Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Warszawa Zachodnia przejdzie remont. Otrzyma podziemną linię tramwajową

6
Podziel się:

Poszerzony tunel podziemny dla pieszych, nowe perony, zadaszenie, schody ruchome, windy i kładka - takie udogodnienia zapewni podróżnym Warszawa Zachodnia po remoncie. W inwestycje włączyły się również Tramwaje Warszawskie, które uruchomią podziemne połączenie do dworca.

Warszawa Zachodnia ma zostać przebudowana do 2023 roku.
Warszawa Zachodnia ma zostać przebudowana do 2023 roku. (PAP)

O podpisaniu umowy z wykonawcą na odnowienie Warszawy Zachodniej poinformowały ministerstwa infrastruktury oraz funduszy i polityki regionalnej na Twitterze. Powstać mają m.in. nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia podziemne.

Inwestycja przewiduje, że wszystkie perony zostaną zadaszone. Powstaną także ruchome schody i windy windy przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Stacja ma zostać również przystosowana dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Oprócz tego na stacji pojawi się kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Przejście podziemne natomiast będzie wyższe, szersze i połączone z poczekalnią i kasami.

Wykonawcą generalnego remontu będzie Budimex S.A. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z tą spółką we wtorek 7 czerwca. Według szacunków ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka przebudowa zagwarantuje 500 miejsc pracy.

W projekt włączyły się także Tramwaje Warszawskie, czego efektem ma być podziemne połączenie tramwajowe do dworca. W komunikacie warszawska spółka poinformowała o nawiązaniu współpracy z PKP. Ze strony stolicy na przebudowę ma trafić 170 mln złotych.

Zobacz także: Zobacz też: Spór o czynsz w galeriach handlowych. UOKiK się przygląda

"Wspólna umowa dotyczy przebudowy stacji kolejowej i budowy podziemnego przystanku tramwajowego. Jest to pierwszy etap prac pozwalający w przyszłości na rozszerzenie trasy w kierunku Woli. Wraz z zarządcą infrastruktury kolejowej zbudujemy podziemny przystanek tramwajowy połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Kolejarze będą także pracowali nad przebudową największej warszawskiej stacji kolejowej" - piszą Tramwaje Warszawskie.

Podziemna trasa o długości ok. 0,5 km będzie przebiegać pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu znajdzie się na wysokości hotelu Ibis przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Stamtąd warszawiacy będą mogli przemieścić się do Centrum, na Okęcie lub do pętli Banacha.

- Przebudowa Warszawy Zachodniej to rewolucja na mapie transportowej Warszawy. Dziennie z tej stacji korzystają tysiące pasażerów. Po zakończeniu przebudowy pojawi się więcej pociągów dalekobieżnych i podmiejskich. To kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej - powiedział Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie PKP.

- Polska od lat realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Tylko w perspektywie 2014-2020 na rozbudowę i modernizację linii i obiektów kolejowych w naszym kraju zarezerwowaliśmy w budżecie unijnym ponad 40 mld złotych. Kolej będzie również ważnym obszarem inwestowania pieniędzy europejskich w nowej perspektywie - zapewnił Grzegorz Puda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Przez Warszawę Zachodnią dziennie przejeżdża ok. 1 tys. pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Jak zadeklarowano w komunikacie PKP, przebudowa dworca nie spowoduje przestoju w ruchu pociągów oraz w obsłudze pasażerów.

- Przebudowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacją kolejową w Polsce. Codziennie tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej zyska atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacją miejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy, województwa mazowieckiego i Polski - powiedział prezes zarządu PKP Ireneusz Merchel, cytowany w komunikacie.

Cała inwestycja będzie ukończona do 2023 roku i ma kosztować ok. 2,4 mld złotych. Przedsięwzięcie będzie dofinansowanie z funduszy unijnych oraz z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(6)
rychorycho
4 lata temu
Jak widze na fotce Adamczyka to wiem ze na bank te polaczenie siegnie megalotniska w Baranowie zahaczajac po drodze o Radom.
Sławek
4 lata temu
Hahahaha może niech najpierw wybudują 100 000 mieszkań+ , może niech najpierw wyprodukują 1000000 aut elektrycznych , może niech najpierw zbudują "łódeczkę" i ją zwodują tylko bez kleju i taśm bo ponownie zatonie , może niech najpierw wezmą się za budowę "dżachtu" w Szczecinie bo stępka już dawno zardzewiała ...itd..itd..
Sdf
4 lata temu
Brawo PIS!!!
cichuteńka
4 lata temu
a jakoś o parkingach nie napisali, czyli nie będzie? To już teraz jest duży kłopot, jak sie chce kogoś z Zachodniego odebrać.
mmm11
4 lata temu
mierzeja skończona ,bierzemy się za następne roboty, komitet centralny na pierwszym planie