Producenci słodkich napojów tracą. Inwestorzy przestraszyli się, że Ameryka chce iść na dietę
Coca-Cola i PepsiCo tracą na amerykańskiej giełdzie. Wahnięcie jest na tyle duże, że pakiet akcji, które posiada Warren Buffet, staniał o miliard dol. Skąd pesymizm inwestorów? Powodem jest wzrost popularności leku na otyłość. Ozempic może sprawić, że Ameryka przestanie pić tyle słodkich napojów.
Akcje dwóch największych producentów napojów tracą na amerykańskiej giełdzie. Coca-Cola wyceniana jest na ok. 52 dolary, co oznacza spadek o blisko 5 proc. PepsiCo zatrzymała się na 160 dolarach, co przekłada się na nieco większą stratę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Nie powinniśmy odtrąbiać sukcesu". Widmo inflacji wciąż wisi nad Polską
To wahnięcie z uwagi na skalę kapitalizacji jest jednak dotkliwe dla akcjonariuszy. Wystarczyło na przykład, by pakiet akcji Coca-Coli, którą posiada słynny amerykański inwestor Waren Buffett, stracił na wartości miliard dolarów.
Coca-Cola i PepsiCo tracą. Warren Buffett to odczuł
Przyczyna gorszych wycen jest dość nieoczekiwana. Rosną bowiem m.in. notowania producenta leku Ozempic. Środek zawierający semaglutyd jest coraz częściej przepisywany przez lekarzy. W roku 2023 liczba recept na preparat wzrosła 40-krotnie - donosi CNN. Producenci podobnych medykamentów również zyskują.
Wzrosła obawa, że amerykańscy konsumenci zmienią nawyki. Preparat zmniejsza bowiem apetyt. Inwestorzy boją się więc, że wraz z liczbą osób próbujących rewolucyjnego sposobu na odchudzanie, spadnie spożycie słodkich napojów.
Ozempic coraz popularniejszy
Przedstawiciel sieci Walmart w rozmowie z agencją Bloomberg przyznał, że jego firma przeprowadziła wewnętrzne badania. Wynika z nich, że klienci, którzy stosują leki takie jak Ozempic, faktycznie kupują nieco mniej żywności. Dyrektor handlowy spółki zastrzegł jednak, że za wcześnie, by z tego typu anonimowych ankiet wyciągać poważniejsze wnioski.
Morgan Stanley w sierpniowym raporcie stwierdza, że coś jednak może być na rzeczy. "Leki przeciwko otyłości mogą doprowadzić do trwałej zmiany zachowań w sporej grupie demograficznej" - napisali eksperci banku.
Novo Nordisk, producent Ozempicu, odnotowuje wyraźne wzrosty na giełdzie. Wartość firmy zwiększa się cały bieżący rok - w styczniu walory wyceniane były na niespełna 70 dolarów, dziś to blisko 90 dolarów.
Według przewidywań analityków wartość segmentu napojów bezalkoholowych w USA osiągnie w 2023 roku 328 mld dol. Roczny wzrost ma wynosić 2-3 proc.