Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie

WAŻNE:
Zarobki w Polsce rozczarowały. GUS podał dane

Czy operatorem viaTOLL zostanie inspekcja drogowa? Pomysł ministra Adamczyka budzi szereg wątpliwości

Czy operatorem viaTOLL zostanie inspekcja drogowa? Pomysł ministra Adamczyka budzi szereg wątpliwości

Problemem może okzać się sprawność funkcjonowania systemu e-myta w ramach GITD. Fot. WOJCIECH STROZYK/REPORTER
Problemem może okzać się sprawność funkcjonowania systemu e-myta w ramach GITD.

Ministerstwo budownictwa chce zakończyć trwający właśnie przetarg na nowego operatora drogowego systemu poboru myta i przekazać infrastrukturę viaTOLL w ręce Głównej Inspekcji Transportu Drogowego. Zaskakujący pomysł resortu Andrzeja Adamczyka może nie tylko narazić państwo na odszkodowania, ale także doprowadzić do zapaści systemu poboru e-myta.

Jak pisze "Gazeta Wyborcza", propozycja przekazania viaTOLL pod kuratelę GITD padła podczas zeszłotygodniowego spotkania Adamczyka z premier Beatą Szydło i wicepremierem Mateuszem Morawieckim.

Przejęcie przez GITD systemu poboru e-myta mogłoby wiązać się z włączeniem tej instytucji w struktury Krajowej Administracji Skarbowej. Dla GITD, która obecnie zajmuje się głównie kontrolowaniem stanu technicznego ciężarówek i infrastrukturą fotoradarową, byłaby to poważna zmiana profilu działalności.

Ideą ministra Adamczyka jest, by ramach "strategii uszczelniania systemu podatkowego" GITD przejęła obowiązki nadzorowania transportu ładunków fiskalnie wrażliwych: paliw, alkoholu i suszu tytoniowego. Ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów obowiązuje już od maja.

Wideo: przetarg na nowego operatora viaTOLL trwa już od zeszłego roku

 

 

Pomysł ministra Adamczyka, który - według części komentatorów - robiąc taki prezent szefowi resortu finansów walczy o utrzymanie swojej pozycji w rządzie, pociąga za sobą spore ryzyko.

Przekazanie viaTOLL w ręce GITD oznacza przerwanie trwającego już od zeszłego roku przetargu na nowego operatora systemu. Obecna umowa z firmą Kapsch kończy się za rok, a o wejście w jej buty walczy 9 konsorcjów, część z nich z udziałem międzynarodowych firm telekomunikacyjnych. Przerwanie przetargu mogłoby narazić Skarb Państwa na roszczenia finansowe jego uczestników.

Większym problemem może być jednak sprawność funkcjonowania systemu e-myta w ramach GITD. Jak wskazuje "Dziennik Gazeta Prawna", inspekcja drogowa nie jest w żaden sposób przygotowana do przejęcia tak trudnego i pracochłonnego zadania.

Po pierwsze, prawie połowę z 1,5 pracowników GITD stanowią obecnie kontrolerzy, którzy zajmują się stanem technicznym ciężarówek czy obsługą fotoradarów. Tymczasem obecny operator systemu viaTOLL zatrudnia 600 osób i pośrednio dodatkowe 2 tys. u podwykonawców. To oznacza konieczność znacznego zwiększenia zatrudnienia w GITD.

Problemem jest nie tylko ograniczony budżet GITD - a planów zwiększenia go nie ma resort finansów - ale także prawdopodobne trudności z pozyskaniem wysokiej klasy specjalistów. Bez nich obsługa rejestrującego 70-80 mln transakcji miesięcznie systemu nie będzie możliwa.

Resort Adamczyka przekonuje, że odebranie systemu viaTOLL prywatnej firmie "nastawionej na zysk" i przekazanie go państwowej instytucji, która działa według zasady non-profit, oznacza spore oszczędności. Jednak GITD - właśnie jako państwowa instytucja - może nie być w stanie zaoferować specjalistom wystarczająco dobrych warunków finansowych.

Pozostaje jeszcze kwestia nadzoru nad szczelnością systemu. Jak pisze "DGP", obecnie Kapsch odpowiada w tej kwestii przed Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, ale nie jest jasne, kto miałby kontrolować GITD jako operatora systemu.

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Pepe
2017-11-19 02:25

Pieniadze powinny trafiać do polskiego budzetu a nie obcego jak uczyniła to platforma obywatelska
Tak będzie w przyszłym roku. Austriakom konczy sie umowa i darmowa danina od Polaków. Poza tym to jest darmowa i dokładna baza danych aut oraz gdzie te auta jezdza co znacznie ulatwi kontrole przemytu. Proste i skuteczne... Tak trzymac
1azert
2017-11-16 09:03
jezli salon jest przeciw to znaczy jest dobrze
Greg
2017-11-16 06:23
Panie Prezesie - Winiety. Tanio i skutecznie. Tak jak Wegry, Slowacja itp
Pokaż wszystkie komentarze (26)