38 startów i lądowań. Tyle dzieli Lotnisko Chopina od kluczowego limitu

- Budowa CPK ma swoje uzasadnienie. Wynika ono z ograniczeń Lotniska Chopina w Warszawie, które w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie sprostać wymaganiom rosnącego rynku lotniczego w Polsce - mówi money.pl dr Dolores Gracja Piwek z Instytutu Zarządzania Lotnictwem Cywilnym.

Polish Air Navigation Services Agency at Chopin Airport in Warsaw, Poland on April 22, 2022. The strike and mass resignations of air traffic controllers from the Polish Air Navigation Services Agency result in many delays and canceled flights in Polish airspace. (Photo by Mateusz Wlodarczyk/NurPhoto via Getty Images)Lotnisko Chopina w Warszawie blisko limitów
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Robert Kędzierski

Co dalej z CPK? Po tym, jak władzę w Polsce objął nowy rząd nic nie wydaje się jednoznacznie przesądzone - ani kontynuowanie inwestycji, ani jej wstrzymanie. W minioną środę podczas konferencji prasowej Donald Tusk otrzymał pytanie o plan na gigalotnisko. Nie usłyszeliśmy jednak jednoznacznej deklaracji.

CPK powinno powstać? Ograniczenia lotniska Chopina

- Pełna prezentacja przyszłości - nie tego skrótu CPK, tylko przedsięwzięć kolejowych, lotniczych, lotniskowych w Polsce - będzie przedstawiona w szczegółach jeszcze w czerwcu - zapewnił szef rządu. - Odpowiedzialni za to ministrowie wiedzą, że w czerwcu opinia publiczna, wszyscy zainteresowani poznają nasze plany i to w szczegółach, w detalach, tak żebyście państwo zobaczyli wszystko, jak pod mikroskopem, jaka przyszłość czeka tę inwestycję - dodał Tusk.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tusk poprze CPK. "Nie pokłócimy się przynajmniej"

Argumentów "za" i "przeciw" budowie nowego portu padło wiele. Swoją ocenę tej kwestii przedstawiła w rozmowie z money.pl dr Dolores Gracja Piwek, adiunkt Instytutu Zarządzania Lotnictwem Cywilnym. Ekspertka przyznaje, że koncepcja CPK jest złożonym problemem. - Należy tu uwzględnić wiele różnych aspektów - od organizacyjnych po techniczne. Mogą one być zarówno szansą, jak i wyzwaniem dla polskiego rynku lotniczego - mówi.

Dr Piwek przytacza też cytat z rządowego dokumentu z 2017 r., w którym analizowano zasadność budowy CPK. Czytamy w nim, że "rozdrobniony rynek portów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej potrzebuje dużego portu lotniczego, który byłby w stanie obsłużyć długoterminowo rosnący ruch lotniczy i zapewnić dogodne połączenia z mniejszych lotnisk". I właśnie taką rolę miałby odegrać nowy port.

Budowa CPK ma swoje uzasadnienie. Wynika ono z ograniczeń Lotniska Chopina w Warszawie, które w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie sprostać wymaganiom rosnącego rynku lotniczego w Polsce. Można tu sięgnąć po dane statystyczne. W 2022 r. liczba obsłużonych pasażerów na Lotnisku Chopina wyniosła ponad 14,4 mln, co oznacza ponad 93 proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2021 - mówi nam ekspertka.

Dr Piwek dodaje, że wprawdzie trwała wówczas pandemia, ale dziś ruch lotniczy dynamicznie się odradza. Wprowadzone ograniczenia w polskiej przestrzeni powietrznej ze względu na konflikt na Ukrainie spowodowały dodatkową utratę ok. 25 proc. lotów cywilnych.

Jeszcze przed pandemią COVID-19, w 2019 r., Lotnisko Chopina odnotowało rekordową liczbę obsłużonych pasażerów - 18,8 mln. Pandemia przesunęła moment osiągnięcia maksymalnego limitu dobowych operacji, ale problem ten powrócił wraz z odradzaniem się rynku lotniczego w Europie i na świecie.

Lotnisko Chopina blisko limitu

Co przemawia za budową nowego portu? - Głównym czynnikiem określającym przepustowość Lotniska Chopina jest decyzja środowiskowa. Określa ona limit 600 operacji dziennie. Średnio w 2023 r. każdego dnia na Lotnisku Chopina odbywało się 456 operacji. Można by pomyśleć, że do wykorzystania dziennego limitu jest jeszcze daleko. W rzeczywistości to złudne wrażenie, wynikające ze zbyt prostej kalkulacji - ocenia rozmówczyni money.pl. Wskazuje też, że ruch lotniczy charakteryzuje się dynamicznymi zmianami natężenia, zwłaszcza ze względu na sezonowość niektórych operacji.

