Brytyjski rząd szykuje się na "no deal". Zawarł umowy z firmami transportowymi

Zjednoczone Królestwo szykuje na scenariusz wyjścia z Unii Europejskiej bez porozumienia. Departament Transportu podpisał umowy, dzięki którym prywatne firmy zapewnią dodatkowe promy dla ciężarówek zmierzających do brytyjskich portów po 29 marca 2019 r.. Koszt? Niemal 108 mln funtów (około 516 mln zł).

Ciężarówka zjeżdża z promu Brittany Ferries w porcie Portsmouth
Źródło zdjęć: © East News | CHARLY TRIBALLEAU
Marcin Lis
oprac.  Marcin Lis

Ryzyko rozwodu Zjednoczonego Królestwa z Unią Europejską bez porozumienia wzrosło, gdy w obliczu braku poparcia dla dokumentu premier Theresa May wycofała z parlamentu wniosek o głosowanie nad nim. To oznacza, że na decyzję będzie trzeba poczekać do stycznia, choć niedawny szczyt Rady Europejskiej nie dał szefowej rządu Jej Królewskiej Mości żadnej "karty atutowej".

W obliczu realnej groźby "twardego brexitu", Departament Transportu bez zachowywania procedury przetargowej podpisał warte niemal 108 mln funtów umowy z firmami świadczącymi usługi transportowe. W razie braku porozumienia mają one zapewnić dodatkowe promy, którymi do portów w Plymouth, Poole oraz Portsmouth będą docierać ciężarówki z Europy. Ministerialny plan zapewnia transport w obie strony czterem tysiącom ciężarówek tygodniowo.

Zobacz też: Danuta Huebner o problemach na granicy unijno-brytyjskiej w razie braku porozumienia:

Jak zaznacza BBC, Departament Transportu, choć nie skorzystał z oficjalnej drogi przetragowej, prowadził negocjacje z kilkunastoma firmami. Ostatecznie 46,6 mln funtów otrzyma francuska Brittany Ferries, 47,3 mln funtów duńskie DFDS oraz 13,8 mln funtów brytyjska Seaborne Freigh.

W oficjalnym dokumencie Departamentu Transportu wyjaśniono, że porzucenie standardowej procedury wynikało z "nieprzewidywalnej" sytuacji oraz "niezwykłej pilności" sprawy. W razie zawarcia porozumienia i "miękkiego brexitu", według BBC, pieniądze wpłyną na konta firm, jednak będą znacznie niższe niż te ujawnione.

W ocenie brytyjskiej Izby Spedycyjnej dodatkowe promy to tylko element większego problemu. Bob Sanguinetti w rozmowie z BBC wyjaśnił, że sprowadzone towary, niezależnie od liczby promów, nadal będą musiały przekroczyć granicę celną, a to ona spowoduje zatory w przepływie towarów przez porty.

Przyznaje to także resort transportu. W oficjalnym stanowisku wskazano, że brak porozumienia "wywoła opóźnienie w dostawie kluczowych dóbr” oraz "znaczące zaburzenia dla brytyjskiej gospodarki".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują