Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Rosja chce większej liczby zezwoleń dla przewoźników. Polska mówi dość

Rosja chce większej liczby zezwoleń dla przewoźników. Polska mówi dość

Poprzednio uzgodniono wymianę w liczbie 190 tys. zezwoleń dla każdej strony. Fot. Jargilo/REPORTER
Poprzednio uzgodniono wymianę w liczbie 190 tys. zezwoleń dla każdej strony.

Polska nie widzi uzasadnienia dla rosyjskiej propozycji zwiększenia tegorocznej puli zezwoleń dla rosyjskich przewoźników aż o 70 tys.- poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit po rozmowach w ramach polsko-rosyjskiej komisji ds. międzynarodowych przewozów drogowych.

Rozmowy w Moskwie to kolejne runda negocjacji dotyczących rosyjskiej propozycji zwiększenia tegorocznej puli zezwoleń na przewozy dwustronne i tranzytowe. Podstawę prawną do współpracy dwustronnej między Polską i Federacją Rosyjską stanowi umowa o międzynarodowych przewozach drogowych, podpisana w Warszawie 30 sierpnia 1996 roku.

Umowa przewiduje wykonywanie przewozów drogowych przez przewoźników obu państw na podstawie zezwoleń. Ponadto, zgodnie z zapisami umowy, decyzję o strukturze i wielkości kontyngentu podejmuje Komisja Mieszana, złożona z przedstawicieli obu stron.

Polska mówi "nie"

- Nie ma uzasadnienia dla rosyjskiej propozycji zwiększenia liczby zezwoleń aż o 70 tys. W Polsce nie obserwujemy zwiększenia liczby przejazdów naszych przewoźników do Rosji. Rozmowy o ewentualnym zwiększeniu tegorocznego kontyngentu muszą być powiązane z ustaleniami na przyszły rok - podkreślił Szmit, cytowany w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Transportowcy szukają kierowców. Jest nawet 100 tysięcy miejsc pracy:

 


 

Dodał, że trwające negocjacje są trudne, bo Rosjanie nie rezygnują ze swoich postulatów ograniczając konkurencję na rosyjskim rynku transportowym.

- Trzeba budować koalicję państw, które chcą zmieniać takie warunki. Ważną rolę odgrywają polskie organizacje i polscy kierowcy, którzy mobilizują swoich zagranicznych partnerów i współpracowników. Musimy twardo pokazywać nasze rację, aby zwalczać lobbing. Trzeba pokazać, że takie działania ograniczają konkurencję gospodarki w całej Europie, co ma bardzo zły wpływ, to jest wbrew interesowi rynku europejskiego - wskazał Szmit.

190 tys. zezwoleń

Ostatnie posiedzenie Komisji Mieszanej odbyło się 9 listopada 2016 r. w Krakowie. W wyniku rozmów uzgodniono wymianę na 2017 rok w ilości po 190 tys. zezwoleń dla każdej ze stron. W ramach tej puli, strona polska otrzymała:

142 000 - na przewozy dwustronne / tranzytowe;

48 000 - na przewozy do/z krajów trzecich.

Strona rosyjska otrzymała natomiast:

180 000 - na przewozy dwustronne / tranzytowe;

10 000 - na przewozy do/z krajów trzecich, przypomniał resort.

- Decyzja o zwiększeniu o 8 tys. kontyngentu zezwoleń na przewozy do/z krajów trzecich pozwoliła polskim przewoźnikom drogowym na realny wzrost możliwości wykonywania operacji transportowych na rynku rosyjskim. Jednocześnie jest to pierwszy od 2004 roku tak duży kontyngent zezwoleń na przewozy do/z krajów trzecich dla przewoźników polskich - czytamy dalej.

Na przełomie maja i czerwca 2017 r. strona rosyjska zwróciła się do strony polskiej o przekazanie na rok bieżący dodatkowych 70 tys. zezwoleń na przewozy dwustronne i tranzytowe. Oznaczałoby to wzrost poziomu wymiany zezwoleń o jedną trzecią, podczas gdy strona polska nie odnotowuje takiego wzrostu zapotrzebowania na zezwolenia rosyjskie, podkreślono w materiale.

Analizy trwają

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wspólnie ze środowiskiem przewoźników drogowych analizowało propozycję strony rosyjskiej, aby wypracować stanowisko przed kolejnym posiedzeniem Komisji Mieszanej, które odbywa się w Moskwie w dniach 19-20 września 2017 r. Podczas tych rozmów strony uzgodnią ostateczny kształt kontyngentu zezwoleń na rok bieżący i podejmą próbę określenia poziomu wymiany zezwoleń na 2018 rok, podano także.

- Decyzja, jaka zapadnie w tej sprawie będzie odzwierciedlała interesy polskich przewoźników drogowych, aby umożliwić im wykonywanie przewozów do/z i przez terytorium Federacji Rosyjskiej. Strona polska będzie sprzeciwiała się takim propozycjom, które doprowadziłyby do zwiększenia udziału przewoźników rosyjskich w transporcie drogowym kosztem przewoźników polskich - podkreślono w komunikacie.

Resort poinformował też, że strona polska dokonuje analizy nadsyłanych przez przewoźników informacji o warunkach wykonywania przewozów na terytorium Federacji Rosyjskiej. Do czasu rozmów dwustronnych resort infrastruktury będzie starał się wyjaśnić problemy, jakie występują podczas kontroli polskich pojazdów ciężarowych na terytorium Federacji Rosyjskiej i dotyczą klasyfikacji rodzaju przewozu drogowego i wymaganego zezwolenia. Odnosi się to w szczególności do przypadków wykonywania przez polskiego przewoźnika drogowego przewozów dwustronnych z ładunkiem pochodzącym z kraju trzeciego, podano w materiale.

Polska, rosja, tir, logistyka, transport
ISB
Czytaj także
Polecane galerie
mc12
2017-12-05 19:01
Tranzyt wygonić na tory.
Ziuk
2017-12-05 17:54
Równo dla każdej strony to będzie sprawiedliwie !!!!!!
Monia
2017-09-28 19:49
Ten tekst jest stary jak moja babcia ....
Pokaż wszystkie komentarze (128)