Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Energetyka w Wielkiej Brytanii. Ponad 3 mln klientów zmieniło dostawcę

Udział sześciu największych dostawców energii na brytyjskim rynku spadł w tym roku do rekordowo niskiego poziomu 92 proc.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Paul Glazzard/CC BY-SA 2.0/Wikimedia)
Duże firmy coraz częściej tracą klientów na rzecz małych dostawców</br>

Z oficjalnych danych wynika, że skala zainteresowania konsumentów zmianą dostawy energii pozostała na zbliżonym poziomie do poprzednich 12 miesięcy, nowością jest jednak rosnąca popularność małych dostawców, którzy są w stanie coraz skutecznie konkurować z tzw. wielką szóstką brytyjskiej energetyki (British Gas, EDF, RWE npower, E.ON, Scottish Power, SSE).

W ostatnich 12 miesiącach z usług dostawców zaliczanych do _ wielkiej szóstki _ na rzecz mniejszych firm zrezygnowało 1,35 mln konsumentów (41 proc. wszystkich przypadków zmiany dostawcy). Rok wcześniej udział ten wynosił zaledwie 19 proc.

_ - Konkurencja daje konsumentom możliwość znalezienia optymalnej dla nich oferty. Wraz z coraz większą liczbą dostawców wchodzących na rynek wybór ten jest coraz większy, co odzwierciedlają dane o liczbie klientów, którzy zdecydowali się skorzystać z możliwości pojawiających się na rynku _ - skomentowała Angela Knight, szefowa organizacji branżowej Energy UK.

Według danych firmy Cornwall Energy z września tego roku, udział sześciu największych dostawców energii na brytyjskim rynku (tzw. wielka szóstka) spadł do rekordowo niskiego poziomu 92 proc. (dotyczy to klientów korzystających z tzw. usługi dual fuel, czyli kupujących od tego samego dostawcy zarówno gaz jak i energię elektryczną).

Rekordowo wysoka jest także liczba dostawców działających na rynku. Według danych z września było ich 25, z czego 19 oferuje klientom usługę dual fuel.

Według Cornwall Energy liczba klientów na rynku energii elektrycznej wynosiła we wrześniu nieco ponad 27 mln, a w przypadku gazu 22,5 mln. Z usługi dual fuel korzysta około 19 mln brytyjskich gospodarstw domowych.

Znaczący wzrost liczby gospodarstw domowych dokonujących zmiany dostawcy był możliwy dzięki zliberalizowaniu przepisów w tym zakresie. W tej chwili procedury związane ze zmianą dostawcy trwają w Wielkiej Brytanii przeciętnie około 5 tygodni. Wliczony jest w to dwutygodniowy okres, w którym klient może wycofać się ze zmiany.

W czerwcu tego roku regulator rynku gazu i energii - Ofgem, przedstawił propozycje dalszego ułatwienia procedur dotyczących zmiany dostawcy. Od początku przyszłego roku zmiana ta ma potrwać nie więcej niż trzy dni. Ofgem poinformował, że dwutygodniowy okres _ na ochłonięcie _ pozostanie w nowych regulacjach. Potem jednak dostawcy będą mieli nie trzy tygodnie ale trzy dni na dopełnienie wszystkich procedur.

_ - Konsumenci mogą zmienić bank w ciągu siedmiu dni, operatora telefonii komórkowej w kilka dni, ale muszą czekać o wiele dłużej na zmianę dostawcy energii. Po tym, jak uprościliśmy i usprawniliśmy działanie rynku energii, nastał czas, by znacząco skrócić ten okres _ - powiedział szef Ofgem Dermot Nolan.

Nie jest to jednak docelowy kształt systemu. Szef Ofgem poinformował, że celem biura jest wprowadzenie możliwości zmiany dostawcy w ciągu zaledwie jednego dnia. Ma to być możliwe już od 2018 roku.

Dane na temat liczby konsumentów zmieniających dostawcę zebrała firma Electralink, która pełni rolę operatora systemu przesyłu danych o klientach pomiędzy dostawcami energii w Wielkiej Brytanii.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: energetyka w wielkiej brytanii, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, unia, fundusze unijne, gospodarka światowa
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz