CPK: kontrakt wartości 85 mln zł podpisany. Oto szczegóły

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zawarła kontrakt o wartości ok. 85 mln zł na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego CPK. Zakres prac obejmuje m.in. odcinek linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź - poinformowała w piątkowym komunikacie spółka.

Konferencja prasowa premiera Donalda Tuska nt. CPK
26.06.2024 Warszawa Konferencja premiera Donalda Tuska fot. Jacek Dominski/REPORTER
N/z: Maciej Lasek
Jacek Dominski/REPORTERProjektowanie węzła kolejowego to obecnie jedna z kluczowych umów - uważa Maciej Lasek
Źródło zdjęć: © East News | Jacek Dominski/REPORTER
oprac.  KKG

Jak poinformowano w komunikacie CPK, dzięki umowie opracowana zostanie pełna dokumentacja projektowa dla pierwszego pakietu węzła kolejowego CPK. Zakres prac realizowanych w ramach tego kontraktu obejmuje projektowanie m.in. centralnego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – Łódź w obrębie nowego lotniska, odcinka linii kolejowej nr 88 łączącego stację kolejową CPK z istniejącą trasą Warszawa – Poznań czy stacji towarowej po zachodniej stronie lotniska.

Umowa na projekt węzła została podpisana z konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice. Jej wartość wynosi 84,8 mln zł netto. "Wybór projektanta nastąpił w ramach umowy ramowej na projektowanie infrastruktury kolejowej, którą spółka CPK zawarła z 11 konsorcjami biur projektowych wybranych w przetargu" - przekazała Spółka.

"Podstawę prac projektanta będzie stanowić studium wykonalności, przygotowane dla spółki w latach 2021-2023 i decyzja środowiskowa uzyskana w lipcu 2023 r. dla lotniska i węzła CPK" - wyjaśniło CPK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Oddajcie dietę". Apel Zimocha. Jaki będzie odzew?

Kontrakt przewiduje zrealizowanie zamówienia podstawowego w półtora roku. Cała umowa, wraz z ewentualnymi zadaniami opcjonalnymi, powinna powstać w cztery lata. W skład zamówienia podstawowego wchodzą m.in. przygotowanie projektu budowlanego, pozyskanie pozwolenia na budowę oraz opracowanie materiałów do decyzji administracyjnych i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.

Zamówienia opcjonalne, jak poinformowano, mogą dotyczyć np. materiałów do przetargów na etapie budowy, nadzoru autorskiego w trakcie prac budowlanych, planu rezerwacji terenu czy projektu terminala intermodalnego.

Wykonawca zaprojektuje elementy infrastruktury kolejowej węzła z różnych branż, m.in. torowej, teletechnicznej, trakcyjnej i sterowania ruchem. W ramach zespołów projektowych będzie musiał skoordynować działania z równoległymi zadaniami projektowymi, które prowadzi dla CPK m.in. master architekt (np. dotyczącymi hali peronowej i dworca kolejowego zintegrowanego z terminalem).

W komunikacie podkreślono, że realizacja umowy umożliwi skompletowanie dokumentacji projektowej i wystąpienie o pozwolenie na budowę dla odcinka linii "Y" Warszawa - Łódź.

Projektowanie węzła kolejowego to obecnie jedna z kluczowych umów. Nie można liczyć na sukces nowego lotniska bez jego dobrego skomunikowania z siecią kolejową. Stąd tak ważne, aby projekt węzła CPK był odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne pasażerów i został przygotowany przez ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w branży - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Centralne lotnisko i Kolei Dużych Prędkości

Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują