Forum Forum prawnePracy

Praca na dwóch etatach nie jest zabroniona

Praca na dwóch etatach nie jest zabroniona

Money.pl / 2011-01-18 14:09
Komentarze do wiadomości: Praca na dwóch etatach nie jest zabroniona.
Wyświetlaj:
Cirko / 176.221.109.* / 2017-01-05 13:25
Witam.
Jestem zatrudniony na umowę o pracę, jednak dorywczo dużym wyprzedzeniem mam podpisywane umowy o dzieło. Jeżeli w pracodawca STAŁY będzie chciał,żebym został dłużnej ( na godziny nadliczbowe) jednak będzie to kolidowało z wcześniej zaplanowaną pracą na umowę o dzieło i jej nie wykonanie będzie groziło poniesieniem kar umownych.
Czy pracodawca STAŁY może wymagać zostania na godzinach nadliczbowych w takiej sytuacji?
szklarek / 2017-01-05 17:42
1. opis zasad realizacji tego 'dzieła' wskazuje, że dziełem czyli umową rezultatu nie jest.

2. o niezlecanie pracy w godzinach nadliczbowych w takiej sytuacji może Pan co najwyżej pracodawcę prosić, bo pracodawca ma tu ograniczenie prawne jedynie co do
a) osoby pracownika:
- pracownic w ciąży
- pracownic karmiących
- pracowników młodocianych
- pracowników, u których stwierdzono objawy powstawania choroby zawodowej
- pracowników niepełnosprawnych, którzy nie są zatrudnieni przy pilnowaniu mienia
- pracowników, którzy przedstawili zaświadczenie lekarskie o niemożności wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych,
- pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których występują przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w przypadku zlecenia wykonywania pracy w nadgodzinach z uwagi na szczególne potrzeby pracodawcy

b)wymiaru czasu-
-rocznego 150 nadgodzin albo innego, gdy wynika on z układu zbiorowego, regulaminu pracy, umowy o pracę

c)przyczyn zlecania takiej pracy.

a jak rozumiem w Pana przypadku o złamanie żadnej z ww zasad nie chodzi.
XXXZ / 2015-09-13 18:13
Mam pytanie. Pracuje w pewnym państwowym zakładzie i przez wiele lat miałem podpisaną z nim umowę o pracę. Dwa lata temu pracodawca podsunął mi do podpisania nową umowę. Okazało się, że umowa została podzielona na dwa etaty. Związku z tym dostaję niższe wynagrodzenie, wiele razy usiłowałem prosić pracodawcę o powrót do poprzedniej umowy i całego,jednego etatu.Gdyż dalej wykonuję obowiązki z poprzedniej umowy a z widniejącego kolejnego etatu na umowie nie wykonuję pracy. Chciałbym się zapytać, bo uważam że pracodawca łamie przepisy i nie wiem już co mam robić. Z jakiego powodu działa w ten sposób? Czy wobec tego moja emerytura może być niższa? Dziękuję za odpowiedź oraz proszę o pomoc.
szklarek / 2015-09-14 13:10
Podsunął do podpisania...
Jeśli to była nowa umowa, to przecież:
-jednocześnie musiała być rozwiązana dotychczasowa- a więc za porozumieniem stron, jeśli nowe zasady weszły w życie bez okresu wypowiedzenia.
Albo był to aneks do starej umowy- też na zasadzie porozumienia stron.

Czy suma wymiarów obecnych etatów jest inna niż na poprzedniej umowie.
Czy suma wynagrodzeń brutto z obu umów po tej zmianie była inna niż z jednej umowy przed zmianą ?
margaret828 / 95.49.85.* / 2015-09-11 11:44
Witam.pracuje w Tesco na caly etat z umowa na czas nieokreslony dodatkowo pracuje tez na umowe zlecenie w Tesco jako serwisant i za to placa mi firmy zewnetrzne ktore zlecaja serwis . w tesco pracuje 10 lat i serwisy wykonuje 8lat. do tej pory moj pracodawca nie mial nic przeciwko ale od 1 pazdziernika mamy zabronione wykonywac serwisy w swoim sklepie tesco i w innym tesco teznie. Czy pracodawca ma prawo zabronic mi dorabiac do pensji ? nie koliduje to absolutnie z praca na caly etat bo godziny serwisu sa dogone.
serwisant881 / 31.61.140.* / 2015-09-15 22:21
Witaj , jestem w tej samej sytuacji co Ty i nie możemy nic zrobić. Nasz pracodawca zastraszył firmy i agencje,zabronił wynajmować nas jako serwisantów grożąc konsekwencjami.
szklarek / 2015-09-16 09:57
Zdecydowanie NIE jest to ta sama sytuacja.

W przypadku 'margaret826' kwestia stricte prawa pracy- a więc uprawnienia (a raczej jego brak) pracodawcy do zabraniania wykonywania zlecenia dla innego podmiotu swemu pracownikowi.
W Twoim- pracodawca nie musi nikogo zastraszać, tylko po prostu aneksować umowę ze zleceniodawcą lub ją wypowiedzieć- a więc kwestię bardziej cywilno-prawną pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi.
szklarek / 2015-09-11 11:53
W tej sytuacji jedynym uzasadnieniem takiego zakazu byłby konflikt interesów w zakresie konkurencji. Na czym polega Pana praca na etacie, jaki jest zakres obowiązków i czy w Pana sklepie mogą się pojawiać serwisanci w ogóle tj. serwisy z zewnątrz od 1.10 będą odbywać się nadal ?
margaret828 / 95.49.85.* / 2015-09-11 12:17
Tak nadal beda serwisanci . bo sa serwisanci z zewnatrz i pracownicy tesco dorabiajacy po pracy jako serwisanci.ale od 1 pazdziernika tylko z zewnatrz. moja praca na etacie polega na utrzymaniu stoiska w porzadku,wykladaniu towaru, dbaniu oekspozycje, doradzaniu klientom. praca jako serwisant polega na tym ze wykladam towar zabezpieczam go przed kradzieza i odnajdowaniu brakow towarowych tak by polki byly zapelnione wg standartow tesco. nadmieniam ze prace serwisowa wykonuje na innym stoisku niz pracuje na caly etat wiec nie ma podejzen ze serwis robie w czasie pracy etatowej.
szklarek / 2015-09-11 12:31
No więc jeśli dobrze rozumiem- nie ma tu kwestii konkurencji, zdradzania tajemnic służbowych itp. okoliczności naruszania interesów pracodawcy.

Zatem moim zdaniem zakaz taki, bez wprowadzenia go* w postaci aneksów/klauzul do umowy o pracę jest bezprawny.

* drogą porozumienia stron albo wypowiedzenia zmieniającego.
margaret828 / 95.49.85.* / 2015-09-11 13:00
tak dokladnie a wrecz pracownicy tesco dorabiajacy sa bardziej wydajni poniewaz maja dodatkowe zrodlo dochodu co sprawia ze chetnie przychodza do pracy i nie chodza na zwolnienia bardziej szanuja prace w naszej firmie. a zatem co mamy zrobic aby moc nadal swiadczyc uslugi serwisowe?podejzewam ze zaistniala sytuacja ma swoje podteksty w jednym z naszych sklepow tesco .a mianowicie pewne osoby braly pieniadze za serwisy nie wykonujac ich a wykorzystujac pracownikow w czasie pracy aby wykladaly towar serwisowy ktos w koncu sie dopatrzyl i wyszla z tego powodu afera.moze dlatego stwierdzono ze najlepiej zabrac wszystkim i tym ktorzy uczciwie wykonuja serwisy po pracy jak i tym ktorzy to w perfidny sposob wykorzystywali.
szklarek / 2015-09-11 19:35
Być może. Ale tak jak napisałem takie ograniczenie musi być wprowadzone moim zdaniem formalnie i z zachowaniem terminów ( w przypadku wypowiedzenia zmieniającego ). Choćby po to też, by taki pracownik jako zleceniobiorca rozwiązał /zmienił umowę ze zleceniodawcą.

Albo załatwione ponad pracownikiem- jako porozumienie z jego zleceniodawcą. Czyli w efekcie poprzez zmianę/rozwiązanie umowy zlecenia.
panna iz / 89.69.163.* / 2014-10-23 23:18
Witam, mam pytanie pracuje w firmie X na umowę o prace. Firma X założyła firmę Y ( inna nazwa, ale prezes, zarząd i siedziba firmy taka sam) od roku wykonuje te same obowiązki w dwóch firmach tylko w firmie Y nie mam umowy, ani nie otrzymuje wynagrodzenia. Jak poprosiłam o umowę to dostałam wypowiedzenie. I teraz Firmie X pracuje 18 osób a w firmie x 3 (wszystkie na umowę o prace). Czy jest szansa aby dostać odprawę.
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
szklarek / 2014-10-24 11:04
Są to osobne byty prawne, więc jeśli zmierza Pani do kwestii limitu zatrudnienia 20 jako wyjściowego dla prawa do odprawy- to żadne szanse. Natomiast jak najbardziej jest kwestia ustalenia istnienia tego drugiego stosunku pracy, a co za tym wynagrodzenia wstecz, ukarania firmy Y za zatrudnianie na czarno, niewywiązywanie się z obowiązków płatnika wobec US/ZUS itd.

No chyba, że ów rok przepracowała Pani na zasadzie oddelegowania lub po prostu zmianie miejsca świadczenia pracy- co musiało mieć charakter zmiany umowy- czy to na zasadzie porozumienia stron, czy wypowiedzenia zmieniającego, zachowaniem wymiaru czasu pracy itd.
Titka_22margo / 31.61.131.* / 2014-10-14 23:19
Witam, mam pytanie. Pracuje na 3/4 etatu, a otrzymałam propozycję pracy w innej firmie (nie konkurencyjnej) w wymiarze pełnego etatu i w oparciu o umowę kodeksową (o pracę) na okres próbny 3 m-c. Z uwagi że jest to nowa firma na rynku i nie mam pewności jak moja nowa współpraca będzie się okładała, czy nowy pracodawca wywiąże się z warunkow umowy. W tym czasie mogłabym wykorzystać 15 dni urlopu jaki pozostał mi z tego roku i tydzień urlopu bezpłatnego u obecnego pracodawcy. W tym czasie spróbowałabym swoich sił w nowej pracy, tylko czy jest to zgodne z prawem, aby w czasie urlopu wypoczynkowego pracować na pełny etat u innego pracodawcy? Czy grozą mi jakieś konsekwencje karne lub finansowe ze strony np zusu (bo w tym czasie będę miała podwójnie naliczone składki)
Proszę o pomoc w rozwianiu wątpliwości, ponieważ chciałabym pracować z oparciu o umowę na pełny etatu z lepszymi zarobkami u nowego pracodawcy, tylko obawiam się że gdyby coś nie wypaliło, po zakończeniu urlopu miałabym możliwość powrotu do pracy u obecnego pracodawcy. Pomóżcie
szklarek / 2014-10-15 12:57
Nie ma tu żadnych ograniczeń skoro nie ma kwestii zakazu konkurencji poza fizycznym godzeniem godzin pracy przez pozostałe 2 miesiące- skoro umowa próbna jest na 3. No chyba, że obecna umowa jest terminowa i wygasa za 1 miesiąc.

Urlop wypoczynkowy to nie zwolnienie lekarskie, pracownika sprawa co w tym czasie robi.

Oczywiście nowego pracodawcę musi Pani poinformować o pozostawaniu w innym stosunku pracy- chodzi o kwestię zaliczek PIT.

Co do rozstania się z obecnym pracodawcą- przypominam o obowiązujących okresach wypowiedzenia (może je Pani złożyć w trakcie urlopu) i o proporcjonalnym (do resztki roku) obniżeniu wymiaru urlopu wypoczynkowego.
Małgoś / 193.239.37.* / 2013-07-24 20:30
Mam umowę o pracę na czas określony, czyli przepracowuję 40 godzin tygodniowo. Dostałam propozycję od tego samego pracodawcy na podpisanie umowy zlecenia na pracę w soboty i niedzielę za wynagrodzenie takie jak za normalny dzień roboczy. Gdzie wykonując tę pracę ponad 40-godziny czas pracy dostać powinnam inne wynagrodzenie. Rozumiem , że pracodawca obchodzi przepisy. Moje pytanie , czy nie jest to wbrew prawu. Czy mogę podisać z nim dwie umowy, gdzie druga czyli zlecenie obowiązywać ma tylko soboty i niedziele
szklarek / 2013-07-25 09:06
Obejście przepisów miałoby miejsce wtedy, gdyby owo zlecenie wykonywane w weekendy miało wszystkie znamiona stosunku pracy, tj. jednocześnie:
- ściśle określone godziny jego wykonywania
- określone miejsce jego wykonywania
- określony sposób jego wykonywania
- bezpośredni nadzór zleceniodawcy lub osoby przezeń wyznaczonej
- ściśle określony wymiar zadań
- zmienność zadań

itd. bo wtedy rzeczywiście ma zastosowanie art. 22, par. 2'1 i 2'2 KP.

Z drugiej strony jest wolność umów i kwestia tego, że nie jest Pani zmuszona do zawarcia tego zlecenia.

Owszem, jeśli jest to normalna praca jak w tygodniu- po prostu powinny być to nadgodziny i inne kodeksowe bonusy za pracę w dzień wolny.
Tyle, że nadgodziny są możliwe tylko w szczególnych przypadkach nadzwyczajnych potrzeb pracodawcy albo wniosku pracownika.
Co więcej szybko zostałyby wyczerpane wszelkie limity możliwych nadgodzin, a pracodawca zdecydowanie NIE może zawrzeć z własnym pracownikiem drugiej umowy o pracę na zakres zadań identyczny jak z umowy zasadniczej, może na zupełnie inne, ale dyskusyjna jest wtedy możliwość, by łączny wymiar etatu z obu umów wyraźnie przekraczał...1/1 etatu.

