Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. WS
|
aktualizacja

Rząd się spieszy. Wkrótce specustawa o drogach

48
Podziel się:

Szef Rządowego Centrum Analiz Norbert Maliszewski poinformował, że w przyszłym tygodniu Sejm zajmie się ustawą, która pozwoli w prostszy sposób realizować inwestycje drogowe o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. Jednym z takich odcinków jest trasa S16 przebiegająca przez Mazury.

Rząd się spieszy. Wkrótce specustawa o drogach
Przebudowa S16 jest przykładem, gdzie realizację inwestycji można przyspieszyć (GDDKiA)

Szef Rządowego Centrum Analiz Norbert Maliszewski poinformował o nowej ustawie podczas konferencji prasowej na budowie trasy S16 pomiędzy Borkami Wielkimi a Mrągowem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Gigantyczne wpływy do budżetu. Belka: inflacja to bezlitosny podatek

Strategiczne trasy w Polsce

– Jesteśmy w punkcie zwrotnym. To jest taki czas, który zdecyduje jaką Polskę zostawimy dzieciom. Z tego względu Rada Ministrów przyjęła ustawę, która daje możliwość realizacji inwestycji o charakterze strategicznym (...) z wyłączeniem różnego rodzaju obciążeń o charakterze biurokratycznym, ograniczeniem do absolutnego minimum decyzji uwarunkowań środowiskowych – powiedział prof. Maliszewski.

W rozmowie z PAP doprecyzował, że rząd przyjął tę ustawę w miniony wtorek, a już w przyszłym tygodniu, na najbliższym posiedzeniu, ma ona trafić pod obrady Sejmu. W ocenie prof. Maliszewskiego senat nie powinien blokować tej ustawy, ponieważ jest ona ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.

– Gdy liczymy, o ile może się skrócić czas realizacji inwestycji, to okazuje się, że mniej więcej o połowę. Średnio proces przygotowań do uzyskania decyzji ZRID (Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - PAP) trwa 40 miesięcy, po przyjęciu tej ustawy to 20 miesięcy – ocenił prof. Maliszewski.

Specustawa o drogach

W rozmowie z PAP prof. Maliszewski podkreślił, że w przyspieszonym trybie będą realizowane nie wszystkie inwestycje drogowe, ale tylko te o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. Chodzi np. o tzw. drogi rokadowe, którymi w razie konfliktu zbrojnego będzie się przemieszczało wojsko i sprzęt wojskowy.

– W tym czasie wojny w Ukrainie my musimy wyciągać wioski, musimy podejmować odważne decyzje. Jeżeli mamy kwestie zagrożenia bezpieczeństwa to drogą S16 muszą przemieszczać się wojska, czołgi. W warmińsko-mazurskim realizowane są inwestycje o charakterze bezpieczeństwa, powstają jednostki, kupowany i modernizowane są zbrojenia. Trzeba zwiększać poziom bezpieczeństwa, a sposobem na to, żeby nie tylko mieszkańcy Warmii i Mazur, ale i krajów ościennych czuli się lepiej, jest realizacja inwestycji w sposób przyspieszony, w sposób, który da duże prawdopodobieństwo, że bardzo szybko te inwestycje zrealizujemy – mówił prof. Maliszewski.

Obecnie trasa S16 przez Mazury tj. od Mrągowa do Ełku jest wąska, kręta, miejscami z koleinami. Prof. Maliszewski przypomniał, że od 30 lat trwają dyskusje i procedury, które mają umożliwić budowę nowej S16 przez Mazury. W sumie opracowano ponad 40 wariantów przebiegu tej drogi, z których jeden jest obecnie analizowany pod kątem środowiskowym. Wszystkie zaproponowane warianty były oprotestowywane przez ekologów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(48)
Dzialania rów...
12 miesięcy temu
Wypuszczą mutacje ptasiej grypy albo inne holerstwo aby przyspieszyć budowę korytarza.
Nie głosuj n...
12 miesięcy temu
W 2022 r. kupiliśmy od Rosjan paliwo za 710,3 mln euro, podczas gdy reszta UE łącznie - 417 mln euro. Zjednoczona Prawica Brawo
Adams
12 miesięcy temu
Taki sam jest sens budowy tej drogi jak wywalenia 2,2 mld zł na kanał dla kajaków. Ta droga będzie służyła Litwinom żeby ich porty mogły taniej konkurować z naszymi. PiS to zdrajcy
ZDRADA
12 miesięcy temu
Rosjanie mają rozwiązany problem mostów pontonowych przy ataku . nie będą musieli ich stosować bo najlepsze to są szerokie , kilku pasmowe żelbetonowe ,Tak jak most krymski ,który ciężko uszkodzić ,,przeprawy pontonowe Armia Ukrainy niszczą max po kilku godzinach .
Mmm
12 miesięcy temu
Potomstwu zostawicie Polskę w ruinie zadłużona, zdewastowania i skłócona ze wszystkimi.
...
Następna strona