Airbus wkrótce pobije rekord, który przez dziesięciolecia należał do Boeinga
Boeing od dziesięcioleci może się pochwalić "najpopularniejszym samolotem pasażerskim w historii", czyli B737. Jednak już we wrześniu ma go zdetronizować Airbus ze swoim samolotem A320 - pisze Bloomberg.
"Zajęło to prawie cztery dekady, ale Airbus w końcu dogonił konkurencję: według danych firmy analitycznej Cirium rodzina A320 ma szansę wyprzedzić swojego amerykańskiego rywala jako najczęściej dostarczany samolot pasażerski w historii" - pisze Bloomberg. Tytuł ten należy do Boeinga 737 produkowanego od 1967 roku. Airbus A320 pojawił się na rynku 20 lat później.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na pokładzie samolotu to kapitan rządzi. Może usunąć pasażera z rejsu
Z danych z początku sierpnia do pobicia tego rekordu Airbusowi brakuje już tylko 20 sztuk po tym, jak osiągnął łącznie 12 tys. 155 wyprodukowanych i dostarczonych samolotów z rodziny A320. "Różnica ta prawdopodobnie zniknie już w przyszłym miesiącu" - czytamy.
Mimo że w 2019 r. łączna liczba dostaw samolotów z rodziny A320 przekroczyła liczbę dostarczonych B737, to nadal amerykański samolot pozostawał rekordzistą - najczęściej dostarczanym samolotem pasażerskim wszech czasów.
Airbus A320. Ryzyko, które się opłaciło, w przeciwieństwie do A380
Agencja przypomina, że europejski Airbus, wprowadzając A320 na rynek, podjął pewne ryzyko. "Wybrała cyfrowe sterowanie fly-by-wire, które pozwoliło zmniejszyć masę samolotu w porównaniu z tradycyjnymi układami hydraulicznymi, oraz wyposażyła pilotów w boczny drążek sterowy po prawej lub lewej stronie zamiast centralnie umieszczonego drążka sterowego" - pisze Bloomberg.
Ponadto A320 miał większy prześwit niż B737 i był dostępny z dwoma silnikami do wyboru, aby dać liniom lotniczym większą elastyczność. "Ryzyko podjęte przez firmę Airbus opłaciło się. Obecnie modele A320 i 737 stanowią prawie połowę światowej floty samolotów pasażerskich. Sukces modelu A320 kontrastuje z błędami strategicznymi, takimi jak gigantyczny model A380, którego kariera jest krótka, ponieważ linie lotnicze nie były w stanie rentownie eksploatować tego ogromnego samolotu" - dodaje.