A kolejna to /decyzja przełom marzec- kwiecien/ :
Bałtyckie Autostrady Mostowo-Morskie
Opublikowano: 23 stycznia, 2008
Ministerstwo Infrastruktury oraz Instytut Morski w Gdańsku byli organizatorami seminarium
„Bałtyckie Autostrady Morskie”. Spotkanie, w którym uczestniczył także
przedstawiciel naszej firmy Stalexport Autostrady SA. odbywało się w ramach międzynarodowego
projektu Baltic Sea Information Motorways (BaSIM).
Uczestnicy seminarium przypomnieli koncepcje tworzenia autostrad mostowo-morskich w
kontekście popieranego przez Unię Europejską rozwoju korytarzy transportowych. Dyskutowano
także o znaczeniu autostrad mostowo-morskich dla ruchu kołowego. Ma to szczególne znaczenie
właśnie teraz, gdy transport bliskiego zasięgu odgrywa coraz większą rolę, a jednocześnie,
trudności napotyka koncepcja utworzenia mostowo-morskiego połączenia Kłajpeda-Świnoujście.
Uczestnicy wspominali także o założeniach i sposobach realizacji unijnego programu "from
roads to sea", którego podstawowym celem jest przeniesienie części transportu z zatłoczonych
europejskich dróg na szlaki morskie.
O projekcie utworzenia autostrady morskiej Świnoujście-Ystad mówił przedstawiciel Stalexport
Autostrady S.A. Andrzej Baron. Nasza firma podobnie jak nasi partnerzy ze szwedzkiego portu
Ystad zabiegają o to, by wybudować autostrade Świnoujście-Ystad zyskało status autostrady
mostowo-morskiej. Stosowny projekt został przez obie firmy wspólnie złożony w odpowiednich
ministerstwach w Polsce i Szwecji. Jest to pierwszy etap selekcji projektów, które otrzymają
wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Nasz projekt znajduje się na liście skrótacyjnej.
Ostateczne decyzje ministerstw mają zapaść na przełomie marca i kwietnia.
Andrzej Baron mówił także o połączeniu Świnoujście-Kłajpeda. Ta ostatnia koncepcja jest
bardzo interesująca, ponieważ zdaniem wielu specjalistów kraje położone we wschodniej części
Morza Bałtyckiego będą w najbliższych latach rozwijały się bardzo dynamicznie, co z
pewnością znajdzie odzwierciedlenie w zwiększających się obrotach towarowych tych państw.
Powstanie autostrady mostwo-morskiej, która umożliwi przeniesienie części tranzytowego ruchu
kołowego z polskich dróg na morze wydaje się konieczne, a w dłuższej perspektywie czasowej
wręcz nieuniknione. Połączenie takie nie zastąpi tranzytu kołowego przez terytorium Polski,
ale na pewno będzie stanowiło dobrą alternatywę. Czas jego powstania oraz wolumen
obsługiwanego taboru kołowego są w zdecydowanej mierze uzależnione od intencji, decyzji oraz
działań rządu polskiego, tj. rządu kraju, przez terytorium którego odbywa się tranzyt
kołowy. Jednym z tematów prac w ramach projektu Baltic Gateway Plus była "Autostrada
Mostowo-Morska Świnoujście-Kłajpeda". Tematem tym zajęli się partnerzy projektu Stalexportu
Autostrady SA:
- Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
- Zarząd Portu Kłajpeda
- Uniwersytet w Kłajpedzie.
nie naganiam, jedynie informuję....
Pozdrawiam