Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Minister infrastruktury podpisał nowelizację ws. ruchu kolejowego pow. 200 km/h

3
Podziel się:

Minister infrastruktury podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, podał resort. Najważniejszym aspektem nowelizacji jest dostosowanie przepisów do planowanego wprowadzenia maksymalnej prędkości pociągów na poziomie 250 km/h wobec maksymalnie 200 km/h obecnie.

Minister infrastruktury podpisał nowelizację ws. ruchu kolejowego pow. 200 km/h

"Nowelizacja rozporządzenia likwiduje ostatnią barierę prawną i umożliwia budowanie bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Jest przykładem, że nowoczesnym rozwiązaniom technicznym powinny odpowiadać zmiany legislacyjne, które umożliwiają ich stosowanie w praktyce z korzyścią dla wszystkich pasażerów i klientów kolei" - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pociągi jadące z prędkością powyżej 160 km/h muszą być prowadzone z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS. To system kontroli oraz sygnalizacji kabinowej, który w przypadku ewentualnego błędu maszynisty automatycznie wymusza jazdę pociągu z dozwoloną prędkością lub uruchamia nagłe hamowanie. Istniała konieczność dostosowania przepisów określających warunki korzystania z systemu ERTMS/ETCS, również dla prędkości wyższych niż obecnie wykorzystywana maksymalna prędkość 200 km/h, wyjaśnia resort. W pierwszej kolejności prędkość powyżej 200 km/h będzie wprowadzana na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę m.in. z Krakowem i Katowicami.

Nowelizacja rozporządzenia przewiduje także inne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wśród nich m.in. wprowadzenie bardziej przejrzystego, precyzyjnego i przyjaznego dla maszynisty systemu sygnalizowania na szlaku ograniczeń prędkości. Oprócz tego wszystkie wskaźniki (znaki dla maszynisty przy torach) na nowych, modernizowanych i remontowanych liniach kolejowych będą obowiązkowo wykonane z materiałów odblaskowych, w celu zapewnienia lepszej widoczności, czytamy dalej.

Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury muszą dostosować przepisy wewnętrzne w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia.

Na Centralnej Magistrali Kolejowej obecnie modernizowana jest stacja techniczna w Idzikowicach. Widać już nowe tory, pale do konstrukcji sieci trakcyjnej, prace kablowe. Wymiana obejmuje ponad 18 km torów, 43 rozjazdy. Wybudowana zostanie nowa nastawnia wyposażona w komputerowe urządzenia sterowania. Pociągi docelowo będą mogły jechać 230/250 km/h.

"Przygotowujemy Centralną Magistralę Kolejową do przejazdu większej liczby pociągów z wyższą prędkością. Wymieniamy tory, rozjazdy i sieć trakcyjną na stacji w Idzikowicach, która po modernizacji będzie mogła obsłużyć większą liczbę pociągów. Wartość realizowanych obecnie inwestycji na linii łączącej Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem to ok. 250 mln zł" - powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Zwiększenie prędkości przejazdu pociągów na Centralnej Magistrali Kolejowej zapewni budowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 i GSM-R. To nowe systemy sterowania ruchem kolejowym i łączności. Dzięki nim zarządzanie ruchem będzie sprawniejsze, zwiększy się przepustowość - możliwość przejazdu większej liczby pociągów, podał także resort.

Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(3)
Szymon
3 lata temu
A może pomyśleć i wygonic tiry jadące tranzytem na tory było by to bezpieczne i ekologia by wam podziękowała.
chciwy wiedzy...
3 lata temu
Fakt, Niemcy takie superszybkie koleje Chinom pomogli zbudować. Koszt naszych torów w porównaniu do tamtych ktoś zna?
piada
3 lata temu
dlaczego się ogranicza powinien zrobić nowelizację umożliwiającą rozwinięcie 300 km / h albo i lepiej