Forum Forum dla firmKsięgowość

Biuro w mieszkaniu - jak rozliczać koszty i VAT?

Biuro w mieszkaniu - jak rozliczać koszty i VAT?

Wyświetlaj:
Amelie2 / 79.185.77.* / 2010-10-30 17:56
Proszę grubą czcionką podać , że podatek (czynsz) od powierzchni mieszkania (domu) wykazanego jako przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej jest 30 razy większy od podatku od powierzchni mieszkalnej.
pytajacy / 213.25.109.* / 2010-10-28 12:35
a jak np wygląda sytuacja wynajmu lokalu pod działalność gdzie w mieszkaniu zameldowany jest ktoś z rodziny mieszkanie jest małe 1 pokoj i kuchnia, czy mozna całość przeznaczyć na działalność ?? jesli nie to jak w takiej sytuacji podzielic np. koszty korzystania z toalety i piecyka gazowego (ogrzewanie mieszkania)?? bardzo proszę o odpowiedź
remaw / 87.204.174.* / 2010-10-28 19:42
Nawet jeżeli jest to małe mieszkanie, to zawsze jakaś jego część jest przeznaczona na cele osobiste, więc udział powierzchni należy ustalić procentowo. Jeżeli by przeznaczyć całość mieszkania na cele biurowe (działalności gospodarczej), to należy wystąpić do Starostwa o zmianę sposobu użytkowania lokalu, co wiąże się ze zmianą stawki w podatku od nieruchomości. Z kolei tak długo jak długo tylko część mieszkania jest wykorzystywana na cele działalności gospodarczej (np. 49%) i zachowane są funkcje mieszkalne, tak długo nie traci ono przymiotu lokalu mieszkalnego, bez względu na rodzaj prawa do dysponowania lokalem. I jeszcze jedna rzecz: zameldowanie nie jest równoznaczne z prawem do lokalu. Użytkuje je właściciel, lokator lub najemca i to on ma prawo dysponowania lokalem również w zakresie sposobu jego wykorzystania. koszty i VAT rozlicza się proporcjonalnie. Jeżeli faktura jest wystawiona na dysponenta (stronę umowy) z NIP-em dłużnika, wówczas do podatku VAT z właściwym opisem ustala się procent odliczenia podatku naliczonego, natomiast jako koszty ustala się proporcjonalnie kwotę netto za pomocą dowodu wewnętrznego do którego podpinamy ksero faktury. Przy podnajmie funkcjonują tak zwane re - faktury z podpiętą kserokopią oryginału faktury. Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych promatyką podatkową.
szklarek / 2010-10-28 13:09
Jak w artykule- wszystko trzeba oszacować tak, by dało się US w razie kontroli przekonać o zasadności zaliczenia kosztów.
W tym przypadku jak rozumiem jest kawalerka z zameldowanym panem X, a najemcą przedsiębiorca pan Y ( nota bene spokrewniony ).
Odliczanie kosztów zależy więc od
1. tego, jak umowa jest skonstruowana- czy "opiewa" na pokój czy całe mieszkanie
2. jak reguluje ona kwestie opłat za media- jeśli nic o nich nie mówi, albo wynika z niej, ze ponosi je właściciel z pobranych opłat za wynajem- to nie można ich odliczyć nawet w części.
3. jeśli umowa jest na najem całego mieszkania, zameldowany właściciel tam nie mieszka, a przedsiębiorca Y mieszka gdzie indziej- w kawalerce prowadzi jedynie DG- a umowa dodatkowo nakłada na niego obowiązek opłat za media-odliczyć można całość.


Tu jeszcze 2 artykuły:

http://msp.money.pl/wiadomosci/podatkip/artykul/firma;w;domu;piec;sposobow;na;nizsze;podatki,205,-1,688589.html

http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/firma;w;domu;to;nizsze;podatki,203,0,268491.html

Najnowsze wpisy