Wielkie inwestycje na wybrzeżu Bałtyku. Jest kwota

Morski Port Gdynia w 2025 r. zamierza przeznaczyć 449,8 mln zł na inwestycje, a nakłady remonty i konserwacje sięgną 31,5 mln zł – ogłosiła spółka w opublikowanym sprawozdaniu rocznym. Do 2027 r. suma inwestycji ma sięgnąć 1,3 mld zł.

Terminal kontenerowy w GdyniTerminal kontenerowy w Gdyni
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Figurniy Sergey
Marcin Walków

Z raportu wynika, że jest to część szerszego programu inwestycyjnego na lata 2025–2027 o wartości 1,3 mld zł, obejmującego m.in. modernizację nabrzeży Helskiego I i Indyjskiego oraz rozbudowę obrotnicy nr 2.

Po zakończeniu tych prac potencjał przeładunkowy portu w Gdyni wzrośnie z obecnych 42,04 mln ton do ok. 47 mln ton rocznie, a po ukończeniu I fazy Portu Zewnętrznego – do 65 mln ton.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chińskie auta zagrożeniem dla naszej gospodarki? "Pytanie, jak Europa będzie się bronić"

Od 2000 r. spółka poniosła łączne nakłady inwestycyjne w wysokości 2,86 mld zł, z czego 1,24 mld zł w ostatnich pięciu latach. Na projekty infrastrukturalne otrzymała 779,1 mln zł dotacji unijnych, w tym 181,2 mln zł w 2024 r. Tylko w ubiegłym roku Port Gdynia przeznaczył na inwestycje 286,6 mln zł, z czego 272,1 mln zł na infrastrukturę, a 14,5 mln zł na suprastrukturę (zapewnia obsługę ładunkową środków transportu).

Przeładunki w porcie w Gdyni

Plan finansowy na 2025 r. zakłada przychody z działalności gospodarczej w wysokości 423,6 mln zł, z czego sprzedaż usług stanowić ma 87,2 proc. (369,3 mln zł). Największy udział w strukturze przychodów będą miały usługi najmu i dzierżawy – 209 mln zł (49,3 proc.), opłaty portowe – 105 mln zł (24,8 proc.) oraz pozostałe usługi – 55,3 mln zł (13,1 proc.).

Jak podano w raporcie, w Porcie Gdynia rok 2024 przyniósł spadek przeładunków o 2,5 mln ton, czyli o 8,5 proc. do 26,9 mln ton, przede wszystkim w zakresie węgla i koksu, których obsłużono mniej o 1,7 mln ton (59,6 proc.). Redukcję łącznego wolumenu przyniósł także obrót w kategorii zbóż (spadek o 17,2 proc.) oraz paliw płynnych (o 14,1 proc.).

Łączne przeładunki polskich portów morskich w 2024 roku wyniosły 136,7 mln ton i były o 6,2 proc. niższe niż w roku 2023.

Wybrane dla Ciebie
"Uszczelnienie VAT-u nie wystarczy". Potrzebny plan naprawy
"Uszczelnienie VAT-u nie wystarczy". Potrzebny plan naprawy
Wniosek o skierowanie umowy z Mercosurem do TSUE odrzucony. "Nastąpiło przerażenie"
Wniosek o skierowanie umowy z Mercosurem do TSUE odrzucony. "Nastąpiło przerażenie"
Izera wraca. Electromobility Poland otrzyma miliardowe wsparcie z KPO na fabrykę aut elektrycznych
Izera wraca. Electromobility Poland otrzyma miliardowe wsparcie z KPO na fabrykę aut elektrycznych
USA ośmielają UE w kwestii wykorzystania rosyjskich aktywów. "Czas, by działali odważnie"
USA ośmielają UE w kwestii wykorzystania rosyjskich aktywów. "Czas, by działali odważnie"
Przychody gotówkowe wyższe o 67 proc. Wyniki WP Holding w III kwartale 2025
Przychody gotówkowe wyższe o 67 proc. Wyniki WP Holding w III kwartale 2025
Spór o emerytury zatrzęsie Niemcami. Zagrożenie dla rządu Merza
Spór o emerytury zatrzęsie Niemcami. Zagrożenie dla rządu Merza
Coś się dzieje za zachodnią granicą. Odkryli to dzięki ruchom polskich ciężarówek
Coś się dzieje za zachodnią granicą. Odkryli to dzięki ruchom polskich ciężarówek
Grupa Orlen pozyskuje norweskie złoża gazu na Morzu Północnym
Grupa Orlen pozyskuje norweskie złoża gazu na Morzu Północnym
Globalna awaria Cloudflare sparaliżowała działanie wielu platform internetowych
Globalna awaria Cloudflare sparaliżowała działanie wielu platform internetowych
Oferowali 100 tys. zł miesięcznie. Szpital nie mógł znaleźć lekarza miesiącami
Oferowali 100 tys. zł miesięcznie. Szpital nie mógł znaleźć lekarza miesiącami
Kolej pod pilnym nadzorem. Stopień CHARLIE na kluczowych liniach
Kolej pod pilnym nadzorem. Stopień CHARLIE na kluczowych liniach
Stało się. Nowa rola Szymona Hołowni
Stało się. Nowa rola Szymona Hołowni