Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Mateusz Morawiecki dla WP money: Przez ostatnich 26 lat rz康y w Polsce s造sza造 apele przedsi瑿iorc闚, ale ich nie s逝cha造

Mateusz Morawiecki dla WP money: Przez ostatnich 26 lat rz康y w Polsce s造sza造 apele przedsi瑿iorc闚, ale ich nie s逝cha造

Fot. Stefan Maszewski/REPORTER

- B康幟y powa積i i powa積ie traktujmy ludzi. Przez ostatnich 26 lat rz康y w Polsce s造sza造 apele przedsi瑿iorc闚, ale ich nie s逝cha造 - m闚i w wywiadzie dla WP money Mateusz Morawiecki, wicepremier i tzw. superminister, odpowiedzialny jednocze郾ie za resorty rozwoju i finans闚. Przekonuje, 瞠 PiS zmieni podej軼ie urz璠nik闚 do w豉軼icieli firm - skarb闚ka ma dba o dochody pa雟twa, ale nie gn瑿i przedsi瑿iorc闚 kontrolami.

Tomasz Grynkiewicz: By ju premier w Polsce, kt鏎y m闚i, 瞠 przedsi瑿iorcy to s鏊 tej ziemi. Jaki moment przespali鄉y, 瞠 cztery lata p騧niej kolejny premier musi og豉sza konstytucj dla biznesu? Cz窷 propozycji przecie jest zapisana w polskim prawie.

Mateusz Morawiecki: Mo積a dowodzi, 瞠 mamy w konstytucji zapisane na zasadzie og鏊no軼i swobody czy wolno軼i. Mamy. Podobnie jak mamy konstytucyjne prawo do sprawiedliwego i szybkiego rozpatrywania naszych spraw przez s康y. Jak to wygl康a w praktyce, doskonale wiemy.

Prosz p鎩嗆 i spr鏏owa w urz璠zie powo豉 si na konstytucj. Albo wa積y wyrok Trybuna逝 Konstytucyjnego czy S康u Najwy窺zego. Najcz瘰tsz reakcj, z jak zetknie si przedsi瑿iorca czy zwyk造 Kowalski b璠zie wzruszenie ramion przez urz璠nika. Odwo造wanie si do og鏊nych przepis闚 po prostu w praktyce nie dzia豉. Dlatego wszystko to, co proponujemy w ramach Konstytucji Biznesu, zapisujemy w ustawach, kt鏎e s codzienn bibli dla urz璠nik闚 i najlepszym punktem odniesienia do ochrony swoich praw dla przedsi瑿iorc闚.

Powt鏎z za opozycj: konstytucja biznesu Morawieckiego to zbi鏎 powt鏎zonych regu

Je郵i to wszystko, co zaproponowali鄉y w konstytucji biznesu ju obowi您uje, to pozostaje tylko 瘸這wa, 瞠 przedsi瑿iorcy o tym nie wiedzieli. Bo gdyby wiedzieli, to nie m闚iliby teraz publicznie, ze czekali od lat na takie regulacje. B康幟y powa積i i powa積ie traktujmy ludzi. Przez ostatnich 26 lat rz康y w Polsce s造sza造 apele przedsi瑿iorc闚, ale ich nie s逝cha造. To zasadnicza r騜nica pomi璠zy poprzednikami, a naszym rz康em.

Dzi chcemy zrzuci z plec闚 milion闚 polskich firm ten worek kamieni, do kt鏎ego ka盥a ekipa rz康owa dorzuca豉 kolejne kilogramy ci篹ar闚 w postaci nadmiernych regulacji, 25 tys. stron nowego prawa co roku i codziennej mitr璕i przedsi瑿iorc闚 w relacjach z urz璠ami. To po pierwsze. A po drugie - nasze ustawy wprowadzaj rozwi您ania, kt鏎ych na rynku nie ma.

Czyli?

M闚i tu cho熲y o milcz帷ej zgodzie, kt鏎a oznacza, 瞠 je郵i urz康 nie wyda decyzji w terminie, to przedsi瑿iorca, czy zwyk造 obywatel, mog bez obawy o sankcje, realizowa to, o co do urz璠u wnioskowali. Wprowadzamy zasad przyjaznej dla przedsi瑿iorc闚 interpretacji prawa - s這wem, przyjmujemy, 瞠 je郵i urz璠y nie wiedz, jak interpretowa obowi您uj帷e przepisy to jest to problem administracji, a nie przedsi瑿iorcy i firma dostaje zielone, a nie czerwone 鈍iat這 dla swoich dzia豉.

