Największy taki tunel w Polsce. Tusk: wielkie wyzwanie
- Czas na to, by polskie koleje stały się wzorem w całej Europie. Podjęliśmy wielkie wyzwanie. Na budowie pracują już dwie tarcze wiercące, to wielkie przedsięwzięcie i połączenie całego regionu - powiedział premier na budowie największego tunelu kolejowego w Polsce.
Szef rządu Donald Tusk wraz z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem odwiedzili w czwartek miejscowość Męcina, gdzie trwa budowa największego tunelu kolejowego w Polsce. Ma wynieść on 3,8 kilometra.
To bardzo dobry dzień dla polskich kolei i dla polskich marzeń o tym, żeby wszyscy w Polsce poczuli, że to jest nasza kolej. Nasza kolej, bo będzie coraz bardziej dostępna dla wszystkich mieszkańców naszej ojczyzny, w różnych miejscach naszego kraju. To nasza kolej, bo to nasz czas - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Znany miliarder bez cenzury o analitykach biznesowych. "Niewiele w życiu widzieli"
- Podjęliśmy takie wielkie wyzwanie, żeby Polska, po tym jak zbudowaliśmy, dalej budujemy, ale kiedy był ten szczyt inwestycyjny, jeśli chodzi o drogi ekspresowe, autostrady, staliśmy się jednym z wiodących państw w Europie, jeśli chodzi o drogi, to teraz jest nasza kolej na to, aby również polskie koleje stały się wzorem dla wszystkich - dodał szef polskiego rządu.
- To wielkie przedsięwzięcie. Tutaj chodzi o włączenie całego regionu, ludzie którzy na co dzień żyją tutaj, wiedzą, jaka to udręka dostać się na przykład do Krakowa. W tej chwili realizujemy projekt, dzięki któremu podróż kolejowa z Nowego Sącza do Krakowa będzie trwała godzinę, a nie tak, jak dzisiaj, 2:20, w najlepszym wypadku, najszybsze pociągi, ale średnio jest 2:40 i to oznacza absolutnie jakościową zmianę życia dla dziesiątków tysięcy ludzi w tym regionie i dla całego regionu, jego szans rozwojowych - zaznaczył premier.
Tusk ogłosił, że Polska zainwestuje w koleje 180 mld zł. - Przywracamy do życia wiele linii. Wzrost pasażerów jest na niektórych trasach imponujący. I to się stało w dwa lata -podkreślił premier, dodając, że przy projektach kolejowych w przetargach preferowane są oferty polskich firm.
- Budujemy nowe ślady kolejowe, modernizujemy stare. Inwestycje eksplodują - powiedział na konferencji prasowej Donald Tusk.
- My za rok, pewnie szybciej, ale jestem ostrożny, przewieziemy w ciągu roku, to brzmi niewiarygodnie, nieprawdopodobnie, pół miliarda pasażerów polskimi kolejami. Pół miliarda pasażerów w ciągu roku. My za rok przewieziemy, w ciągu 12 miesięcy, więcej ludzi naszymi pociągami niż liczy mieszkańców cała UE razem wzięta - stwierdził Tusk.
Przypomniał, że zgodnie z szacunkami, PKP Intercity w tym roku przewiezie ponad 80 mln pasażerów. - Te dane mówią bardzo dużo o skoku, jaki udało się wykonać w ciągu ostatnich dwóch lat - stwierdził premier.
- Mówimy o rewolucji komunikacyjnej, za którą pójdzie rewolucja gospodarcza - dodał Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Wielki projekt kolejowy na południu Polski. Oto szczegóły
Tunel kolejowy powstaje pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Modernizacja linii 104 między Limanową a bocznicą Klęczany to część - jak oceniają PKP Polskie Linie Kolejowe - "jednego z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych na południu Polski", który sfinalizowany ma być na przełomie lat 20. i 30.
Projekt Podłęże - Piekiełko, o którym mowa z jednej strony ma skrócić czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem do ok. godziny (w przypadku najszybszego połączenia), a pomiędzy stolicą Małopolski a Zakopanem do 90-100 minut.
Inwestycja PKP PLK, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75-km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii kolejowej, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
O skali projektu może mówić m.in. fakt, że tunel pomiędzy miejscowościami Męcina i Modrarka długo tytułu najdłuższego w Polsce nie utrzyma. Ten przejmie tunel, który wydrążony zostanie na wcześniejszym (jadąc od Krakowa) odcinku realizacyjnym modernizacji linii 104 Tymbark - Szczyrzyc, który mierzyć będzie 3,82 km.
Na zmodernizowanej linii maksymalne prędkości pociągów pasażerskich wyniosą do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. W tunelu pociągi cargo będą mogły osiągnąć prędkość o 20 km/h niższą.