Bosch zwolni tysiące osób. Kryzys niemieckiej branży motoryzacyjnej

Niemiecki producent części samochodowych Bosch ogłosił plany likwidacji około 5,5 tys. miejsc pracy, co oznacza większe redukcje, niż pierwotnie zakładano – podała agencja dpa.

Windscreen Wiper Manufacture At A Robert Bosch Plant
Bloomberg
Automobiles, Industry, EU, Cars, Fabrication, E.U., Automotive, Manufacturing, Europe, EMEA, Business Finance and Industry, BelgradeBosch planuje większe zwolnienia niż zapowiadano
Źródło zdjęć: © Getty Images | OLIVER BUNIC
oprac.  MZUG

Jak poinformowała rzeczniczka firmy, zwolnienia mają być "przeprowadzone w sposób odpowiedzialny społecznie".

Portal tagesschau informuje, że wstępne estymacje dotyczące liczby zwalnianych osób mogą się zmienić w wyniku nadchodzących negocjacji firmy Bosch z reprezentacją pracowniczą.

Największe redukcje zatrudnienia zaplanowano w jednostce Cross-Domain Computing Solutions, odpowiedzialnej za rozwój systemów wspomagania kierowców i technologii zautomatyzowanej jazdy. Bosch przyznaje, że popyt na te rozwiązania nie spełnia wcześniejszych prognoz, co stworzyło napiętą sytuację w dziale, który zatrudnia nadmierną liczbę pracowników.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mocna reakcja rynków. Eksperci mówią, co czeka polską walutę

Kryzys w branży motoryzacyjnej

Kryzys w niemieckim sektorze samochodowym nasila się, na co wpływa słaba kondycja gospodarcza i spadek zainteresowania, zwłaszcza samochodami na napęd elektryczny.

Przypomnijmy, że redukcję miejsc pracy planują również inne koncerny. Ford zamierza do 2027 roku zlikwidować 2,9 tys. stanowisk w Niemczech, a Volkswagen ogłosił już obniżki wynagrodzeń, zamykanie zakładów produkcyjnych oraz zwolnienia pracowników.

Plany ograniczenia zatrudnienia w UE mają także m.in. Stellantis (Citroen, Peugeot, Fiat) i Audi. Sytuacja w Volkswagenie - w ocenie ekspertów - wynika z kryzysu, w który wpadła cała niemiecka gospodarka.

Także Mercedes-Benz przechodzi w tryb oszczędzania. Motoryzacyjny gigant chce oszczędzać kilka miliardów euro rocznie - zapowiedziała rzeczniczka spółki. Na razie jednak nie wiadomo, na czym owo oszczędzanie ma polegać.

W ostatnim czasie Ford wzywał niemiecki rząd do zwiększenia inwestycji w infrastrukturę do ładowania aut elektrycznych i dopłat do zakupu e-samochodów. Niemcy zakończyły program subsydiów w grudniu 2023 r., a w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r. sprzedaż "elektryków" spadła o 28,6 proc.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują