Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
inwestycje
11.03.2020 11:22

Do CPK poprowadzi sieć nowych dróg. Jest porozumienie

Współpraca między CPK a GDDKiA dotyczy przede wszystkim poszerzenia autostrady A2 między Warszawą a Łodzią, a także budowy obwodnicy aglomeracji warszawskiej. Obie strony chcą wzajemnie koordynować swoje działania. Wszystko po to, by przyspieszyć powstawanie nowego portu lotniczego.

Podziel się
Dodaj komentarz
(East News)
O porozumieniu poinformowali wspólnie Marcin Horała (na zdjęciu po lewej) i Mikołaj Wild. (Fot: Tomasz Jastrzebowski/REPORTER)

Współpraca ma dotyczyć m.in. wymiany dokumentacji technicznej. Ponadto zagwarantowany ma być stały kontakt poszczególnych zespołów roboczych, które zajmują się planowaniem, projektowaniem i budowaniem.

- Inwestycje to gra zespołowa. Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna praca i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA - powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, cytowany w komunikacie.

Współpraca ma dotyczyć uruchomienia Portu Lotniczego Solidarność, czyli elementu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak wytłumaczono, CPK i GDDKiA będą współpracować nad poszerzeniem A2 od odcinka Łódź Północ - Konotopa, do skrzyżowania z A1 pod Warszawą.

Zobacz także: Walka z koronawirusem w Polsce. Minister zdrowia: kupujemy wszystko, co jest na rynku

Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas ruchu. Natomiast od Pruszkowa do Konotopa - czwarty (w dwie strony).

GDDKiA ma także odpowiadać za budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Składać się na nią mają: autostrada A50 na południe od obecnej trasy A2, a także trasa ekspresowa S50. Ta druga droga ma połączyć region północnego Mazowsza z CPK.

Nowa linia kolejowa dla pociągów pendolino może podzielić gminę Wieliszew na pół.
Gmina torem przedzielona. "Nie ma na to naszej zgody, pójdziemy w partyzantkę"

Trasa ekspresowa S10 to kolejny punkt porozumienia między GDDKiA i CPK. Ona z kolei połączy z gminą Baranów Płock i Toruń. Docelowo natomiast ma łączyć Warszawę ze Szczecinem.

- Dzisiejsze wydarzenie to dowód na to, że na system transportowy Polski patrzymy jak na spójną całość, a nie na zbiór niezależnych elementów. Projekt inwestycyjny CPK stał się impulsem do tego, żeby zacieśnić współpracę między dwoma rządowymi inwestorami - podkreślił Horała.

Mikołaj Wild kierujący spółką CPK zapowiada, że ceny za grunt będą wyższe niż rynkowe
Centralny Port Komunikacyjny. Rusza wykup gruntów, choć zagwarantowanych pieniędzy i ostatecznej lokalizacji jeszcze nie ma

Jak podano w komunikacie od 10 lutego do 10 marca spółka CPK prowadziła konsultacje do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Dokument ten ma odpowiadać za wyznaczenie korytarzy dla kolei i dróg.

- Mimo możliwości komfortowego dojazdu koleją, gros pasażerów dotrze do Portu Solidarność samochodami. Dlatego od początku współpracujemy z GDDKiA - powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK, cytowany w komunikacie.

Mapa z wariantami linii kolejowej. Dwa biegną przez Pustynię Błędowską.
CPK. Kolejna gmina protestuje przeciwko trasie kolejowej

Władze CPK podkreśliły, że w etap powstawania SSL włączeni byli mieszkańcy sąsiadujących inwestycji. To odpowiedź na niedawne doniesienia, o gminach, które buntują się przeciwko projektom tras kolejowych. Na money.pl informowaliśmy, że zarówno mieszkańcy, jak i władze gmin planują protesty.

- Dzisiaj ta współpraca wkracza w nowy etap. Działając razem, możemy lepiej odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców i ograniczyć uciążliwości związane z inwestycjami. Możliwość prowadzenia inwestycji, np. we wspólnych korytarzach, to korzyść dla GDDKiA, dla CPK, a przede wszystkim dla mieszkańców, kierowców i pasażerów - stwierdził Wild.

Centralny Port Komunikacyjny. Wykup gruntów już w 2020 roku

Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK zapowiada, że budowa powinna na dobre rozpocząć się w 2023 roku, a pierwsze samoloty z polskiego giganta mają wylecieć pod koniec 2027 lub na początku 2028 roku. Koszt budowy samego lotniska między Warszawą a Łodzią powinien pochłonąć około 25 mld złotych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Tagi: inwestycje, CPK, gddkia, a1, a2, baranów, Marcin Horała, mikołaj wild, gospodarka, wiadomości
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
11-03-2020

kierowcaObwodnica Aglomeracyjna Warszawy? Ludzie, wy dokończcie obecny ring stolicy w ciągu drogi S17 bo budujecie ją od 20 lat i zbudować nie możecie.

11-03-2020

pisoutCPK jest potrzebny i powinien być wybudowany. Nie jest to pomysł PISu ale powinien być wybudowany jak najszybciej.

11-03-2020

DobromirS 6 Szczecin Gdańsk miała być 2022 i utkneła w Koszalinie dziękujemy partii rządzącej niech idą rządzić w Mongolii.

Rozwiń komentarze (23)