Symbolem wolno軼i gospodarczej b璠zie ma豉 dzia豉lno嗆 zarobkowa. Je郵i kto zarabia do 1000 z miesi璚znie, handluj帷 np. w Internecie, daj帷 korepetycje, czy handluj帷 warzywami na targu, to nie b璠zie musia rejestrowa dzia豉lno軼i gospodarczej. Oczywi軼ie, chcia豚ym, 瞠by ta kwota by豉 wy窺za ni po這wa minimalnego wynagrodzenia, ale minister finans闚 kr璚i nosem. (鄉iech).

I po trzecie, dzi przedsi瑿iorc闚 dotyczy g御zcz r騜nych przepis闚 i rol pa雟twa jest, by to prawodawstwo uj望 w karby. Ono musi podlega logice i to logice, kt鏎a jest 豉twa do odczytania z punktu widzenia przedsi瑿iorc闚, nie urz璠nik闚.

Ja patrz na Konstytucj Biznesu jak na szkielet, na kt鏎ym maj si oprze inne przepisy dotycz帷e przedsi瑿iorc闚. Wszystkie ustawy musz by ze sob sp鎩ne. Nie tylko chodzi o liter prawa, chodzi te o pozytywnego ducha prawa, kt鏎e buduje nowej, lepszej jako軼i relacje na linii administracja publiczna - przedsi瑿iorcy.

W konstytucji du篡 nacisk po這穎no na to, by si dogadywa. To brzmi jak du瞠 wyzwanie dla urz璠nik闚

Oczywi軼ie. Wszyscy doskonale zdajemy sobie spraw z tego, 瞠 przyj望 przepisy mo積a bardzo szybko, ale zmiana podej軼ia i mentalno軼i ludzi, zar闚no urz璠nik闚, jak i przedsi瑿iorc闚 musi troch potrwa. Ale jak nie postawi si fundamentu, to nie zbuduje si domu – od czego trzeba zacz望 naprawia wzajemne relacje. W Konstytucji Biznesu s rozwi您ania, kt鏎e maj sprawi, 瞠 jak najwi璚ej spor闚 na linii przedsi瑿iorca-przedsi瑿iorca i firma-urz康 b璠zie mo積a rozstrzygn望 przy pomocy ugody i mediacji, unikaj帷 kilkuletnich - i ma這 przyjemnych - spotka na salach s康owych.

Pytam nie bez powodu, bo pami皻am s這wa pana premiera sprzed kilku miesi璚y. Mo積a by這 odczu rozczarowanie oporem na zmiany w鈔鏚 urz璠nik闚 鈔edniego szczebla.

Zale瘸這 i zale篡 nam, by dokona zmiany kulturowej, prze這mowej. Zmiany, kt鏎a b璠zie musia豉 przenika do kolejnych warstw i serc, umys堯w urz璠nik闚. Nie mam w徠pliwo軼i, 瞠 to b璠zie proces roz這穎ny na lata. Ale inaczej roz這穎ny by豚y na pokolenia.

Mo積a wierzy, 瞠 urz璠nicy sami by si zmieniali. I oczywi軼ie si zmieniaj – to ju zupe軟ie inni ludzie ni urz璠nicy z czas闚 PRL, czy lat 90. My chcemy jednak ten proces przyspieszy. Chcemy pokaza, 瞠 fundamentalnym ogniwem gospodarczym w spo貫cze雟twie jest przedsi瑿iorca. On podejmuje ryzyko, ryzykuje swoim maj徠kiem, cz瘰to zdrowiem. I zas逝guje na szczeg鏊ne potraktowanie.

W tym kontek軼ie chcemy, by urz璠nicy pe軟ili w spos鏏 bardziej jednoznaczny rol s逝瞠bn wobec przedsi瑿iorc闚.

W豉軼iwie to dlaczego w Polsce nigdy – poza wyj徠kami – takie my郵enie si nie przyj窸o? Czy ta niech耩 urz璠nik闚 by豉 wrodzona czy system tak kszta速owa ludzi?

To by這 co w rodzaju negatywnego sprz篹enia zwrotnego. Urz璠nik mia jako instrument g御zcz prawa. I nie by w 瘸den spos鏏 motywowany przez instytucje pa雟twa, by wobec przedsi瑿iorcy stosowa proste, jasne i przyjazne regu造. Nawet, je郵i by造 one zapisane gdzie w "chmurach" czy logicznie wynika造 z konstytucji RP.

Z drugiej strony my, politycy, usi這wali鄉y poprzez coraz bardziej skomplikowane prawo uregulowa ka盥y najdrobniejszy szczeg馧. Im bardziej pr鏏owali鄉y, tym bardziej ta p皻la, swoisty w瞛e gordyjski, by trudniejszy do rozwik豉nia.

W tym systemie nie by這 wiele – by nie powiedzie wcale - miejsca dla budowy kapita逝 spo貫cznego, wzajemnego zaufania.

