Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

NATO kupuje nowe samoloty. Kontrakt z Airbusem podpisany

Europa się dozbraja. Na 13 programów przeznacza 3,1 mld euro.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Airbus Defence and Space)

Holenderskie Ministerstwo Obrony powiadomiło Parlament o podpisaniu umowy z Luksemburgiem w sprawie kupna wspólnej floty samolotów Airbus A330 Multi Role Tanker Transport oraz o podpisaniu kontraktu, który otwiera drogę do dostarczenia 2 samolotów z opcją na 6 następnych. Polska dostała zaproszenie, by dołączyć do tej grupy.

W nadchodzących tygodniach europejska organizacja współpracy w dziedzinie uzbrojenia (OCCAR) działająca w imieniu natowskiej organizacji wsparcia i zamówień publicznych (NSPA), oba kraje oraz firma Airbus Defence and Space poczynią ostateczne ustalenia, których wynikiem będzie zakończenie procesu finansowego i złożenie formalnego zamówienia na samoloty.

Obecnie trwają rozmowy z Belgią, Niemcami, Norwegią i Polską w sprawie ewentualnego dołączenia tych krajów do programu znanego jako inicjatywa wielonarodowej floty MRTT (Multinational MRTT Fleet, MMF)

W 2011 roku przywódcy UE, mając w pamięci doświadczenia z kampanii powietrznych w Kosowie (1999) i Libii (2011), stwierdzili, że europejskie lotnictwo cierpi na brak zdolności w zakresie tankowania w powietrzu, co prowadziło do stałej zależności od amerykańskich amerykańskich. I rzeczywiście, w trakcie operacji prowadzonej w 2011 roku w Libii 80 proc. misji tankowania w powietrzu realizowanych było przez samoloty amerykańskie.

Rok później ministrowie obrony 10 państw członkowskich należących do EDA (Holandii, Belgii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Węgier, Luksemburga, Polski, Portugalii i Norwegii) podpisali list intencyjny, w którym zdecydowano o podjęciu prac nad uwspólnieniem krajowego zapotrzebowania i wspólnym zakupem nowych samolotów wielozadaniowych pod kierownictwem Holandii. Deklarowanym celem od zawsze było osiągniecie do 2020 roku pierwotnie przyjętego strategicznego poziomu możliwości w zakresie eksploatacji tankowców, które byłyby dostępne na poziomie międzynarodowym i krajowym, tzw. MMF.

Kraje te zdecydowały, że samoloty należące do programu MMF będą własnością NATO, a kwestią zamówień będzie zajmował się OCCAR - Organizacja Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia. Portfel programów OCCAR obejmuje obecnie 13 istotnych programów zbrojeniowych z budżetem operacyjnym w wysokości około 3,1 mld euro.

Państwa członkowskie należące do OCCAR to obecnie Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania i Wielka Brytania. Kooperacyjna struktura OCCAR pozwala jednak innym państwom na uczestnictwo na równych zasadach w konkretnych programach OCCAR bez przynależności do organizacji. Nieczłonkowskie państwa uczestniczące to obecnie Finlandia, Holandia, Luksemburg, Polska, Szwecja i Turcja.

Tagi: nato, wiadomości, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska, gospodarka światowa
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
31-07-2016

sid77Przydala by sie w dzisejszych czasach wspolna armia w UE, a nie tylko OCCAR,putin marzy o imperium rosyjskim i uprawia anty europejska … Czytaj całość

31-07-2016

BolasPolska przystąpi do programu pod warunkiem że będą produkowane w Mielcu albo Świdniku albo w Autosanie, bo tak chcą związkowcy.

31-07-2016

edw__Niemcy są nam winni pokrywanie takich wydatków zbrojeniowych. Powinni za to zapłacić.

Rozwiń komentarze (7)