Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|

MSP mało eksportują. Wysokie koszty i strach przed nowymi rynkami powstrzymują ekspansję

2
Podziel się:

Tylko 30 proc. polskiego eksportu towarów i usług należy do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, czyli firm, które zatrudniają do 250 osób – alarmuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Polskie produkty czesto są sprzedawane pod marką zagranicznych koncernów
Polskie produkty czesto są sprzedawane pod marką zagranicznych koncernów

Tylko 30 proc. polskiego eksportu towarów i usług należy do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, czyli firm, które zatrudniają do 250 osób – alarmuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Wprawdzie realizowany przez nie eksport systematycznie rośnie, ale jednak udział w całej sprzedaży towarów i usług na rynkach zagranicznych jest stosunkowo niewielki. Przyczyny tego stanu rzecz są różne: obawa przed zmierzeniem się na nowym polu, koszty, nieznajomość realiów gospodarczych wybranego kraju i konieczność poruszania się w zupełnie nowym środowisku prawnym.

"DGP" przypomina, że firmy mogą liczyć na wsparcie oferowane m.in. przez agencje, fundusze czy organizacje przedsiębiorców. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że zainteresowanie wśród MSP nie jest duże. 38 proc. firm zatrudniających do 49 osób nie korzysta z dofinansowania udziału w targach i wystawach, gdyż nie uważają, że może to przynieść im wymierne korzyści. Wyjątkiem jest branża spożywcza, w której 34 proc. przedsiębiorców zadeklarowało, że udział w wystawach ma dla nich istotne znaczenie. Firmy z tego sektora chętniej też korzystają z innych form promocji, np. dofinansowania udziału w zagranicznych misjach gospodarczych.

Zobacz także: Biuro Rzecznika MŚP szuka prawników. Nie liczy, że ściągnie gwiazdy

- Przełamanie bariery umiędzynarodowienia małych firm jest niezmiernie ważne. Choćby w handlu: polski e-commerce jest zupełnie nieobecny za granicą. Skoro mamy wspólny rynek, to nic nie stoi na przeszkodzie, by polskie sklepy internetowe wchodziły na niego ze swoją ofertą – mówi Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Dodaje, że polskie firmy bardzo często sprzedają swoje produkty jako podwykonawca, a więc pod marką nabywcy. W efekcie zagraniczni kupujący nie mieli świadomości, że kupują towar wyprodukowany w Polsce.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez * *dziejesie.wp.pl

msp
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(2)
Moje imię
6 lat temu
Tak, fajnie by było zwiększyć eksport, ale tak, by nie trzeba było oddawać VATu, co panie Morawiecki?
heniu
6 lat temu
Chciałem eksportować odzież roboczą. Po złożeniu pisma w sprawie zwrotu VAT, zostałem tak przetrzepany że szkoda gadać. Na siłę znaleziono 2 uchybienia, zostałem ukarany mandatami ale Vat nadal nie odzyskałem bo kontrola nadal trwa - od 17 miesięcy. Tak o to Państwo skutecznie wybiło mi z głowy eksport stawiając mnie na równi z mafiami vatoskimi. Mała różnica, ja mam zakład, ludzi, magazyny i wszystko legalne i rejestrowane dlatego łatwo mnie zmiażdżyć systemem.