ASM SFA: Średnia wartość wzorcowego koszyka FMCG wzrosła o 0,4% m/m w XII

Średnia wartość wzorcowego koszyka wyniosła 224,2 i wzrosła o 0,4% m/m w grudniu, wynika z badania cen przykładowego koszyka zakupowego, czyli zestawienia najpopularniejszych produktów FMCG kupowanych przez Polaków w celu zaspokojenia różnych potrzeb życiowych (tj. nabiału, mięsa i wędlin, napoi, dodatków, słodyczy, chemii domowej, kosmetyków, alkoholi i in.) przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency (ASM SFA). Najdroższe ponownie okazało się e-grocery. Różnica w cenach to ponad 15% (sklepy stacjonarne vs. online).

Obraz

"Badane przez nas produkty FMCG w większości sklepów stacjonarnych były tańsze w grudniu w porównaniu z listopadem 2020. W sklepach Tesco odnotowaliśmy w grudniu największy spadek wartości koszyka zakupowego i obniżenie średnich cen o 2,98%. Produkty w najniższych cenach ponownie można było kupić w sieci Auchan, którego średni koszyk spadł w porównaniu do ubiegłego miesiąca o 0,39%. Badanie wskazuje na największy wzrost średnich cen w sklepach sieci Lidl, gdzie w grudniu wartość koszyka wzrosła o 5,88% w stosunku do listopada. Badanie potwierdziło po raz kolejny niższe ceny w kanale tradycyjnym w porównaniu do e-grocery. W grudniu odnotowaliśmy różnicę wartości średniego koszyka na poziomie ponad 15% (sklepy stacjonarne vs. online)" - czytamy w materiale.

Z badania przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency wynika, że w grudniu 2020 r. najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach sieci tradycyjnej.

"To zmiana w stosunku do listopada, w którym najkorzystniejsze ceny oferowała tzw. hybryda, czyli model zakupowy będący połączeniem online i offline danej sieci. W grudniu tradycyjne zakupy pod względem cenowym okazały się bezkonkurencyjne. Średnia wartość koszyka zakupowego w kanale offline wyniosła w grudniu 221,88 zł, z kolei w modelu hybrydowym - 228,59 zł" - czytamy także.

Według badania, w 9 z 10 analizowanych sieci sklepów stacjonarnych najtańszy był kwartał IV.

"Wyjątkiem w tej regule jest jedynie Tesco, które w każdym kwartale roku 2020 podnosiło ceny. Porównując I kwartał do IV kwartału 2020 roku, w Tesco odnotowaliśmy wzrost cen o 2,95%. W każdym kwartale roku 2020 najmniej opłacalne były zakupy w e-grocery - w sklepach online ceny się wahały, na przemian spadały i wzrastały. Ostatecznie w IV kw. odnotowaliśmy wzrost względem III kw. o 2,23%. To ciekawa obserwacja, biorąc jednak po uwagę, że miesiąc do miesiąca w IV kw. ceny e-grocery i tak spadały" - czytamy także.

W skali roku najtańszą siecią okazała się sieć Auchan, a najdroższym kanałem e-grocery, które zdecydowanie wykorzystywało w minionym roku wzmożone zainteresowanie konsumentów zakupami online, ze względu na wygodę i bezpieczeństwo. Najwięcej najdroższych produktów mogliśmy znaleźć w e-grocery - w 7 kategoriach odnotowaliśmy najwyższe ceny (chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mrożonki, nabiał, napoje, produkty sypkie oraz używki i alkohol). W kategorii mięso, wędliny, ryby cena w kanale e-grocery jest taka sama, jak w sieci tradycyjnej E.Leclerc. Najniższe ceny w kategoriach takich, jak chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, produkty tłuszczowe i słodycze zaobserwowaliśmy w sieciach Auchan. Dodatki najtańsze były w Intermarché, mięso, wędliny i ryby w sieci Kaufland, nabiał i napoje w Makro, produkty sypkie w Lidlu, a używki i alkohol w Biedronce, podano także.

"Najtańszą siecią w skali 2020 roku podobnie jak w roku ubiegłym okazała się sieć Auchan. W ujęciu miesięcznym wygrała ona ranking najtańszej sieci aż 10 razy - wyjątkiem był czerwiec, gdzie najtańszy był Carrefour oraz sierpień - gdzie najtańsza była Biedronka" - czytamy dalej.

Rekordzistą w rankingu najwyższych cen 2020 roku jest kanał e-grocery - lider w każdym miesiącu 2020 roku. Po środku rankingu uplasowało się Tesco i Intermarché - mimo, że Tesco odnotowywało znaczące wzrosty cen w kolejnych kwartałach 2020.

"Perspektywa roku 2020 pokazała nam, jak pandemia COVID-19 w Polsce i na świecie wpłynęły na politykę cenową poszczególnych sieci. Zaobserwowaliśmy, że w miesiącach kiedy sytuacja pandemiczna w Polsce nasilała się - ceny wzrastały, szczególnie w sprzedaży online. Widoczne jest to szczególnie w kwietniu i maju, a w drugiej połowie roku - w październiku i listopadzie. Okres świąteczny nie wpłynął znacząco na wzrosty cen - zarówno w sieciach tradycyjnych, jak i w e-commerce ukształtowały się one poniżej średniej. Za nami rok ekstremalny, który wszystkie sieci handlowe, zarówno w kanale offline, jak i online, wystawił na wyjątkową próbę. Sieci musiały reagować bardzo dynamicznie, wiele biznesów przeszło prawdziwą transformację cyfrową, a e-commerce musiało przygotować się na realizację niespotykanej dotąd ilości zamówień"- powiedział dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński, cytowany w podsumowaniu raportu.

Według niego, rynek się zmienił, a najbliższe 12 miesięcy pokaże, które trendy staną się normą.

"Z pewnością transformacji cyfrowej nie da się zatrzymać. Jak na innowacje w 2021 roku reagować będą sieci tradycyjne? Przekonamy się wkrótce i z uwagą będziemy śledzić wszelkie zmiany w branży. Analizy i wnioski przekazywać będziemy Państwu w kolejnych raportach, do zapoznania się z którymi zapraszam Państwa już teraz" - dodał Górczyński.

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zalicza się 5 sklepów online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl, szybkikoszyk.pl oraz MEGASAM24.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy. Raport obejmuje łącznie 50 punktów sprzedażowych i ceny 40 wspólnych dla wszystkich sieci produktów z 10 kategorii.

ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych. Aktualne dane zebrano dniach 9-15 grudnia 2020 r

ASM Sales Force Agency jest spółką zależną ASM Group S.A. czołowej polskiej spółki holdingowej, specjalizującej się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu. Do grupy kapitałowej zarządzanej przez ASM Group S.A. należą spółki prowadzące działalności na terenie Polski, Włoch oraz w krajach DACH - Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X