Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

POPiHN: Konsumpcja paliw w Polsce wzrosła o 7% r/r w I poł. 2016 r.

0
Podziel się:
POPiHN: Konsumpcja paliw w Polsce wzrosła o 7% r/r w I poł. 2016 r.

Konsumpcja paliw ciekłych w Polsce wzrosła o 7% r/r do 13,46 mln m3 w I poł. 2016 r. podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). W tym z zagranicy sprowadzono 4,07 mln m3, co stanowiło 30% wielkości oficjalnego rynku polskiego, podano także.

"W stosunku do I półrocza 2015 konsumpcja paliw ciekłych w Polsce wzrosła o 7%. Główne powody wzrostu to korzystne dla kierowców ceny paliw i stabilny rozwój polskiej gospodarki (wzrost PKB o 3% r/r). Wzrost popytu tylko na paliwa silnikowe wyniósł jeszcze więcej, bo 8%. Są to wyniki nieco gorsze, niż dla I kwartału 2016 roku, ale wciąż pokazujące dobrą dynamikę rynku i tym samym niemal pewne jest, że cel wzrostowy dla całego roku zostanie osiągnięty. Trzeba pamiętać, że oficjalne statystyki nie uwzględniają całości paliw lokowanych na rynku przez szarą i czarną strefę. Jeśli uda się ją ograniczyć poprzez egzekwowanie nowych zapisów Pakietu paliwowego i nowelizacji Prawa energetycznego, to dynamika wzrostu może jeszcze przyspieszyć" - czytamy w komunikacie.

Oficjalna konsumpcja oleju napędowego w I półroczu 2016 była wyższa od stanu z I półrocza 2015 o 9% i wyniosła 7,72 mln m3. Oficjalny import uzupełniający wyniósł 22% całości tego rynku i był o 59% wyższy niż przed rokiem.

Konsumpcja benzyn silnikowych wzrosła o 11% r/r. Oficjalny import benzyn wzrósł o 35%, a jego udział w krajowym rynku benzyn wyniósł 14%. Kierowcy kupili 2,7 mln m3 tego gatunku paliwa - o 263 tys. m3 więcej niż w I półroczu 2015 r.

W pierwszych 6 miesiącach 2016 nieznacznie rósł rynek gazu płynnego LPG. Zapotrzebowanie na ten produkt było o 2% wyższe niż przed rokiem i wyniosło 2,1 mln m3. Autogaz stanowił w tej wielkości około 1,8 mln m3, co obejmowało około 75% rynku benzyn silnikowych. Jak zwykle większość tego gatunku paliwa pochodziło z importu i jego udział w zaopatrzeniu rynku wyniósł 86% - tyle samo, co przed rokiem, podano także.

"Rynek 3 paliw transportowych (benzyn, oleju napędowego oraz LPG) zdecydował o wzroście konsumpcji całego rynku paliw ciekłych. Popyt na te paliwa wzrósł o 8%, przy czym paliwa importowane stanowiły 31% rynku. Kierowcy i firmy transportowe kupili ponad 12,5 mld litrów paliw, przy czym prawie 4 mld litrów z tej puli pochodziło zza granicy. W stosunku do I półrocza 2015 wzrost zużycia paliw silnikowych wyniósł około 771 tys. m3, a to oznacza, że był wyższy od wzrostu w I półroczu 2015 roku o 80 tys. m3" - czytamy dalej.

Ogółem w Polsce zużyto, licząc łącznie konsumpcję 6 gatunków paliw, 13,5 mln m3, co stanowiło wzrost o 7% w stosunku do zużycia w I półroczu 2015. Przyrost zużycia wyniósł 928 tys. m3 , a więc prawie o 100% więcej, niż w porównaniu I półrocze 2015 do I półrocza 2014 roku. Według oficjalnych źródeł z importu pochodziło 4,1 mln m3, co stanowiło 30% wielkości rynku (o 4 punkty procentowe więcej, niż przed rokiem). Oficjalny import wzrósł o 780 tys. m3 , a więc prawie trzykrotnie w stosunku do relacji I półrocze 2015 do I półrocza 2014.

Bilans obrotów międzynarodowych po I półroczu 2016 pokazał nadwyżkę importu i nabyć w-w w stosunku do eksportu i dostaw w-w. Nadwyżka ta wyniosła 1,4 mln m3, podczas gdy rok temu obserwowano nadwyżkę eksportu nad importem w wysokości około 139 tys. m3. Wpływ na obecny wynik miała niższa produkcja krajowa paliw wymuszona przez konieczność rywalizacji z szarą i czarną strefą na rynku paliw silnikowych, ale też większa jawność działań wielu importerów z jednoczesnym wykorzystaniem korytarzy zbytu wypracowanych w ramach poprzednich działań w szarej i czarnej strefie. Porównując I połowę 2016 do I połowy 2015 widać, że import paliw zwiększył się o 780 tys. m3, ale też eksport zmalał o 703 tys. m3, podsumowano w komunikacie.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)