Tunel w Świnoujściu gotowy w ponad 90 procentach. Kierowcy pojadą nim już w maju

Prace budowlane przy tunelu pod Świną, który połączy dwie części Świnoujścia, dobiegają końca. Według prezydenta miasta Janusza Żmurkiewicza dzięki nowej inwestycji skończy się udręka kilkugodzinnego oczekiwania na przeprawy w sezonie turystycznym. Obiekt ma zostać oddany do użytkowania jeszcze przed wakacjami.

Tunel pod Świną jest gotowy w ponad 90 procentach. Ma zostać oddany do użytkowania jeszcze przed wakacjamiTunel pod Świną jest gotowy w ponad 90 procentach. Ma zostać oddany do użytkowania jeszcze przed wakacjami
Źródło zdjęć: © PAP | Marcin Bielecki
oprac.  TOS

- Budowa tunelu jest już na ukończeniu, zostało bardzo niewiele prac - mówiła podczas czwartkowej konferencji prasowej Julita Borkowska ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Wszystkie prace konstrukcyjne zostały zakończone z powodzeniem, wyjścia ewakuacyjne są przygotowane. W chwili obecnej najważniejsza praca w tunelu to jest ułożenie masy bitumicznej, czyli tej warstwy, po której będą poruszały się samochody - relacjonowała.

I dodała, że "sprawą najważniejszą są systemy bezpieczeństwa w tunelu". - To są te najważniejsze systemy, które później zapewnią bezpieczeństwo dla użytkowników tunelu. W tej chwili wykonawca prowadzi prace, przygotowuje budynki, do których te wszystkie systemy będą podpięte - wyjaśniła.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Drastyczne podwyżki cen biletów w PKP Intercity. "Może rząd szykuje pieniądze na podwyżki w roku wyborczym"

Skończy się wakacyjna udręka

Urząd miasta w Świnoujściu ocenia, że tunel pod Świną jest gotowy w ponad 90 procentach. Obiekt ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Dzięki temu mają się skończyć problemy komunikacyjne mieszkańców i turystów. Obecnie do dyspozycji pieszych, rowerzystów i kierowców jest bowiem tylko przeprawa promowa. Korzystanie z niej wiąże się często z długim oczekiwaniem. Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku.

- Myślę, że argument tunelu będzie miał niebagatelne znaczenie w sezonie turystycznym. Wielu przyjedzie, wykupi wczasy choćby z tego powodu, że ta udręka kilkugodzinnego oczekiwania na przeprawy się skończy. Na to liczymy – skomentował prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - Podjęliśmy decyzję o zakupie dziewięciu nowych autobusów dla naszej komunikacji, które umożliwią zrealizowanie nowego rozkładu poprzez tunel, który połączy obie wyspy – zapowiedział włodarz miasta.

[1/6] Źródło zdjęć: PAP | Marcin Bielecki

Cały czas dostępna będzie też przeprawa promowa. Ma być ona obsługiwana dwoma promami "Bielik", które w razie potrzeby wesprze jeden duży prom "Karsibór". W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny – o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom. - Kierujemy tę ofertę do ruchu pieszego, rowerowego, czyli tych, którzy z tunelu korzystać nie mogą – wyjaśnił prezydent Świnoujścia.

Łączna długość inwestycji to ok. 3,2 kilometra, z czego sam tunel, który powstał z wykorzystaniem maszyny drążącej, ma długość niemal 1484 metrów. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.

Coraz więcej nowych tuneli

To kolejny w ostatnim czasie tunel, o który wzbogaci się infrastruktura drogowa w Polsce. W listopadzie ubiegłego roku prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk otworzyli tunel drogowy w ciągu zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Budowa trwała pięć lat i siedem miesięcy. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.

Wiosną tego roku zaczną się natomiast prace nad kolejnym tunelem - w ramach odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Tunel ma mieć 2,2 km długości, a zakończenie prac na całym odcinku zaplanowano na drugi kwartał 2026 roku.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Wybrane dla Ciebie
Co się dzieje z metalami szlachetnymi? Ceny biją historyczne rekordy
Co się dzieje z metalami szlachetnymi? Ceny biją historyczne rekordy
Awantura o "podatek od ogrodzeń" i weta prezydenta. Burzliwy rok w podatkach
Awantura o "podatek od ogrodzeń" i weta prezydenta. Burzliwy rok w podatkach
Wyjątkowy tydzień dla ropy. Drożeje najmocniej od października
Wyjątkowy tydzień dla ropy. Drożeje najmocniej od października
Koniec wydobycia w Polu Bełchatów. Co dalej z kopalnią?
Koniec wydobycia w Polu Bełchatów. Co dalej z kopalnią?
Ceny miedzi znów biją rekordy. Oto czego spodziewają się inwestorzy
Ceny miedzi znów biją rekordy. Oto czego spodziewają się inwestorzy
Nagły ruch USA wobec pięciu Europejczyków. Są reakcje. "Chcą uciszyć"
Nagły ruch USA wobec pięciu Europejczyków. Są reakcje. "Chcą uciszyć"
Co będzie się działo ze złotym, gdy skończy się wojna? Strateg prognozuje
Co będzie się działo ze złotym, gdy skończy się wojna? Strateg prognozuje
Są elitą polskiego wojska. Zajmą się produkcją dronów. "Będziemy przecierać szlak"
Są elitą polskiego wojska. Zajmą się produkcją dronów. "Będziemy przecierać szlak"
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 26.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 26.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 26.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 26.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 26.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 26.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 26.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 26.12.2025