Budowanie "marki Polski". Miliarder: Prezydent może odegrać rolę lidera [OPINIA]

Polska ma potencjał, by wejść do grona najbardziej nowoczesnych gospodarek Europy. Prezydent może przewodzić spójnej narracji, być ambasadorem nowoczesności, a tam, gdzie to możliwe, także inicjatorem lub wsparciem zmian legislacyjnych - pisze w opinii dla money.pl Robert Dobrzycki, prezes i współwłaściciel Panattoni Europe i India, właściciel Widzewa Łódź.

Robert Dobrzycki, prezes Panattoni Europe i India.Robert Dobrzycki, prezes Panattoni Europe i India
Źródło zdjęć: © . | Panattoni
Robert Dobrzycki

Tekst powstał w ramach projektu WP Opinie. Przedstawiamy w nim zróżnicowane spojrzenia komentatorów i liderów opinii publicznej na kluczowe sprawy społeczne i polityczne.

Nasza gospodarka znajduje się w szczególnym momencie. Wobec aktualnych podziałów wewnętrznych czy wyzwań geopolitycznych, często nie doceniamy tego, co już udało się osiągnąć.

Budowanie "marki Polska"

W ostatnich dekadach Polska przeszła imponującą transformację – od fazy odbudowy po okresie przemian do liczącego się gracza na europejskim rynku. Dziś coraz częściej jesteśmy postrzegani jako kraj nowoczesny, z dużym potencjałem technologicznym, wysokimi kompetencjami i rozwiniętą przedsiębiorczością.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak Trzaskowski chce przekonać wyborców Mentzena? Tak mówią w sztabie

Mamy wielu przedsiębiorców, którzy bez żadnych kompleksów osiągają sukcesy na rynkach zagranicznych – budując przy okazji pozytywny obraz Polski jako partnera stabilnego, nowoczesnego i otwartego na współpracę. Aby ta narracja została trwale osadzona w świadomości międzynarodowej, potrzeba jednak czegoś więcej niż sukcesów pojedynczych firm. Musimy – jako państwo – konsekwentnie i świadomie budować tę wspólną, narodową narrację. Wierzę, że rolą prezydenta powinno być wspieranie obecności polskich firm za granicą, promowanie ich innowacyjności, ochrona ich interesów, ale też aktywne uczestnictwo w budowaniu "marki Polska".

A sama dyplomacja gospodarcza oczywiście także jest ważna – promocja Polski i polskiego biznesu, inicjowanie relacji z partnerami strategicznymi, reprezentowanie – szczególnie w skali globalnej, w tym na rynkach wschodzących, gdzie estyma wiążąca się ze stanowiskiem prezydenta odgrywa szczególną rolę. Nie jesteśmy potęgą, jeśli chodzi o surowce, ale nasze położenie geograficzne w samym sercu Europy – w dobie rozwijającego się trendu nearshoringu – pozwala nam przyciągnąć inwestorów zagranicznych i wzmacniać funkcję kluczowego hubu na kontynencie. Mimo wielu barier biurokratycznych jesteśmy krajem nastawionym probiznesowo i budzącym zainteresowanie kapitału. W tej dziedzinie rola prezydenta jako ambasadora Polski jest nie do przecenienia.

"Liczymy na partnerską współpracę"

Jako przedstawiciele biznesu na pewno liczymy na partnerską, opartą na zaufaniu współpracę – zrozumienie, że gospodarka to nie tylko wskaźniki makroekonomiczne, ale codzienny wysiłek tysięcy przedsiębiorców, inżynierów, badaczy i menedżerów. Dalszy rozwój będzie zależał od tego, czy będziemy umieć ich zatrzymać w kraju, stworzyć im warunki do rozwoju, wspierać ich ambicje.

Prezydent może w tym procesie odegrać rolę lidera – pokazując, że państwo stoi po stronie nowoczesności, innowacyjności i odpowiedzialnego biznesu. Myślę tu zarówno o podejmowaniu inicjatywy ustawodawczej, jak i wspieraniu rządu – niezależnie od opcji politycznej czy poglądów – w działaniach deregulacyjnych, upraszczających otoczenie legislacyjne. Biznes potrzebuje stabilności, przewidywalności i jasnych sygnałów, również tych płynących z najwyższego urzędu w państwie.

Polska ma potencjał, by wejść do grona najbardziej nowoczesnych gospodarek Europy – opierając się przede wszystkim na biznesie. Prezydent może przewodzić spójnej narracji, być ambasadorem nowoczesności, a tam, gdzie to możliwe, także inicjatorem lub wsparciem zmian legislacyjnych wspierających rozwój gospodarczy.

***

Autor Robert Dobrzycki jest założycielem, współwłaścicielem oraz prezesem Panattoni w Europie, Wielkiej Brytanii i Azji. Panattoni jest jednym z największych na świecie prywatnych deweloperów nieruchomości przemysłowych i od momentu rozpoczęcia działalności w 2005 r. jest liderem w Europie. Firma posiada 60 biur w Ameryce Północnej, Indiach, Arabii Saudyjskiej i na Starym Kontynencie. Jej globalne portfolio obejmuje ponad 60 milionów metrów kwadratowych ukończonej po-wierzchni dla ponad 2500 klientów. Robert Dobrzycki jest także większościowym właścicielem Widzewa Łódź.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują