Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Obłożenie akcyzą suszu tytoniowego ma dać budżetowi 39,5 mln zł w II poł. 2017r.

0
Podziel się:
Obłożenie akcyzą suszu tytoniowego ma dać budżetowi 39,5 mln zł w II poł. 2017r.

Planowane w ramach nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym opodatkowanie akcyzą sprzedaży suszu tytoniowego przez producenta dokonane w związku z dostawą wewnątrzwspólnotową lub eksportem ma przynieść budżetowi państwa ok. 39,5 mln zł dodatkowych dochodów w II poł. 2017 r., wynika z oceny skutków regulacji (OSR).

"Zmiany ustawy mają na celu ograniczenie szarej strefy w obrocie wyrobami tytoniowymi. W ostatnich latach nasilił się w naszym kraju rozwój szarej strefy w obrocie wyrobami tytoniowymi. Przed 1 stycznia 2016 r. nieprawidłowości te polegały m.in. na tym, iż susz tytoniowy obejmowano fikcyjnymi sprzedażami w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych, dokonywano sprzedaży suszu tytoniowego bez zapłaconej akcyzy podmiotom nieuprawnionym, nie dokumentowano sprzedaży suszu tytoniowego do innego pośredniczącego podmiotu tytoniowego" - czytamy w OSR.

Zmiany ustawy o podatku akcyzowym obowiązujące od 1 stycznia 2016 r. uszczelniły system obrotu suszem tytoniowym przez pośredniczące podmioty tytoniowe (PPT). Wprowadzone regulacje zaostrzyły kryteria dopuszczalności prowadzenia działalności w charakterze PPT oraz wprowadziły obowiązek ich rejestrowania oraz składania zabezpieczenia akcyzowego. Dodatkowo PPT zobowiązane zostały do prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego, wskazano w dokumencie.

"W dalszym ciągu jednak dużym problemem jest produkcja wyrobów tytoniowych przez nielegalne wytwórnie - nieodprowadzanie należnych podatków do budżetu państwa. Z uwagi na to, iż jednym ze źródeł surowca tytoniowego wykorzystywanego do tej produkcji (wysuszonych liści tytoniu) może być tytoń pochodzący z produkcji krajowej, niniejsza regulacja ma na celu zmniejszenie dopływu surowca tytoniowego do takich wytwórni" - czytamy dalej.

Rekomendowane rozwiązanie to objęcie krajowej produkcji suszu tytoniowego monitorowaniem i nadzorem zarówno nad uprawami tytoniu oraz późniejszym obrotem suszem tytoniowym.

Na skutek proponowanej zmiany sprzedaży suszu tytoniowego połączonej z dostawą wewnątrzwspólnotową lub eksportem, bez akcyzy, będą mogli dokonać jedynie podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy, a nie jak dotychczas również rolnik.

"Rolnik będzie mógł dokonać sprzedaży suszu tytoniowego bez akcyzy jedynie podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczącemu podmiotowi tytoniowemu. Sprzedaż suszu tytoniowego połączona z dostawą wewnątrzwspólnotową lub eksportem przez rolnika będzie możliwa, ale wiązała się będzie z obowiązkiem zapłaty akcyzy" - czytamy w uzasadnieniu nowelizacji.

Zapłacona akcyza, podobnie jak w przypadku innych dostarczonych wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowanych wyrobów akcyzowych, podlegała będzie zwrotowi na zasadach określonych w przepisach z zakresu podatku akcyzowego, wskazano także.

"Trudny pozostaje do oszacowania wpływ regulacji na dochody budżetu państwa. Zakładając jednak, iż rynek obrotu suszem tytoniowym zostanie uszczelniony (ograniczone zostanie powstawanie nielegalnych wytwórni wyrobów tytoniowych, w związku z czym nastąpi eliminacja z rynku wyrobów tytoniowych niewiadomego pochodzenia), zwiększeniu powinny ulec wpływy do budżetu z tytułu zwiększonej, legalnej sprzedaży wyrobów tytoniowych. Zakłada się, iż sprzedaż ta wypełni niszę jaka powstanie po ograniczeniu szarej strefy" - czytamy w OSR.

"Z uwagi na planowany termin wejścia w życie przedmiotowego projektu w drugiej połowie 2017 r. w roku zerowym przyjęto dochody na poziomie ok 39,5 mln zł" - napisano także. W kolejnych latach zakładany wpływy opiewają na 79 mln zł rocznie.

W 2013r., kiedy, susz tytoniowy uznano za wyrób akcyzowy i wprowadzono instytucję tzw. pośredniczącego podmiotu tytoniowego sprzedaż krajowa wyrobów tytoniowych wynosiła 46,8 mln szt. papierosów oraz 2,2 tys. ton tytoniu do palenia przy skupie wynoszącym 25,9 tys. ton tytoniu. W 2015 r. było to odpowiednio 41 mln szt. papierosów oraz 2,4 tys. ton tytoniu do palenia przy skupie 26,2 tys. ton tytoniu, podano także w uzasadnieniu.

Rejestr pierwszych przetwórców surowca tytoniu ogłaszany w latach 2012-2015 przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi wskazywał od 8 do 15 takich podmiotów. Na początku obwiązywania instytucji pośredniczącego podmiotu tytoniowego zarejestrowanych było 51 takich podmiotów, obecnie jest ich 15.

"Liczba pośredniczących podmiotów tytoniowych, zważywszy na wielkość produkcji tytoniu wcześniej i obecnie, wydaje się być więc adekwatna do możliwości tych podmiotów w zakresie skupu tytoniu, w sposób bezpieczny dla producentów tego tytoniu, jak również dla budżetu państwa" - stwierdzono w dokumencie.

W wyniku nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym wprowadzonej od 1 stycznia 2016 r. zabezpieczenie akcyzowe składane przez pośredniczące podmioty tytoniowe prowadzące działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego ma zagwarantować pokrycie zobowiązań podatkowych, które mogą powstać w przypadku dokonania przez te podmioty czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, np. sprzedaży suszu tytoniowego podmiotowi niebędącemu podmiotem prowadzącym skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub podmiotowi niebędącemu pośredniczącym podmiotem tytoniowym.

"Na rynku działają pośredniczące podmioty tytoniowe, których sytuacja finansowa i posiadany majątek zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych. Obserwowany jest ponadto spadek szarej strefy na rynku papierosów z poziomu 18,2% ogólnego spożycia papierosów w IV kwartale 2015 r. do 17,2% w II kwartale 2016 r., 16,4% w III kwartale 2016 r. oraz około 14,6% w ostatnim kwartale 2016 r." - podsumowano w materiale.

forex
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)