Forum

Komentarze użytkownika "jbem"

Komentarze użytkownika: jbem

Re: Kredyt dla samozatrudnionego.

jbem / 2010-05-21 11:35 / Jacek Bem, doradca klienta
Panie Mirosławie, odpowiedź na pana pytanie nie jest jednoznaczna. Przede wszystkim banki różnie podchodzą do samozatrudnionych. Niektóre wymagają prowadzenia firmy przez 24 miesiące, inne już tylko przez 12. Są jednak banki, które niezależnie od momentu, w którym będzie się Pan starał o kredyt, wezmą pod uwagę dochód. Jeżeli zakres pana działalności gospodarczej będzie porównywalny z Pana dotychczasową pracą bank może potraktować prowadzenie firmy jako kontynuację zatrudnienia. Poniżej przykład, który będzie potraktowany przez banki (ale nie wszystkie) jako kontynuacja samozatrudnienia:

Grafik komputerowy pracujący dla dużej korporacji postanawia założyć własną firmę. W ramach swojej działalności dalej świadczy te same usługi co wcześniej, tylko na rzecz wielu innych kontrahentów w tym swojego poprzedniego pracodawcy. Jeżeli w działalności gospodarczej od razu pojawi się dochód, będzie on brany pod uwagę przez analityka. Czasem wymaga to odstępstwa od procedury banku.

Jacek Bem, opiekun klienta VIP

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców

Kredyt dla samozatrudnionego.

jbem / 2010-05-21 11:33 / Jacek Bem, doradca klienta
Witam. Aktualnie pracuję na podstawie umowy o pracę, ale zamierzam założyć własny biznes w formie jednoosobowej firmy. Czy dochód z działalności będzie brany pod uwagę przez bank przy wyliczaniu mojej zdolności? Pytam ponieważ prawdopodobnie będę zaciągał kredyt hipoteczny Pozdrawiam Mirosław W.

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

jbem / 2009-10-22 12:05 / Jacek Bem, doradca klienta
Szanowny Panie

Odpowiedź na Pana pytania wyglądają następująco:

1. Osoba, która prowadzi na terenie Polski działalność gospodarczą, a usługę wykonuje poza jej granicami ma prawo rozliczać się z podatku dochodowego na terenie Polski, a co za tym idzie zaliczać w poczet kosztów firmy rachunki zagraniczne jeżeli zostanie uznana za rezydenta na terenie RP. Każdorazowo należy sprawdzić czy można daną osobę uznać za rezydenta oraz czy pomiędzy Polską, a krajem wykonania usługi jest podpisana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.

2. Stosuje się przelicznik z dnia poprzedzającego wystawienie faktury – wg średniego kursu NBP.

3. Jeżeli umocuje (pełnomocnictwem) Pan przedstawiciela biura księgowego do występowania w Pana imieniu, będzie mógł w Pana imieniu dokonywać wszelkich czynności zarówno przed Urzędem Skarbowym, jak i Urzędem Gminy, Urzędem Statystycznym, ZUS-em oraz wszystkimi innymi instytucjami wskazanymi w pełnomocnictwie. Zakres pełnomocnictwa można kształtować dowolnie.

4. Kwestia odliczania VAT-u od faktur zagranicznych podobnie jak w pkt 1 wymaga indywidualnego sprawdzenia. Przykładowo jeżeli kupuje Pan towar w Niemczech, to firma niemiecka wystawia fakturę bez VAT, a następnie Pan jako przedsiębiorca jest zobowiązany do naliczenia i odliczenia podatku (wszystko rozgrywa się na papierze).
Jacek Bem, opiekun klienta VIP

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka

Podatek w Polsce, a wykonywanie usługi za granicą.

jbem / 2009-10-22 12:02 / Jacek Bem, doradca klienta
Chciałbym zaptać o następujące kwestie:

1/ Jeżeli założyłbym własną firmę w Polsce i pracował poza granicami kraju, np. Niemcy, Rosja, jak należy rozliczać rachunki zabraniczne jako moje koszty?
2/ Jaki stosuje się wtedy przelicznik euro i rubla na zlotowki w ksiegowaniu podanych rachunkow?
3/ Jeżeli bede przebywac za granica powiedzmy po 3 m-ce, czy biuro rachunkowe zalatwi zamnie wszelkie sprawy w urzedzie skarbowym, bo raczej przyjezdzac na spotkania nie bede miec czasu czy fizycznej mozliwosci, poniewaz bedzie trzeba zarabiac pieniadze na podatki i oplaty ?
4/ Czy bedzie mozna sobie odliczac VAT zarowno z r-kow niemieckich czy rosyjskich ?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

jbem / 2009-10-13 10:38 / Jacek Bem, doradca klienta
Branże, a tak na prawdę rodzaje działalności, które wymagają uzyskania od Państwa koncesji są wymienone w art 46 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Oto pełna lista

1) poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin, wydobywanie kopalin ze
złóż, bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz składowanie odpadów
w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;
2) wytwarzanie i obrot materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz
wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
3) wytwarzanie, przetwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucji i obrotu
paliwami i energią;
4) ochrona osób i mienia;
5) rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych;
6) przewozy lotnicze

Jacek Bem, opiekun klienta VIP

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka

Koncesja

jbem / 2009-10-13 10:31 / Jacek Bem, doradca klienta
Witam. Słyszałam, że do wykonywania niektórych zawodów jest niezbędna koncesja. Jakie to branże?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

jbem / 2009-09-28 15:36 / Jacek Bem, doradca klienta
Oczywiście ma Pan prawo zarejestrować kolejną firmę. Wszystko zależy od formy prawnej jaka Pan wybierze. Jeżeli restaurację również chce Pan prowadzić w formie jednoosobowej działalności, to nie dojdzie do założenia nowej firmy lecz rozszerzenia obecnie istniejącej.
Bez względu na to, ile rodzajów działalności gospodarczej, lub w ilu miejscach prowadzi działalność osoba fizyczna, będzie to zawsze jeden przedsiębiorca oznaczony imieniem i nazwiskiem oraz nr PESEL Nazwa przedsiębiorstwa, której właścicielem jest osoba fizyczna, jest elementem drugorzędnym. Dane dotyczące wszystkich elementów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez osobę fizyczną muszą być objęte jednym zaświadczeniem o dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Nie może zaistnieć sytuacja, że osoba fizyczna posiada dwa różne wpisy w EDG. W takim przypadku należy złożyć wniosek o zmianę wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej, dopisując nowe pozycje PKD.

Jacek Bem, opiekun klienta VIP

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka

Druga firma.

jbem / 2009-09-28 15:31 / Jacek Bem, doradca klienta
Prowadzę samodzielnie firmę. Działam w branży IT, a chciałbym zająć się dodatkowo gastronomią. Czy mogę założyć drugą jednoosobową firmę?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

jbem / 2009-08-04 12:35 / Jacek Bem, doradca klienta
Witam, jak mogę sprawdzić czy moja firma jest mikro, mała, czy też średnia?
Szanowny Panie Art. 104-110 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807) definiują status przedsiębiorcy sektora MSP. Poniżej wyciąg z ustawy:
Art. 104.
Za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z
dwóch ostatnich lat obrotowych:
1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz
operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów
euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego
z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Art. 105.
Za małego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z
dwóch ostatnich lat obrotowych:
1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz
operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów
euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego
z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro.
Art. 106.
Za średniego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z
dwóch ostatnich lat obrotowych:
1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz
operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego
z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.
Jacek Bem, opiekun klienta VIP

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców.

Firma mikro, mała, czy też średnia?

jbem / 2009-08-03 10:24 / Jacek Bem, doradca klienta
Witam, jak mogę sprawdzić czy moja firma jest mikro, mała, czy też średnia?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

jbem / 2009-07-22 16:31 / Jacek Bem, doradca klienta
Tak, istnieje możliwość umocowania osoby trzeciej do reprezentowania spraw firmy przed urzędami właściwymi dla jednoosobowej firmy. Ustanowienie pełnomocnictwa dokonywane jest na podstawie w Kodeksu cywilnego. Właściwe określenie zakresu pełnomocnictwa daje podstawę dla wskazanej przez przedsiębiorcę osoby do występowania w jego imieniu.

Uważa się że najlepszym rozwiązaniem jest pełnomocnictwo notarialne. Jednak naszym zdaniem jest to zbędna formalność i dodatkowy koszt. Tym bardziej, że mimo jasno określonej wysokości opłaty za pełnomocnictwo urzędnicy różnych urzędów, różnie interpretują przepisy. Każdorazowo, gdy przedsiębiorca jest reprezentowany, powinien liczyć się z kosztem 17 zł za każdą umocowaną osobę. Opłata nie występuje, jeżeli reprezentuje nas członek rodziny.

Jacek Bem, doraopiekun klienta VIP

SOHOfinance

kredyty, inwestycje, podatki, księgowość, ubezpieczenia-kompleksowa opieka
doświadczonychdoradców.

Pełnomocnictwo

jbem / 2009-07-22 16:30 / Jacek Bem, doradca klienta
Czy istnieje możliwość ustanowienia pełnomocnika dla działalności prowadzonej przez osobę fizyczną? Z góry dziękuję za odpowiedź.

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

jbem / 2009-06-05 13:12 / Jacek Bem, doradca klienta
Szanowna Pani,

Amortyzacja to zmniejszenie lub utrata wartości środka trwałego na skutek jego zużycia w wyniku normalnego używania.
Jest to koszt niepieniężnym (to znaczy nie pociąga za sobą wydatków: istotą amortyzacji jest rozłożenie w czasie jednorazowego wydatku poniesionego na zakup środka trwałego). Z pomocą amortyzacji nakłady na zakup czy wytworzenie środka trwałego są stopniowo zaliczane w koszty poszczególnych okresów. Przy takiej kwocie zakupu, buduje sobie Pani znaczną „tarczę podatkową”, która pozwoli Pani nie placić podatków przez dłuższy czas.
Stosuje się różne metody amortyzacji: liniowa, degresywna i progresywna. Dla różnych środków trwałych stosuje się różne stawki amortyzacji.

Jacek Bem, doradca klienta

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców.

Amortyzacja

jbem / 2009-06-05 13:11 / Jacek Bem, doradca klienta
Prowadzę jednoosobową firmę. Zamierzam kupić maszynę drukarską. Jej koszt to blisko 250 000 PLN. Słyszałam od znajomego że taką maszynę się amortyzuje. Proszę o informację na czym polega amortyzacja.

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

jbem / 2009-05-28 14:15 / Jacek Bem, doradca klienta
Niestety ma Pan rację. Wprowadzone od 31.03.2009 nowe reguły rejestrowania działalności gospodarczej w praktyce i tak zmuszają przedsiębiorcę do wizyty w Urzędzie Skarbowym (tak więc minimum dwa okienka). Przedsiębiorca nie może samodzielnie uzyskać nr REGON. Teraz dane do Urzędu Statystycznego wysyła Gmina, co znacznie wydłuża termin załatwienia sprawy.

Na szczęście nie wstrzymuje to przedsiębiorców. Aby rozpocząć działalność np z dniem 15 czerwca należy minimum dzień wcześniej złożyć odpowiednie wnioski w gminie, na druku EDG1 podając datę 15 czerwca jako datę rozpoczęcia działalności gospodarczej. Tego samego dnia musimy udać się do właściwego Urzędu Skarbowego i złożyć oświadczenie o wyborze formy opodatkowania oraz jeżeli chcemy być Vatowcem – druk VAT-R wraz z opłatą 170 zł.

Mimo że konto firmowe otworzymy prawdopodobnie dopiero po 30 dniach, możemy normalnie działać. W świetle prawa podatkowego nasza firma już istnieje. Posługujemy się tym samym Numerem Identyfikacji Podatkowej. Mamy prawo wystawiać i przyjmować faktury na nowo założoną firmę. Wszelkie płatności mogą być dokonywane z konta prywatnego. Problem z nr REGON występuje tylko przy jednoosobowych firmach. Spółki cywilne i Jawne wyrabiają REGON wg starych zasad – czyli od ręki.

Jacek Bem, doradca klienta

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców.
do początku nowsze
1 2 3 4 5

Najnowsze wpisy