Shein, chiński gigant e-commerce specjalizujący się w odzieży, znacząco podwyższył ceny swoich produktów na amerykańskim rynku. Większość podwyżek wprowadzono w piątek, a ich skala różni się w zależności od kategorii produktów - wynika z danych zebranych przez Bloomberg News.
Średnia cena dla stu najpopularniejszych produktów w kategorii uroda i zdrowie wzrosła o 51 proc. w porównaniu z czwartkiem, przy czym kilka artykułów podrożało ponad dwukrotnie. W przypadku wyposażenia domu, kuchni oraz zabawek średni wzrost przekroczył 30 proc. Na czele listy znalazł się zestaw 10 ręczników kuchennych, których cena wzrosła aż o 377 proc. Dla odzieży damskiej podwyżka wyniosła średnio 8 proc.
Najbardziej znaczące wzrosty cen odnotowano wśród najbardziej popularnych produktów. Grube ręczniki kuchenne podrożały z 1,28 dolara do 6,10 dolara. Szczotka klimatyzatorów zdrożała o 219 proc., tarka do mięsa 210 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Reakcja na nowe cła i opłaty
Platformy e-commerce jak Shein i Temu reagują na wprowadzenie 120-procentowych ceł na wiele swoich produktów. To efekt decyzji rządu USA o zakończeniu zwolnienia z opłat małych paczek z Chin kontynentalnych i Hongkongu. Eksporterzy w ostatnich latach wykorzystywali to zwolnienie, które pozwalało towarom o wartości poniżej 800 dolarów wjeżdżać do USA bez ceł i opłat celnych.
Waszyngton zapowiedział również podwyższenie opłaty za przesyłkę pocztową na towary wwożone po 2 maja do 100 dolarów, a po 1 czerwca opłaty mają być jeszcze wyższe. Podwyżki cen Shein odzwierciedlają najnowsze wysiłki chińskich sprzedawców internetowych, by przenieść przynajmniej część dodatkowych kosztów importu na amerykańskich konsumentów.
Jeszcze 21 kwietnia Donald Trump napisał w mediach społecznościowych, że w Stanach Zjednoczonych praktycznie nie ma inflacji ze względu na spadające ceny energii i artykułów spożywczych. Jednak podwyżki cen wprowadzone przez Shein mogą zmienić tę sytuację.
Część produktów wycofanych
Z analiz Bloomberga wynika, że część produktów została już wycofana ze sprzedaży w USA.
W ostatnich tygodniach amerykańscy konsumenci coraz częściej wyrażają niezadowolenie z rosnących cen produktów na platformach takich jak Shein i Temu. Wzrost cen niektórych produktów o kilkaset procent może znacząco wpłynąć na popularność tych platform wśród amerykańskich klientów, dla których główną zaletą była właśnie niska cena oferowanych towarów.