Tusk zadecydował. Rewolucja w sponsoringu z udziałem spółek Skarbu Państwa
Premier zapowiedział wprowadzenie zmian w sponsoringu sportowym z udziałem spółek Skarbu Państwa - wynika z dokumentu, do którego dotarł money.pl. "Dobre praktyki" mają zdaniem Donalda Tuska zwiększyć przejrzystość finansowania - umowy muszą być jawne. Zakazane będzie również zaangażowanie polityczne w sporcie.
"Wspieranie sportu przez spółki z udziałem Skarbu Państwa jest jednym z ważniejszych elementów zaangażowania się tych podmiotów gospodarczych w działania społeczne" - pisze Donald Tusk we wstępie dokumentu, który opracowało Ministerstwo Aktywów Państwowych, a we wtorek ma go zatwierdzić Rada Ministrów.
Premier dodaje, że "współczesny sponsoring nie polega jedynie na finansowaniu wydarzeń sportowych, lecz na tworzeniu wartości i promowaniu postaw, które przyczyniają się do rozwoju społeczeństwa i wzrostu jakości życia obywateli. Działania te muszą być prowadzone zgodnie z najwyższymi standardami przejrzystości, etyki i odpowiedzialności społecznej" - czytamy dalej w dokumencie "Dobre praktyki w zakresie prowadzenia sponsoringu sportu przez spółki z udziałem Skarbu Państwa (SSP)".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ceny majonezów. Sprawdziliśmy, gdzie są najtańsze
Dlatego, zdaniem szefa rządu, "wspieranie inicjatyw sportowych powinno odbywać się w duchu apolityczności, bez jakiejkolwiek formy promocji jednostronnych ideologii czy postaw, które mogą negatywnie wpływać na odbiór i integrację społeczną".
"Racjonalność wydatków"
Premier uznał, że należy określić "zbiór wytycznych", które powinny brać pod uwagę państwowe spółki. "Sponsoring sportu powinien przyczyniać się do wspierania osiągnięć polskich sportowców z uwzględnieniem racjonalności wydatków ponoszonych przez spółki z udziałem Skarbu Państwa" - ocenił.
Jednocześnie zdaniem Donalda Tuska "zachowanie przejrzystości oraz poszanowania zasad ładu korporacyjnego, praw i interesów wszystkich akcjonariuszy i/lub wspólników/udziałowców w decyzjach sponsoringowych jest jednym z fundamentów gospodarki rynkowej i budowania zaufania społecznego".
"Poniższe rekomendacje mają na celu zwiększenie efektywności i przejrzystości działań z zakresu sponsoringu sportu, a ich stosowanie powinno przyczynić się do zwiększania wartości spółek i budowy pozytywnego wizerunku sponsora, a także do rozwoju podmiotów sponsorowanych i osiągania sukcesów przez polskich sportowców" - pisze szef rządu.
Zmiany w sponsoringu
Jakie najważniejsze rekomendacje dotyczące sponsoringu sportowego zawiera dokument?
- Zasada "stosuj lub wyjaśnij". Spółki mają obowiązek stosować się do rekomendacji lub uzasadnić odstępstwa. To mechanizm znany z ładu korporacyjnego, który ma zwiększyć przejrzystość i odpowiedzialność;
- Zakaz politycznego angażowania się przez sponsoring. Działalność sponsoringowa SSP ma być neutralna politycznie – nie może wspierać partii ani polityków;
- Ścisłe kryteria wykluczeń. Nie można sponsorować:
- Klubów i wydarzeń poza strukturami związków sportowych,
- imprez propagujących przemoc/agresję,
- sportowców karanych za doping,
- wydarzeń bez zasad fair play
4. Długofalowa strategia oraz plany roczne. Każda SSP musi opracować:
- Strategię sponsoringową (na 3–4 lata),
- roczne plany działań z budżetem i miernikami efektywności,
- sprawozdania z realizacji tych planów – zatwierdzane przez radę nadzorczą.
5. Ewaluacja i korekty strategii. Strategia ma być oceniana w połowie czasu obowiązywania i modyfikowana, jeśli zajdzie taka potrzeba.
6. Obowiązek mierzalnych efektów. Sponsoring ma przynosić konkretne korzyści marketingowe lub wizerunkowe – mierzone osobno dla każdego projektu. Budżet sponsoringu musi być proporcjonalny do zysków spółki.
7. Transparentność i bezpośredniość. Zakaz pośredników: umowy zawiera się bez udziału doradców zewnętrznych. Umowy muszą być jawne – publikacja ich podstawowych danych na stronach internetowych SSP.
8. Obowiązkowe klauzule w umowach. Umowy muszą zawierać:
- Możliwość ograniczenia/wycofania finansowania w razie pogorszenia wyników,
- sankcje za korupcję lub naruszenia prawa,
- kary umowne za niewywiązywanie się z zapisów,
- zakaz sponsorowania, jeśli nie ma zgody sportowców na udział w kadrze narodowej.
9. Wsparcie młodzieży. Zalecenie, by 20 proc. wartości umowy przeznaczyć na szkolenie dzieci i młodzieży.
10. Wdrożenie do końca III kwartału 2025 r. Spółki mają czas do końca września 2025 r., aby dostosować swoją działalność sponsoringową do nowych wytycznych.
Piotr Bera, dziennikarz money.pl