nadmierne wykorzystanie transportu lotniczego ponoszą tanie linie lotnicze i bilety za 5 euro, które wywołały popyt na "niepotrzebne" podróże.

Z kolei zdaniem Ryanair wypełnione samoloty przekładają się na niski poziom emisji na pasażera.

Tak czy inaczej, lotnicze podróże generują ogromne ilości gazów cieplarnianych a samoloty z silnikami elektrycznymi lub hybrydowymi mają szansę wejść na rynek najwcześniej za ok. 10 lat, i to tylko na krótkich trasach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

gospodarka
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(155)
Piotrek
5 lata temu
Kolej jest ekologicza chociaż w Polsce energia pochodzi z węgla. Samolot ma rację bytu tylko na długich dystansach.
Krak
5 lata temu
Największy problem to przeludnienie
Greg27
5 lata temu
A w Polsce Kaczyński buduje następną elektrownie węglową, za to my jesteśmy liderami w likwidacji źródeł zielonej energii. Dlaczego obywatel nie może sobie postawić wiatraka na własnej działce do zasilania własnego domostwa. Dlaczego w Polsce nie zbuduje się elektrowni atomowych, które nie emitują tyle dziadostwa do atmosfery.
Dawid
5 lata temu
Fakty są takie ze Szwecja jest bogata, sprzedaje nowe technologie całemu światu, te związane z eko tez. Nowe techno rodzi się w głowach ludzi. Zeby coś nowego wymyślić trzeba widzieć to czego zacofani nie widza. Zacofani, którzy dzisiaj sie z nich śmieją a jutro od nich kupuja bo sami niczego innowacyjnego nie wymyśla. Swoją droga: co innowacyjnego Polacy wymyślili i na czym zarabiają...?
taka prawda
5 lata temu
jest pijany jak szwed...teraz głupi jak szwed doszło
...
Następna strona