Forum Forum dla firmKadry

Jak liczyć chorobowe pracownicy w ciąży

Jak liczyć chorobowe pracownicy w ciąży

Money.pl / 2012-10-16 18:55
Komentarze do wiadomości: Jak liczyć chorobowe pracownicy w ciąży.
Wyświetlaj:
misia2 / 78.159.79.* / 2014-04-23 09:21
Aktualnie pracuję od roku na pół etatu na stawce najniższego wynagrodzenia, czy jeżeli zwiększy się etat do pełnego teraz i za 2 miesiące pójdę na zwolnienie do końca ciąży to czy będę miała prawo do pełnoetatowego chorobowego i później macierzyńskiego?
szklarek / 2014-04-23 10:32
Tak. Zmiana wymiaru etatu 'odcina' grubą kreską wynagrodzenia sprzed tej zmiany, a więc nie wchodzą one do podstawy wynagrodzenia chorobowego jak i wszystkich zasiłków z ub. chorobowego.
W tym konkretnym przypadku- zakładając zmianę od 1 maja i zwolnienie np. od 17 czerwca- do podstawy wejdzie wynagrodzenie tylko za maj- będzie to po prostu średnia z jednego miesiąca, a nie z 12.

Wynika to z art. 40 ustawy 'zasiłkowej' tj. USTAWY
z dnia 25 czerwca 1999 r.
o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego
w razie choroby i macierzyństwa
misia2 / 78.159.79.* / 2014-04-23 22:59
Dziękuje za info, a jak to aktualnie jest - jak długo pracodawca wypłaca z własnej kieszeni chorobowe? Czy to prawda, że przez pierwsze 30 dni a później już dalej chorobowe i macierzyńskie idzie z ZUS czy pracodawca też ponosi jakieś koszty?
szklarek / 2014-04-23 23:30
Przez pierwsze 33 dni ( a w przypadku pracownika w wieku 50 i więcej lat- przez 14 dni ) niezdolności do pracy w roku kalendarzowym pracownik ma prawo do wynagrodzenia chorobowego z art. 92 Kodeksu Pracy, a więc obciąża to pracodawcę. Po tym okresie jest już to zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego z ZUS. Inne zasiłki- a wiec przede wszystkim macierzyński od pierwszego dnia pochodzą ze środków ZUS.