Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rynek kolejowy w Unii po nowemu. Bruksela liberalizuje przepisy

3
Podziel się:

Komisja europarlamentu ds. transportu poparła w poniedziałek porozumienie ws. przepisów liberalizujących rynek kolejowych przewozów pasażerskich w UE. Przewoźnicy uzyskają równy dostęp do rynków we wszystkich krajach UE i będą mogli startować w przetargach.

Rynek kolejowy w Unii po nowemu. Bruksela liberalizuje przepisy
(Shutterstock/Frederic Legrand - COMEO)

Przyjęte w poniedziałek rozporządzenia to część rynkowa tzw. IV pakietu kolejowego, którego celem jest poprawa konkurencyjności i innowacyjności sektora kolejowego, polepszenie połączeń kolejowych między krajami UE, a także usunięcie barier na drodze do stworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Single European Railway Area).

Na pakiet złożyło się sześć propozycji legislacyjnych, w tym przyjęte już wcześniej trzy projekty dotyczące aspektów technicznych, takich jak np. wydawanie certyfikatów bezpieczeństwa czy ujednolicenie standardów technicznych na kolei, oraz trzy rynkowe, czyli odnoszące się do zarządzania sieciami kolejowymi i otwarcia rynku krajowych przewozów pasażerskich na podmioty z zewnątrz. Porozumienie z Parlamentem Europejskim w sprawie nowych regulacji wypracowano w kwietniu br.

Przepisy poparte przez europosłów w poniedziałek przewidują, że firmy unijne działające w sektorze kolei nie będą ograniczone do rodzimego rynku, lecz będą miały dostęp do sieci kolejowej we wszystkich krajach członkowskich. W rezultacie będą mogły zarówno oferować własne usługi (np. nowe przewozy na danej trasie), jak i starać się o kontrakty publiczne na równi z lokalnymi przewoźnikami.

Otwarcie krajowych rynków kolejowych przewozów pasażerskich ma nastąpić od 14 grudnia 2020 r.

Natomiast po siedmiu latach od przyjęcia i opublikowania przepisów przewoźnicy świadczący publiczne usługi kolejowe będą wyłaniani w drodze przetargów. Od tej reguły przewidziano nieliczne wyjątki. Wybranie przewoźnika bezpośrednio bez przetargu będzie możliwe, jeżeli pozwoli to zapewnić lepszą jakość usług (np. punktualne kursowanie pociągów) albo lepszą wydajność kosztową.

Przewoźnik świadczący publiczne usługi kolejowe będzie mieć zobowiązania wynikające z prawa pracy i praw socjalnych w UE oraz krajach członkowskich.

Bezpośredni wybór przewoźnika bez przetargu będzie możliwy, gdy będzie chodziło o usługi publiczne nieprzekraczające minimalnych progów dotyczących liczby pasażerów czy wartości.

Reforma ma też wzmocnić niezależność i bezstronność firm zarządzających infrastrukturą kolejową, aby zapewnić, że faktycznie wszyscy przewoźnicy będą mieli do niej równy dostęp.

Według unijnych urzędników większa konkurencja na rynkach przewozów kolejowych ma przynieść wymierne korzyści pasażerom, w tym obniżkę cen biletów i poprawę jakości podróżowania.

Rozporządzenia wymagają jeszcze zatwierdzenia przez cały Parlament Europejski.

wiadomości
gospodarka
unia
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(3)
gugu
7 lat temu
PKP tak zawojuje europę jak polskie sklepy
3 sort
7 lat temu
To zupełna herezja dla PISu. A gdzie Narodowo Patriotyczne Przewozy Chrześcijańskich Kolei ?
gg
7 lat temu
Szkoda że nie liberalizują rynku paliw, może wtedy ceny na stacjach byłyby sensowne