ktos tam
/ 2011-08-04 11:45
/
Tysiącznik na forum
Autor | mike-cdp [83.6.2.*] 2011-08-04 11:15 Zobacz wątki dotyczące Optimus Technologie
Zobacz profil Optimus Technologie .
Witam,
Pare dodatkowych slow komentarza ode mnie. Rzeczywiscie sprawa z komunikacja premiery, nie wyszla od strony inwestorow najlepiej. Niepotrzebnie zakladalismy, ze inwestorzy, tak samo jak i my znaja prawa growego rynku. A jednym z tych praw sa bardzo czeste przesuniecia premier. Tak dlugo jak nie ruszy oficjalna kampania marketingowa w postaci reklam prasowych telewizyjnych itp. Niepisana praktyka w branzy jest taka, ze tak dlugo jak nie podany jest kontretny dzien daty premiery, nalezy brac pod uwage mozliwosc przesuniecia premiery (a nawet jak sa podane dokladne daty, wciaz zdarzaja sie przesuniecia). Przykladem moze byc np. Skyrim ktory zapowiedzial sie na 11.1.2011 i na 99% obstawiam, ze bedzie wydany w tej dacie..
Dlaczego przesunelismy teraz, a nie od razu ustalilismy nowa, aby oszczedzic przesuniecia? Powodow jest kilka. Przede wszystkim data tegoroczna byla data oryginalnie zakladana i pod nia zbudowane byly wszystkie harmonogramy prac i tez negocjacje wydawnicze. Pewne etapy prac i negocjacji wydawniczych trzeba bylo zamknac, aby moc okreslic ich status i na ich bazie podjac optymalna decyzje. Nie bez znaczenia tez bylo pojawienie sie sporu prawnego, oraz tlok na rynku w czwartym kwartale.
Przy oryginalnym planowaniu wydania w tym roku, nie byla znana ani dokladna data premiery Skyrima (ktory bedzie mial potezna kampanie komunikacyjna, czego mielismy juz przedsmak), anie np. fakt przesuniecia daty Deus Exa (mniej istotne). W przypadku Skyrima, kluczowym bylo by wyjscie na rynek kilka tygodni przed nim, na co ze wzgledow produkcyjnych nie bylo szans, "puszczenie go przodem" tak jak DA2 niestety nie wchodzilo w rachube gdyz konczyl sie rok, a gra musi miec troche czasu aby "polezec" na polce. Mniej wiecej rownolegla premiera byla by mozliwa, aby obarczona by byla jednak sporym ryzykiem (bycia przykrytym przez ich komunikacje, ktora tradycyjnie jest b mocna).
Podsumowujac pojawiaja sie nowe fakty na ktore musimy reagowac, tak aby sprzedaz naszej gry byla jak najlepsza. I przy tego typu decyzjach priorytetem jest oczywiscie spojrzenie od strony biznesowej, a nie od strony oczekiwan inwestorow. Biznesowe spojrzenie zaklada spojrzenie szersze niz przez pryzmat jednego okresu rozliczeniowego. Inwestorzy patrza troche inaczej;-)
Niemniej zgadzam sie, ze moglismy probowac przeprowadzic komunikacje zreczniej.
Dodam tez, ze od strony sukcesu komercyjnego gry jestesmy przekonani, ze podjelismy wlasciwa decyzje. Zarowno nasz zespol, jak i zespol Platige Image postulowal o wydluzenie czasu produkcji, ktory pozwoli na jeszcze glebsze zmiany i rozszerzenia gry i zminimalizuje ryzyko powstania sytuacji w ktorej decyzje taka trzeba podjac (np. ze wzgledu finalne szlifowanie gry) w ostatniej chwili, gdy przesuniecie premiery jest operacja kosztowna i trudna logistycznie (bo trwa filany etap kampanii marketingowa i poczynione sa ustalenia handlowe).
Dodatkowy czas wykorzystamy na bardzo wazne rzeczy (niezaleznie od wspomnianych wyzej spraw produkcyjnych). Otoz koncowa tego roku bedzie obfitowac w wazne wydarzenia zwiazane z wersja PC (szczegoly zdradzimy na GC i jesiennej konferencji pod koniec wrzesnia) - pozwoli to zoptymalizowac sprzedaz wersji PC, co jest niezmiernie istotne, gdyz po zwrocie kosztow produkcji, kazdy sprzedany egz gry daje firmie znaczace profity. Dodatkowy czas wykorzystamy tez na promocje wersji Xbox, dzieki ktorej dobrze przygotujemy graczy i rynek na premiere gry, tak aby dobrze sie sprzedala, jak wszyscy tego oczekuja.
Mam nadzieje, ze moej wyjasnienia rzucily nieco swiatla na sprawe przesuniecia premiery. Teraz musze na troche zajac sie innymi sprawami. Ale pojawie sie tu dzis jeszcze i postaram sie wyjasnic nieco tez inne watki.
Pozdrawiam,
Michal Kicinski
CDProjekt RED SA:-)