Zazwyczaj w miesiącach od czerwca do września ruch lotniczy się zwiększa, a spada między listopadem a lutym. Uśredniając dane, można przyjąć, że we wrześniu zabrakło 76 operacji do wyczerpania przepustowości wynikającej z ograniczeń środowiskowych (38 startów i lądowań). W maju po raz pierwszy zdarzyło się, że samolot musiał czekać na wolne miejsce postojowe po wylądowaniu. Ponadto na ten rok przewoźnicy zgłosili zapotrzebowanie na 161 435 slotów, a otrzymali jedynie 76,7 proc. z nich. W sezonie letnim przyznano mniej niż połowę zgłoszonych slotów.

Rozbudowa lotniska Chopina jednym z rozwiązań

Dr Piwek zauważa, że jednym z rozwiązań mogłaby być rozbudowa Lotniska Chopina. - Trzeba jednak pamiętać, że port ten jest ograniczony bliskością obszarów miejskich. Znajduje się na terenie silnie zurbanizowanym i w bezpośrednim sąsiedztwie obszarów pełniących funkcje mieszkaniowo-usługowe - wskazuje.

Według dostępnych danych obecny układ krzyżujących się dróg startowych i rozbudowa infrastruktury warszawskiego lotniska pozwoliłaby na obsłużenie maksymalnie około 50 operacji lotniczych w ciągu godziny. Dałoby to najwyżej około 20-22 milionów obsłużonych pasażerów rocznie - szacuje dr Piwek.

Innym pomysłem byłoby odciążenie Lotniska Chopina i przeniesienie części lotów na lotniska regionalne jak te w Modlinie czy Radomiu. - Takie rozwiązanie musiałoby jednak zyskać poparcie linii lotniczych, skłonnych do operowania z tych portów - ocenia ekspertka.

- Wśród zalet CPK można wymienić też powstanie nowych szlaków transportowych i łańcuchów dostaw. Strategiczne ukierunkowanie rozwoju CPK na obszar Azji i Pacyfiku mogłoby uniezależnić Polskę od eksportu do Europy Zachodniej. CPK stwarza też możliwość rozwoju siatki połączeń PLL LOT - wskazuje ekspertka.

CPK zagrozi innym lotniskom?

Dr Piwek podkreśla jednak, że budowa CPK wiąże się też z wyzwaniami, których nie można pominąć. Pierwsze dotyczy przyszłości lotniska na warszawskim Okęciu i jego użyteczności, a co za tym idzie rentowności lotnisk regionalnych, zwłaszcza w Modlinie, Radomiu i Łodzi. Kolejnym wyzwaniem jest faktyczne powodzenie projektu CPK i pozyskanie kontrahentów.

- Trzeba pamiętać, że CPK to nie tylko port lotniczy, ale cała sieć transportowa, obejmująca sieć dróg kolejowych i drogowych. Wyzwaniem będzie więc takie stworzenie infrastruktury, aby pasażerowie byli chętni do odbywania podróży z Lotniska "Solidarność". Rynek lotniczy funkcjonuje w bardzo zmiennych uwarunkowaniach, włączając w to trendy handlowe i transportowe - mówi ekspertka.

W ostatnich latach zmienił się paradygmat podróży z modelu hubowego na punkt-punkt. Należy zadać pytanie, czy PLL LOT będą w stanie przechwycić znaczące strumienie pasażerskie z Bliskiego i Dalekiego Wschodu w lotach do i z Europy oraz przez Atlantyk. Czy faktycznie Polska stworzy właściwe porozumienia handlowe? - pyta analityczka.

Sprawę dodatkowo komplikuje kwestia miejskiej mobilności powietrznej i konwergencji lotnictwa załogowego z bezzałogowym w najbliższej przyszłości, zgodnie z planami Komisji Europejskiej i EASA.

- Jedno jest pewne. Niezbędne jest więc przeprowadzenie szczegółowej analizy rynku oraz stworzenie solidnych podstaw prawno-organizacyjnych, aby CPK osiągnął sukces - podsumowuje dr Piwek.

Robert Kędzierski, dziennikarz money.pl

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025