kupno komputera z ubezpieczeniem a DF
Hej, posiadam dzialanosc gospodarcza i ostatnio zakupiłem komputer z dodatkowym ubezpieczeniem. Na komputer dostalem fakture
vat natomiast na ubezpieczenie dostalem polise. W jaki sposob mam zaksiegowac ta kwote ubezpieczenia (300zl) i ile z tej kwoty moge sobie "wrocic" (bo z fv to
vat i podatek)
taka polise mozesz wrzucic w koszty firmy tak naprawde i mozesz całość kwoty sobie odliczyc jako koszt :) sam tak robilem i kseigowa to potwierdziala mi wiec spoko :)
a jestes przeknany ze taka kwote mozna calkowicie wrzucic w koszty? odliczasz ja wtedy od podatku dochodowego? czy od czego? zastanawiam sie jak to dziala
Ujmuje jako koszt w miesiącu poniesienia.
ALE- jeśli polisa jest "dłuższa" niż do końca roku- koszt należy proporcjonalnie rozłożyć na rak bieżący i następne.
Zgodnie z art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podobnie jest w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych), iż koszty te są potrącalne w dacie ich poniesienia, przy czym gdy dotyczą one okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
czyli jesli mam polise gwarancyjna na kwote 300zl na dodatkowe 3 lata, wiec rozbijam to na 3 lata? i proporcjonalnie odliczam tylko koszt??
Tak. Tyle, że nie na równe 3 części po 100 zł, ale proporcjonalnie do czasu trwania ubezpieczenia w każdym roku kalendarzowym.
Np. polisa od 1 kwietnia 2013, odliczenie za:
2012- 75 zł (9/12 x 1/3)
2013- 100 zł (1/3)
2014- 100 zł (1/3)
2015- 25 zł. (3/12 x 1/3)
dzieki wielkie za wytlumaczenie! teraz juz wiem jak to zrobci dokaldnie :) dzieki jeszcze raz i pozdrawiam!
dziwi mnie to ze moja ksiegowa nie potrafila tego tak rozplanowac i powiedziala ze sie nie da, szkoda ze juz to nie jest aktualne i nei mam z nia kontaktu bo widocznie wiele sie musi jeszcze nauczyc skoro tak podstawowyuch zasad nie zna, a szkoda bo mi prawie 1000zl przepadlo w rozliczeniu do zwrotu, zawsze by cos bylo mniej do zaplacenia panstwu a tak to nieudalo mi sie tego wykorzystac, teraz mam dobra ksiegowa ktora idealnie sie na wszystkim zna i dobrze mi doradza co i jak mozna rozliczyc :)
3mka
/ 87.205.198.* / 2014-09-22 09:05
Chyba niekoniecznie. Wg informacji z wfirma.pl, gdzie prowadzę księgowość, koszt ubezpieczenia dolicza się do kosztu początkowego środka trwałego.