Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Tylko co piąty Polak chce finansowania mediów publicznych z abonamentu

18
Podziel się:

72 proc. ankietowanych opowiada się za finansowaniem mediów publicznych z budżetu państwa, 19 proc. za finansowaniem ich z abonamentu płaconego przez obywateli - wynika z raportu Centrum Badania Opinii Społecznej.

Tylko co piąty Polak chce finansowania mediów publicznych z abonamentu
(flash.pro / Flickr (CC BY-SA 2.0))

72 proc. ankietowanych opowiada się za finansowaniem mediów publicznych z budżetu państwa, a 19 proc. za finansowaniem ich z abonamentu płaconego przez obywateli - wynika z raportu Centrum Badania Opinii Społecznej.

Jak podają autorzy, spadek poparcia dla abonamentu o 11 punktów procentowych w stosunku do poprzedniego badania, "jest reakcją przeciw proponowanemu rozwiązaniu mającemu poprawić jego ściągalność". Chodzi o przekazywanie danych swoich klientów przez dostawców telewizji kablowych i satelitarnych Poczcie Polskiej, która mogłaby na tej podstawie domagać się od wskazanych osób rejestracji odbiorników.

Przekonanie, że dostawcy płatnej telewizji kablowej i satelitarnej nie powinni mieć prawa udostępniania danych swoich klientów bez ich zgody innej firmie, jest niemal powszechne (90 proc.). Przeciwnego zdania jest jedynie 6 proc. respondentów.

"Większość ankietowanych (77 proc.), w tym niemal sześciu na dziesięciu (59 proc.) kategorycznie, sprzeciwia się wprowadzeniu takich przepisów. Rozwiązanie to popiera jedynie co szósty badany (17 proc.); 6 proc. ankietowanych nie ma w tej kwestii wyrobionego zdania" - czytamy w opracowaniu.

Według CBOS takie rozwiązanie relatywnie częściej niż inni popierają wyborcy PiS, jednak nawet wśród nich ma ono więcej przeciwników niż zwolenników; w większym stopniu niż pozostali opowiadają się za nim "osoby o poglądach prawicowych i najmłodsi respondenci". W zdecydowanej większości (85 proc.) przeciwni proponowanemu rozwiązaniu są ci, którzy opowiadają się za finansowaniem mediów publicznych z budżetu państwa.

67 proc. ankietowanych ma w gospodarstwie domowym płatną telewizję kablową lub satelitarną. W tej grupie opłacanie abonamentu RTV deklaruje 46 proc., natomiast 44 proc. twierdzi, że go nie płaci. Jak informują autorzy badania, osoby niekorzystające z usług płatnej telewizji minimalnie częściej niż pozostałe wyrażają poparcie dla takiego rozwiązania, jednak w większości również go nie popierają.

Zobacz także: Zobacz też, co o ustawie abonamentowej mówi wicepremier Piotr Gliński

Jak informuje CBOS, jeśli przygotowywane rozwiązanie, mające poprawić ściągalność abonamentu, wejdzie w życie "w opinii ponad połowy badanych (56 proc.) płatne telewizje stracą część klientów, natomiast ponad jedna czwarta (28 proc.) uważa, że nie wpłynie to na ich liczbę". Poglądy na temat tego, czy zwiększyłoby to wpływy z abonamentu, są podzielone - opinie sceptyczne nieznacznie przeważają (45 proc. wobec 41 proc.).

Według autorów raportu badani opowiadający się za abonamentem nie mają liczebnej przewagi w żadnej grupie ankietowanych, jednak "relatywnie więcej niż przeciętnie jest ich wśród najmłodszych ankietowanych, mieszkańców największych aglomeracji, osób uzyskujących najwyższe dochody per capita, a także respondentów identyfikujących się z prawicą".

Autorzy informują, że obecnie głównym źródłem finansowania telewizji publicznej są reklamy, które ubiegłym roku pokryły 74 proc. kosztów działalności misyjnej Telewizji Polskiej, podczas gdy wpływy z abonamentu - 23 proc. W przypadku publicznego radia koszty misji w większości (około 75 proc.) pokrył abonament, a środki z reklam stanowiły mniej więcej 21 proc.

Taki sposób finansowania mediów publicznych aprobuje 67 proc. respondentów, a jedna czwarta (26 proc.) jest temu przeciwna. "Krytycznie do tego źródła finansowania częściej niż inni podchodzą najmłodsi ankietowani (33 proc.) oraz osoby z gospodarstw domowych o najwyższych dochodach per capita (36 proc.)" - podaje CBOS.

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich w dniach 29 czerwca - 6 lipca 2017 roku na liczącej977 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(18)
Darek.
6 lat temu
Zlikwidowałem czy też zrezygnowałem z abonamentu Cyfrowego Polsatu i nie posiadam odbiorników telewizyjnych z techniczną możliwością odbioru tv naziemnej i jak dla mnie wystarczy mi internet i monitor 42'' i tak już 3-ci rok i wszyscy są w domu zadowoleni.
nik
6 lat temu
dla poprawy dobra publicznego publiczna telewizja powinna byc zlikwidowana
MisieK
7 lat temu
Pisowskie mordy wiedzą wszystko lepiej powiedzą że ludzie chcą płacić a ci co nie chcą to komuniści i już.
kalina
7 lat temu
W związku z przekształceniem Telewizji Polskiej w Telewizję Polską S. A. (w celu obejścia tzw. Ustawy Kominowej) by móc zarządowi wypłacać niebotyczne uposażenie. Z chciwości, a może nawet niewiedzy popełniono wielki błąd gdyż Telewizja Polska S. A. nie jest już tym samym podmiotem prawnym co Telewizja Polska (ta będąca jeszcze za czasów PRL-u) i jako "Spółka Akcyjna" musiałaby najpierw podpisać z każdym posiadaczem odbiornika telewizyjnego umowę o świadczeniu takich usług. Podobną chciwością i wyjątkową przebiegłością wykazano się przekształcając Pocztę Polską w Pocztę Polską S. A. gdyż ta jako podmiot prawny "Poczta polska S. A." nie jest już organem wykonawczym i nie posiada prawa do sprawowania kontroli. A już głupotą ludzką byłoby wpuszczanie pracownika Poczty Polskiej S.A. do mieszkania celem okazania mu odbiornika TV. Z punktu widzenia prawa płacenie jakiegokolwiek abonamentu jest niczym innym jak dobrowolną darowizną płaconą ze zwykłej niewiedzy w celu zaspokojenia chciwości zarządu Telewizji Polskiej S.A. oraz wygórowanych aspiracji zatrudnionych tam wszelakiej maści celebrytów.
jlkljy
7 lat temu
TVP S.A - mówi Wam to coć??????????????????????????????????????????????