Branża motoryzacyjna po trzech kwartałach 2025 roku – między wzrostem a ostrożnością
Po rekordowo dynamicznym początku roku, sektor motoryzacyjny w Polsce wkroczył w fazę umiarkowanej korekty. Wzrost rejestracji nowych samochodów i historycznie wysokie zainteresowanie ofertą online wskazują na duży apetyt konsumentów, jednak ograniczona podaż i zmiana struktury napędów zwiększają presję cenową. FinTech motoryzacyjny zyskuje na znaczeniu jako odpowiedź na potrzeby bardziej świadomych i wymagających nabywców.
Makroekonomiczne tło: stabilizacja i konsumpcyjny optymizm
Rok 2025 przynosi stabilizację inflacyjną oraz poprawę nastrojów konsumenckich. Inflacja spadła z poziomu 5,3% w styczniu do 3,1% w lipcu, natomiast Bieżący Wskaźnik Ufności Konsumenckiej wzrósł do -8,3 pkt. we wrześniu, najwyższego poziomu od 2020 roku. Jednocześnie, sektor motoryzacyjny jako jeden z nielicznych utrzymał dwucyfrowy wzrost sprzedaży detalicznej (+10,6% r/r w okresie styczeń–sierpień), deklasując inne kategorie.
Wyniki branży po 3 kwartałach: rekordy i korekty
Rejestracje nowych samochodów wzrosły o 7% r/r, a w marcu i wrześniu zanotowano skoki o 18% m/m. Segment klienta indywidualnego urósł jeszcze bardziej – o 9% vs 2024. Rekordowe było również zainteresowanie platformą OTOMOTO, gdzie wskaźnik kupujących we wrześniu wyniósł 126% wartości bazowej. Struktura ofert odzwierciedla zmiany preferencji: hybrydy i PHEV zyskały udziały, a benzyna i diesel tracą. Również segment cenowy 100–150 tys. zł umacnia swoją pozycję. Jednocześnie pod koniec września pojawiły się sygnały korekty: liczba aktywnych ogłoszeń nowych aut spadła o 2,3% r/r.
Ekspercki głos branży
"Rekordowe wyniki popytowe w segmencie nowych samochodów to efekt nie tylko lepszych nastrojów, ale przede wszystkim atrakcyjnych modeli finansowania. Klienci coraz częściej wybierają leasing lub wynajem, kierując się nie tyle ceną auta, co wysokością miesięcznej raty. Dla wielu użytkowników istotniejsza staje się całkowita kosztowość eksploatacji niż nominalna wartość auta. W tym kontekście finansowanie staje się kluczowym elementem decyzji, nie dodatkiem." – Jakub Miracki, Sales Manager OTOMOTO Lease
Wyzwania: podaż, cyfryzacja i transformacja energetyczna
Pomimo rosnącego popytu, sektor mierzy się z barierami. Korekta w podaży nowych aut wynika m.in. z ograniczeń logistycznych i adaptacji sieci dealerskich do nowych modeli dystrybucji. Równolegle postępuje cyfryzacja: 48% dealerów wskazuje online jako kluczowy kanał sprzedaży, ale aż 33% nie oferuje cyfrowego finansowania. To luka, którą wykorzystują platformy carfintech. Jak zauważa Jakub Miracki: "Cyfrowe oczekiwania klienta wyprzedzają transformację salonów. Dla pokolenia Z i Y pełna ścieżka zakupu online to nie bonus, tylko standard. Oczekują, że kalkulator pokaże ratę, dopłatę i koszty eksploatacji, zanim zdecydują się na kontakt z dealerem. Dlatego platformy typu OTOMOTO Lease budują przewagę przez transparentność i uproszczenie procesu. To nowa normalność, a nie niszowa potrzeba."
Prognozy: ostrożny optymizm na IV kwartał
Czwarty kwartał może przynieść stabilizację dynamiki, z możliwością dalszej korekty w podaży, ale utrzymania wysokiego popytu. Segment niskoemisyjny (hybrydy, plug-in) powinien dalej rosnąć, szczególnie przy wsparciu finansowania celowanego. "Dziś nie wystarczy mówić, że auto jest ekologiczne. Klienci oczekują, że leasing czy wynajem będzie tak skonstruowany, że realnie zrekompensuje wyższą cenę auta. Musimy umieć wyliczyć koszty eksploatacji, serwisu i porównać je do auta spalinowego. Właśnie takie podejście przekonuje klientów do niskoemisyjnej mobilności. Carfintech nie sprzedaje raty, tylko strategiczny wybór." – Jakub Miracki, Sales Manager OTOMOTO Lease
Wnioski strategiczne:
● Rynek motoryzacyjny rośnie na fali poprawy nastrojów konsumenckich i stabilizacji makroekonomicznej.
● Popyt napędzany jest przez finansowanie, nie tylko ofertę produktową.
● Carfintech redefiniuje doświadczenie zakupu auta, oferując wygodę, szybkość, przejrzystość, a w przypadku OTOMOTO Lease także maksymalne bezpieczeństwo danych.
● Transformacja w kierunku niskoemisyjnej mobilności wymaga łączenia oferty pojazdu z finansowaniem opartym na całkowitych kosztach posiadania.
Rok 2025 może być przełomowy nie ze względu na wolumen sprzedaży, lecz poprzez zmianę modelu zakupu i finansowania samochodów w Polsce.