Reasumując- sytuacja nie jest taka jednoznaczna prawnie, a praktycznie - po prostu należy rozważyć, czy się to Pani kalkuluje, bo jak widać wybór jest taki, że albo podejmie Pani to zlecenie, albo nie. Nie ma właściwie możliwej trzeciej alternatywy, że zamiast tego zlecenia będzie dodatkowa część etatu.
slawek6719 / 82.177.36.* / 2013-01-27 20:14
Mam pytanie.Pracuje na umowę na czas nieokreślony i mam okazje podpisać umowę zlecenie.Czy mogę podpisać bez żadnych konsekwencji prawnych wobec swojego pracodawcy? Pytanie drugie . Czy wiąże mnie określony czas odpoczynku pomiędzy jedną a drugą pracą?
szklarek / 2013-01-28 10:03
Rozumiem, że zleceniodawcą jest inny podmiot niż pracodawca.
Co do zasady nie ma przeciwwskazań, chyba że z pracodawcą wiąże się Pana klauzula o zakazie konkurencji, a zlecenie miałoby znamiona takiej konkurencji.

Również bez specjalnych zapisów w umowie o pracę wykonywanie zlecenia, które szkodzi pracodawcy ( tajemnica zawodowa, technologii itd. )- z art. 100, par. 2 KP niesie konsekwencje prawne- kary porządkowe lub zwolnienie dyscyplinarne.

Przepisy KP dotyczące czasu pracy nie mają zastosowania do czasu wykonywania zlecenia- pracodawca działa tu w ramach KP, tak jakby zlecenia NIE było.
morfeusz384 / 212.160.172.* / 2012-04-10 13:54
Dostałem propozycję pracy w projekcie informatycznym, jednakże nie chce rezygnować z dotychczasowej pracy, moglibyście podsunąć jakiś pomysł na rozwiązanie tej sytuacji? Praca równoległa, założenie własnej działalności i wzięcie obu prac jako projekty własne?
szklarek / 2012-04-10 15:25
Realizacja projektu informatycznego na podstawie umowy cywilno-prawnej- dzieła lub zlecenia w zależności od natury projektu- tzn. tego, czy Pana udział ma polegać na stworzeniu czegoś konkretnego (aplikacji, projektu sieci, bota itp.) czyli umowa efektu - dzieło. Czy też Pana zadanie bardziej będzie polegało na ciągłym uczestnictwie i wspomaganiu tego projektu- czyli umowa należnej staranności- zlecenie.
lola2013 / 2011-03-19 23:22
mam takie pytanie czy osoba prowadząca dzialalnośc gospodarcza moze podpisac umowe z druga osobą prowadzącą działalnosc o tym samym pkd jesli tak to jaka to jest umowa jakie sa koszty obu stron? wie ktos moze jak to rozwiązac?
wiwan / 2011-01-18 19:20
Ano tak, że umowa zlecenie lub o dzieło ze stroną, w której już jesteśmy w stosunku pracy jest "oskładkowana" tak, jak umowa zwykła umowa o pracę- czyli wszystkie składki są obowiązkowe. Tylko KUP jest inny.

tabela:

http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/umowa;zlecenie;i;umowa;o;dzielo;-;jakie;skladki,97,0,224097.html
gonia229 / 83.15.20.* / 2011-01-18 14:09
Nie jestem prawnikiem, ale zastanawiam się jak zastosować do tej sytuacji &8 ust 2a Ustawy o ubezpieczeniach społecznych , oraz orzecznictwo SN związane z tym artykułem.
szklarek / 2013-07-25 09:16
Wątek odżył po 2 latach i teraz dopiero widzę powyższe pytanie. Może odpowiedź przyda się innym....

Zapis ten w USTAWIE
z dnia 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych sprowadza się do tego, że zlecenie albo dzieło zawarte z własnym pracodawcą albo na jego rzecz pod względem 'ozusowania' jest traktowane jak etat.
NIE ma zatem do wynagrodzenia z niego stosowania zasad:
- że dzieło nie podlega ub. społecznym ani dobrowolnie ani obowiązkowo
- że zlecenie nie podlega obowiązkowo ub. społecznym, jeśli z jednoczesnego etatu ubezpieczony ma wynagrodzenie przynajmniej minimalne
- że zlecenie ucznia/studenta w wieku do 26 lat nie podlega ub. społecznym ani dobrowolnie ani obowiązkowo.

W praktyce z kolei wygląda to tak, że pracodawca= zleceniodawca/zamawiający dzieło wynagrodzenie z umowy cywilnej ŁĄCZY z wynagrodzeniem z etatu za dany miesiąc kalendarzowy i oskładkowuje łącznie, od łącznej kwoty. Nie zgłasza też owego zlecenia do ZUS jako osobnego tytułu do ubezpieczeń.

Najnowsze wpisy