St康 w Konstytucji Biznesu opieramy si na dobrych praktykach funkcjonuj帷ych w ka盥ym cywilizowanym pa雟twie, szukamy element闚 koncyliacyjnych zamiast polaryzacyjnych. Ka盥e silne dzi gospodarczo pa雟two – Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, kraje skandynawskie i azjatyckie tygrysy – maj perfekcyjnie pouk豉dane relacje z w豉snym 鈍iatem biznesu i tam istnieje niepisana zasada "gry do jednej bramki". W Polsce, po 26 latach bylejako軼i, nieufno軼i i gry egoizm闚, te musimy sko鎍zy z podzia貫m na MY-ONI w relacjach administracja-przedsi瑿iorcy.

No, w豉郾ie. Zaufanie przedsi瑿iorc闚 do pa雟twa. Stan na dzi?

Na pytanie tak zadane s dwie opowie軼i w Polsce. Jedna wi捫e si z apologetami III RP, obro鎍ami, kt鏎zy przekonuj, 瞠 III RP to wy陰cznie pasmo sukces闚. Ich opowie嗆 jest taka 瞠 kapita spo貫czny jest niski, bo jeste鄉y spo貫cze雟twem lekko zacofanym, nie wychodz帷ym w europejsk, radosn tw鏎czo嗆.

Ja mam inn interpretacj. Prosz zwr鏂i uwag, jak wielu przedsi瑿iorc闚 by這 dotkni皻ych takimi szykanami jak w filmie Ryszarda Bugajskiego "Uk豉d zamkni皻y", jak wielu przedsi瑿iorc闚 pami皻a, na czym polega kapitalizm nomenklaturowy lat 90.

I jak wielu przedsi瑿iorc闚 dzi jeszcze widzi, 瞠 w stosunku do urz璠nika s bardziej petentem ni klientem, a w szczeg鏊no軼i nie s panem tej relacji.

Trudno tu m闚i o zaufaniu, a m闚imy o ca造m systemie sankcji, z kt鏎ym zwi您any jest te problem braku proporcjonalno軼i. Kary powinny by adekwatne, a tymczasem np. za wyci璚ie drzewa na dzia販e grozi 170 tys. z kary.

Jestem zdania, 瞠 trzeba poprawia ca造 system i to on b璠zie pracowa na wi瘯sze zaufanie spo貫czne. Lepsze to ni prowadzenie setek szkole o tym, jak wa積e jest to zaufanie.

Co b璠zie kluczowe dla powodzenia tego planu?

Mamy ambitny plan, by jak najszybciej przyj望 te rozwi您ania. 圭ie磬a legislacyjna musi by przebyta z konsultacjami, ale bez zb璠nej zw這ki. Chcemy, 瞠by zaplanowana przez nas ca豉 najwi瘯sza reforma prawa gospodarczego po 1989 roku, na kt鏎 sk豉daj si zar闚no pakiety "100 zmian dla firm", jak i ustawowy pakiet propozycji z Konstytucji Biznesu, zacz掖 obowi您ywa najp騧niej w pierwszej po這wie 2017 roku. A niekt鏎e rozwi您ania ze "100 zmian dla firm", 瞠by zosta造 uchwalone jeszcze w tym roku.

Strategicznie kluczowe jest po陰czenie cel闚 obu podlegaj帷ych mi resort闚 - rozwoju i finans闚. Urz璠nicy urz璠u skarbowego i kierownictwo ca貫go aparatu skarbowego z jednej strony b璠 musieli nadal dba o dochody. W ostatnich 8 lat nie zawsze to wychodzi這, czego efektem jest ogromna luka vatowska.

Z drugiej strony, ta dba這嗆 o dochody nie mo瞠 si odbywa kosztem przedsi瑿iorc闚 czy wzmo穎nych kontroli. Urz璠nicy b璠 musieli dba o wykonywanie zapis闚 naszej Konstytucji Biznesu. W ich celach wprost ujmiemy poszczeg鏊ne filary – domniemanie niewinno軼i przedsi瑿iorcy, zasad „co nie jest zakazane, jest dozwolone” itd.

A schodz帷 z tych du篡ch hase na poziom bardziej praktyczny?

Jedna kontrola dla jednej sprawy. Sp鎩na linia interpretacji – to istotne, by przedsi瑿iorca nie musia dzia豉 w oparciu o indywidualn interpretacj, nie musia za ka盥ym razem o ni wyst瘼owa, ale by mia na stronie ministerstwa finans闚 zawieszone wytyczne, interpretacje. To one maj mu da wi瘯sz pewno嗆, 瞠 "ja, jako przedsi瑿iorca jestem w porz康ku z przepisami".

