Alstom Polska intensywnie pracuje nad taborem na krajowy rynek

Alstom Polska pracuje nad przygotowaniem oferty taborowej dla rynków centralnej i wschodniej Europy, w tym Polski, poinformował prezes Artur Fryczkowski. Ocenia też, że produkowane w Chorzowie pociągi Coradia Stream mogą odpowiadać na potrzeby związane z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Obraz

"Tradycja Konstalu to produkcja tramwajów i pociągów metra na Polski rynek, więc przede wszystkim chcemy powrócić z produktem na Polski rynek. Co do rodzaju taboru to trwają intensywne prace nad przygotowaniem produktu dedykowanego na rynki centralnej i wschodniej Europy" - powiedział Fryczkowski w rozmowie z ISBnews.

Podsumowując 2019 r., spółka informowała, że planuje utrzymanie dynamicznego rozwoju, zarówno w zakresie poszerzania kompetencji jak i wzrostu produkcji. W najbliższym czasie chce rozpocząć w Polsce sprzedaż flagowych produktów z zakładu Chorzowie. Zamierza również powrócić do doświadczeń Konstalu, który oferował słynące z niezawodności tramwaje oraz pociągi metra - Metropolis, od 14 lat wożące warszawiaków.

Alstom dostrzega także potencjał do rozwoju w największym krajowym projekcie budowy CPK. Obejmuje on między innymi budowę 1 600 km nowych linii kolejowych, z których część ma być przystosowana do dużych prędkości.

"Cały 2019 rok aktywnie braliśmy udział w pracach związanych z CPK, prowadzonych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Jako jeden ze światowych liderów produkcji taboru i systemów kolejowych, chcemy aktywnie uczestniczyć w tym projekcie i jesteśmy gotowi na ciąg dalszy. Cieszy nas także fakt, iż partnerem Polski w tworzeniu kolei dużych prędkości będą francuskie koleje SNCF, które od wielu lat korzystają z niezawodnych rozwiązań Alstom" - wskazywał Fryczkowski.

"Obecnie produkowane [w Chorzowie] składy to metro dla Dubaju i pociągi klasy intercity dla kolei holenderskich. Myślę, że pierwszego produktu raczej nie ma możliwości wprowadzić na Polski rynek ze względu na ostatnio wygrany przetarg przez Škodę i pewnie kolejny zakup Metra Warszawskiego będzie za kilka lat. Jeżeli chodzi o pociągi Coradia Stream, to jak najbardziej może to być pociąg odpowiadający np. części potrzeb związanych z projektem CPK" - dodał prezes w rozmowie z ISBnews.

Wcześniej spółka podawała, że cała Grupa Alstom w 2019 roku odnotowała rekordowy portfel zamówień na kolejne lata. W celu wsparcia nowych oraz wcześniej pozyskanych kontraktów z Państwowymi Kolejami Holenderskimi Nederlandse Spoorwegen (NS) na 79 pociągów intercity typu Coradia Stream, zamówienia na system metra w Dubaju, czy projektu dla metra w Rijadzie Alstom w 2019 roku zwiększył zatrudnienie o blisko 1000 osób. Głównie w fabryce w Chorzowie. Zwiększył także do 150 liczbę inżynierów pracujących nad rozwojem taboru. Obecnie w polskim oddziale spółki, w 5 lokalizacjach pracuje prawie 3 000 osób. Aby osiągnąć pełne moce produkcyjne Alstom będzie kontynuował inwestycje w rozbudowę zakładu w Chorzowie, w który w ciągu ostatnich 15 lat zainwestowano ponad 100 mln euro.

Rozszerzając zakres usług w Polsce, utworzono w Piasecznie na bazie warsztatu przeglądowego wózków do Pendolino, montownię wózków do pociągów rodziny Coradia Stream, produkowanych również w Chorzowie. Nowy zakład docelowo będzie zatrudniał 60 osób, a montowane wózki, poza Polską trafią do innych krajów UE, podano także.

W 2019 roku Alstom zakończył również projekt montażu Wi-Fi we wszystkich użytkowanych składach Pendolino, które serwisuje dla PKP Intercity od 2014 roku. Trwają prace nad zwiększeniem prędkości na torach, więc z pewnością w przyszłości pociągi będą mogły skorzystać z pełni swoich możliwości czyli prędkości 250 km/h.

Firma w Polsce chce do oferty włączyć również systemy infrastrukturalne dla miast oraz rozwiązania technologiczne do przeglądu P4.2 na Pendolino, z których część przejechała ponad 2 mln km. Będzie to największy tego typu przegląd w okresie 15 letniego kontraktu z PKP Intercity.

"2020 rok zapowiada się więc co najmniej równie pracowicie co 2019" - podsumował Fryczkowski.

Grupa Alstom jest obecna w sektorze transportu w Polsce od 20 lat i może pochwalić się 150-letnią tradycją w zakresie produkcji na potrzeby rynku kolejowego. Po przekazaniu do eksploatacji swojego flagowego pociągu Pendolino dla PKP InterCity spółka Alstom stała się pionierem we wprowadzaniu pociągów dużych prędkości w Polsce.

Alstom Katowice to europejskie centrum doskonałości w dziedzinie pudeł wagonów z aluminium i stali oraz zakład, w którym przeprowadzane są prace inżynieryjne oraz produkcyjne w zakresie pociągów metra, tramwajów i pociągów regionalnych.

Tomasz Chaberko

Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów