Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Patryk Skrzat
|

Firmy masowo wycofują się z przetargów. Nie ma komu budować dróg

255
Podziel się:

Koszty inwestycji rosną ekspresowo, więc coraz mniej firm ma ochotę podejmować się wykonania gigantycznych inwestycji drogowych. Klapą zakończył się m.in. przetarg na S7 pod Krakowem, a to tylko jeden przykład.

Firmy budujące drogi w Polsce muszą się mierzyć z piętrzącą się górą problemów
Firmy budujące drogi w Polsce muszą się mierzyć z piętrzącą się górą problemów (Wojciech Strozyk/REPORTER)

Firmy budujące drogi w Polsce muszą się mierzyć z piętrzącą się górą problemów. Jak mówił money.pl Rafał Bałdys-Rembowski, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, scenariusze są dwa: albo rząd dopłaci do realizowanych zamówień publicznych, albo dojdzie do fali bankructwa w budowlance. Dlaczego? Winny jest szczyt zapotrzebowania w budowlance na ludzi, materiały, surowce, przewozy, kruszywa. Słowem wszystko, co potrzebne jest do realizacji inwestycji, a więc ich koszty rosną.

Zobacz także: Zobacz także: Polskie drogi są jednymi z najniebezpieczniejszych w Europie. Jak temu zaradzić?

To niejedyny problem.W firmy budowlane uderza też split payment. Jak zwraca uwagę "Rzeczpospolita", nie mówimy już o zapowiedziach trudności. Kryzys już się rozpoczął.

Z podpisania kontraktu na S7 pod Krakowem wycofała się Polaqua. Trudna inwestycja miała być warta blisko miliard złotych. Ostatecznie okazało się to zbyt małą kwotą.

Wcześniej nie udało się wybrać wykonawcy 10-kilometrowego odcinka S1 na Śląsku. Zwycięzca przetargu zrezygnował, kolejne firmy nie były zainteresowane.

Problemy dotknęły też ViaBaltikę, czyli fragment S61 pod Łomżą. A w 2018 r. GDDKiA planuje podpisać jeszcze 18 umów. Przez brak waloryzacji umów mogą wystąpić kolejne problemy ze znalezieniem wykonawców, a nawet z dokończeniem już prowadzonych prac.

- Prowadzimy monitoring związany z kosztami usług na rynku budowlanym. Jednak budżet przewidziany na inwestycje jest stały - mówi "Rzeczpospolitej" Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

inwestycje
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(255)
to nie takie ...
6 lat temu
BUDOWLANKA ? - prosty przykład z materiałów ( produkcja ) jedziemy na minimalnych wynagrodzeniach, żeby pokryć koszty do zera zwykła jednostka kosztuje po kosztach netto ok. 1,00 ; pośrednik bierze 10-25 % ( a raczej 25% bo też ma pracowników, którzy chcą zarobić ) a żeby sprzedać obniża się cenę do 080-0,85 zł - wtedy firma jedzie na minusie ; nawet zmniejszając obsadę ( brak pracowników ) to od nowego roku podwyżka płacy minimalnej , podatku od nieruchomości , ochrona środowiska itd i polka się powtarza - i kto tu mówi o windowaniu cen ? z kruszywami jest to samo a każda firma produkcyjna chciałaby się zamknąć w okolicy zera lub na plusie - na nowe technologie firmy nie mają forsy bo muszą zabezpieczyć się na wypłaty ----- teraz trzeba nieźle kombinować, żeby przetrwać i nie wyeliminować się z rynku a już się zaczynają opóźnienia w płatnościach za faktury ; podpisanie jakiejkolwiek umowy z budżetem to ewidentny strzał w kolano ; podwyżki paliwa odkładają się na transport itd ,itd, - zróbcie tabelkę i zobaczcie jak wzrastają koszty produkcji z dnia na dzień i dopiero komentujcie
bolek
6 lat temu
wycofują sie tylko ci co niemogą juz krasc bo wszystko pod kontrolą
Edi
6 lat temu
A na budowę 21 mostów ma być wydanych 2,3 mld zł. No więc jak - rząd ma pieniądze, na ich budowę, a na dopłatę (urealnienie faktycznych kosztów budowy dróg) - nie ma. Czyli będą mosty bez dróg do nich prowadzących. Śmiać się czy płakać?
DZ
6 lat temu
Ani kroku w tył , Prezesie !....Precz z kapitalistami i wyzyskiwaczami...Sami zbudujemy dużo, dużo taniej.
Polak prawdzi...
6 lat temu
Niech padają, skoro nie potrafią. Przyjdą inni, co potrafia i zrobią 2 x taniej.
...
Następna strona