Wie pan, jeden z m這dych przedsi瑿iorc闚, komentuj帷 nasz Konstytucj Biznesu powiedzia, 瞠 w biznesie najlepsze efekty osi庵a si b璠帷 na nim skupionym, realizuj帷 swoj pasj. I my chcemy, 瞠by polscy przedsi瑿iorcy nie musieli si skupia na bataliach i wojenkach z administracj i mogli realizowa zawodowe pasje z po篡tkiem dla swoich firm, pracownik闚 i naszej gospodarki.

Skarb闚ka przyjazna przedsi瑿iorcom to w Polsce pewne novum. W豉軼icielom firm najcz窷ciej kojarzy si z aparatem represyjnym

W Austrii, Holandii czy Niemczech tak nie jest. Urz康 skarbowy to wa積y element, powinien by partnerem ca貫j gospodarki. A w relacjach z przedsi瑿iorcami coraz bardziej przypomina centrum obs逝gi podatnika ni obro郾i皻y stereotypami smutny urz康.

No dobrze. A nie ma pan premier obaw, 瞠 ta konstytucja przychodzi zbyt p騧no? 疾 przedsi瑿iorcy – nie maj帷 zaufania do rz康u, a s造sz帷 o reformach podatkowych – przebieraj tylko nogami, by emigrowa z firm za granic, do Czech czy Wielkiej Brytanii?

S造sz i widz, 瞠 takie dyskusje tocz si w internecie. My takiego zjawiska nie zauwa瘸my, co nie znaczy, 瞠 je w jakikolwiek spos鏏 lekcewa篡my. Zauwa輳 za to, 瞠 z sukcesem przyci庵n瘭i鄉y sto kilkadziesi徠 startup闚, stajemy si dobrym miejscem dla firm z Wielkiej Brytanii, kt鏎e rozgl康aj si po Europie po Brexicie.

Co to oznacza? 疾 nasz system podatkowy i gospodarczy s konkurencyjne. I jestem przekonany, 瞠 ten system, kt鏎y budujemy, b璠zie zmniejsza sk這nno嗆 przedsi瑿iorc闚 do emigracji. A co wi璚ej – sk這ni do powrotu te firmy, kt鏎e wcze郾iej wyemigrowa造 i b璠zie przyci庵a nast瘼ne.

Skoro jeste鄉y przy startupach. Rozw鎩 polskiej gospodarki czy inwestycji w du瞠j mierze opiera na wzgl璠nie taniej sile robocze. Jak pokazuj badania, to przestaje mie znaczenie w konkurencyjno軼i gospodarek

I tu dotykamy fundamentalnego pytania, co do modelu gospodarczego, jaki przyjmuje pa雟two. Ale nie jest to pytanie jedyne. Najlepiej dla wzrostu gospodarczego jest wtedy, gdy promuje si model innowacyjny, jednocze郾ie z wysokim poziomem oszcz璠no軼i w spo貫cze雟twie.

My si ju przesuwamy si w kierunku innowacyjno軼i, startup闚, coraz to wy窺zej warto軼i dodanej na pracownika. Niestety nie mamy naszego w豉snego kapita逝 zaoszcz璠zonego, nie mamy - patrz帷 makroekonomicznie – oszcz璠no軼i, kt鏎e by ci庵n窸y w g鏎 poziom inwestycji.

Konstytucja Biznesu nie dotyczy wprost innowacyjno軼i, ale i tu upraszczamy rzeczywisto嗆. Prosta sp馧ka akcyjna ma da paliwo do bardzo szybkiego rozwoju szybkich innowacyjnych firm. I da te przestrze inwestorom do szybkiego wej軼ia kapita逝 VC w sp馧ki o wysokim ryzyku.

W ministerstwie rozwoju pracujemy nad szeregiem innych rozwi您a, kt鏎e maj premiowa i zach璚a do podejmowania ryzyka i wpycha nas, Polsk, w t przestrze wy窺zej warto軼i dodanej. By鄉y m闚ili wi璚ej o wiedzoch這nnej, a mniej o pracoch這nno軼i, specyfice i konkurencyjno軼i polskiej gospodarki.

Konstytucja Biznesu ma u豉twia firmom 篡cie, ale ju wiadomo, 瞠 tak nie b璠zie. Wi璚ej o skutkach ubocznych nowych przepis闚 czytaj tutaj.

Money.pl
Czytaj tak瞠
Polecane galerie
polak
2017-01-02 09:30
pracodwcy to oszu軼i daj 鄉ieciwe umowy o prac i oszukuj urz康 skarbowy
Tadeusz
2016-12-25 16:47
Plan morawieckiego ---> nowelizacja KPA Decyzja administracyjna z RAZACYM NARUSZENIEM PRAWA bedzie wa積a.
J.T.
2016-11-25 11:21
Ale bujda dla malutkich. Jedyni kogo obecni s逝chaj to biskupi !!!!!
Poka wszystkie komentarze (241)