Pablo
/ 2006-09-29 19:10
/
"Uznany Gracz Giełdowy"
Amica stara się odzyskać udział w rynku kuchni, zwiększa eksport
(2006-09-29 13:16:00)
Amica stara się odzyskać udział w rynku kuchni, zwiększa eksport
29.9.Warszawa (PAP) - Amica Wronki zwiększa eksport i stara się
odzyskać utracone w ubiegłym roku udziały rynkowe w segmencie
kuchenek - poinformował PAP prezes spółki Jacek Rutkowski. Prezes
producenta sprzętu AGD ocenia, że w 2007 roku eksport będzie
stanowił ponad 60 proc. sprzedaży grupy.
Udziały rynkowe Amiki w segmencie kuchni do zabudowy, w okresie
luty - listopad 2005 spadły do 25,8 proc., z 32,6 proc. w podobnym
okresie 2004 roku. Ogółem, udział Amiki w krajowym rynku spadł w
tym czasie do 17 proc., z 18,7 proc.
"W tym roku w kuchniach wolnostojących Amica zwiększyła udział
rynkowy w porównaniu z rokiem 2005. W segmencie kuchni do zabudowy
wyhamowaliśmy trend spadkowy i od kilku miesięcy zwiększamy nasze
udziały rynkowe, będąc jeszcze poniżej roku 2005" - powiedział
Rutkowski.
Spółka stawia jednak głównie na rynki eksportowe. W I półroczu
2006 roku udział eksportu w sprzedaży ogółem stanowił 56,9 proc.,
podczas gdy w I półroczu 2005 roku udział ten wyniósł 51,8 proc.
"Spółka nadal będzie rozwijać sprzedaż eksportową na naszych
podstawowych rynkach: niemieckim, rosyjskim i skandynawskim.
Zwiększamy naszą aktywność także na innych rynkach. Udział
eksportu w przyszłym roku przekroczy zapewne 60 proc." - ocenił
Rutkowski.
Spadek udziałów rynkowych w segmencie kuchenek był jednym z
powodów znacznego pogorszenia wyników grupy w 2005 roku.
Grupa zanotowała w 2005 roku stratę netto 6,6 mln zł, podczas gdy
w roku 2004 miała 43,9 mln zł zysku, natomiast zysk operacyjny
spadł odpowiednio do 20 mln zł, z 67,4 mln zł. W mniejszym stopniu
spadły przychody grupy - do 1,12 mld zł w 2005 roku, z 1,17 mld zł
w 2004 roku.
Po dwóch kwartałach tego roku skonsolidowane przychody Amiki
wyniosły 496,3 mln zł, wobec 512,1 mln zł osiągniętych rok
wcześniej. Zysk operacyjny grupy spadł po pierwszym półroczu 2006
roku do 9,2 mln zł, z 11,2 mln zł rok wcześniej. Grupa osiągnęła
jednak 1,2 mln zł zysku netto, podczas gdy po dwóch kwartałach
2005 roku miała 3,2 mln zł straty.
Zdaniem prezesa Amiki, po ośmiu miesiącach tego roku wyniki
spółki są zgodne z planem.
"Po ośmiu miesiącach mieścimy się mniej więcej w naszym planie
finansowym, ale wyniki chcielibyśmy mieć lepsze. Podwyżki cen
surowców i słaby kurs euro utrudniają nam realizację naszych
celów. Zadecydują ostatnie cztery miesiące tego roku" - powiedział
Rutkowski.
W celu zwiększenia sprzedaży na rynku wschodnim, Amica podjęła
decyzję o budowie fabryki kuchenek w Rosji. W maju tego roku
zarząd Amiki oraz gubernator obwodu Wielikij Nowgorod w Federacji
Rosyjskiej podpisali list intencyjny w sprawie budowy fabryki
kuchni.
"Na terenie budowy w Rosji rozpoczęte zostały prace geodezyjne.
Ze względu na warunki pogodowe panujące w tamtym regionie
rozpoczęcie prac konstrukcyjnych planujemy w marcu przyszłego
roku" - powiedział Rutkowski.
Amica informowała wcześniej, że uruchomienie produkcji w nowym
zakładzie w Rosji może nastąpić w I kwartale 2008 roku. Zdolności
produkcyjne fabryki, po zakończeniu I etapu realizacji, mają
wynieść 200.000 sztuk kuchni rocznie.
Amica jest największym krajowym producentem dużego sprzętu AGD.
Spółka ma jeden zakład produkcyjny we Wronkach, w którym mieszczą
się cztery fabryki: pralek, kuchenek, lodówek i armatury.
Za granicą, prócz produktów ze znakiem Amica, spółka sprzedaje
pod innymi markami - w Niemczech pod marką Premiere, w państwach
skandynawskich poprzez markę Gram oraz w krajach Europy Środkowo-
Wschodniej pod marką Hansa.
Źródło: PAP