Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Eksporter. A może to Ty?

Podziel się:

Polski eksport w 2019 r. (styczeń-listopad) wyniósł 217,3 mld EUR. Jest to prawie o 5% więcej niż w tym samym czasie 2018 r. Jednak nie tylko dane liczbowe idą cały czas w górę, ale również jakość. Coraz częściej „made in Poland” oznacza rozwiązania z najwyższej półki. Fundusze Europejskie są wsparciem dla przedsiębiorstw, które myślą o podboju Europy i świata. Może i Twoja firma znajdzie się wśród nich?

Eksporter. A może to Ty?
(materiał partnera)

Przyszłość jest bliżej, niż myślisz

Obecnie widok awangardowych pojazdów, poruszających się po ulicach światowych metropolii, nikogo już nie dziwi. Elektryczne autobusy miejskie są ciche, zwrotne, oszczędne a co najważniejsze – całkowicie bezemisyjne. Każdy kurs kończą pod stanowiskami ładowarek, które przypominają futurystyczne kwiaty. Tuż obok, podróżni mogą skorzystać z informacji, naładować telefon albo kilkoma dotknięciami ekranu znaleźć drogę do celu na interaktywnej mapie. Niedawno tak właśnie wyobrażaliśmy sobie miasta przyszłości.

Czy wiesz, że dziś 1/3 autobusów elektrycznych wyeksportowanych przez kraje unijne, pochodzi z Polski? W innych dziedzinach obserwujemy podobny trend. Polskie firmy opanowały 10% światowego rynku drukarek 3D. Najnowocześniejsze osiągnięcia z zakresu inżynierii materiałowej łączą się tu z wyspecjalizowanym oprogramowaniem.

W ciągu dwudziestu lat udział zaawansowanych technologicznie wyrobów w polskim eksporcie wzrósł dwukrotnie.

Niemal 60% firm działających w obszarze nowych technologii korzysta z różnorodnych form wspierania działań i planów eksportowych. Fundusze Europejskie odgrywają tu wyjątkową rolę.

Polska wschodnia – stąd ruszysz na rynki świata

Bardzo dobrym przykładem kompleksowych działań wspierających rozwój eksportu, jest oferta dla firm mających siedzibę lub oddział w Polsce wschodniej.

Systemy analizy i monitorowania danych o pogodzie, które opracowała firma Comet, zamontowano już nawet na Spitsbergenie czy Antarktydzie. Dzięki pomocy Funduszy Europejskich z Programu Polska Wschodnia, rozwiązania firmy z Puław znalazły nowych odbiorców także w krajach azjatyckich: Azerbejdżanie, Kazachstanie i Tadżykistanie.

"Daj się zauważyć" – to jedna z podstawowych zasad w biznesie. Dlatego unijne pieniądze pomogły firmie Comet sfinansować główne działania promocyjne: stronę internetową, katalog, filmy promocyjne i materiały marketingowe. Przeprowadzona została certyfikacja urządzeń, firma wzięła udział w targach i nawiązała kontakty z partnerami zagranicznymi. We wszystkich działaniach zespół Comet był wspierany przez grupę doradców – aż do etapu końcowych negocjacji handlowych z nowymi kontrahentami.

Firma BIT SA z Białegostoku wprowadza właśnie na dwa ogromne rynki: amerykański i indyjski, inteligentne elementy miejskiej infrastruktury. To między innymi innowacyjne systemy informacji i wiaty przystankowe, interaktywne „meble miejskie” wyposażone w nowoczesne moduły komunikacyjne oraz inne rozwiązania ułatwiające życie w przestrzeni publicznej. Ofertę uzupełnia oprogramowanie, opracowane specjalnie dla tych systemów. Także w przypadku BIT SA, Fundusze Europejskie pomogły działać kompleksowo. Powstały plany szczegółowych kampanii promocyjnych i materiały marketingowe. Z usług doradczych firma korzystała w trakcie selekcji 50 klientów na rynku indyjskim, nawiązywania z nimi kontaktu i rozpoczęcia konkretnych negocjacji handlowych. Dzięki wsparciu z Programu Polska Wschodnia, firma BIT SA będzie też obecna na największych targach tematycznych w Azji – Smart Cities India Expo. To właśnie w New Delhi przyszłość miast świata przyjmuje realny kształt. Liderzy technologii dyskutują tu o potrzebach, problemach i najlepszych rozwiązaniach.

Nie jest już dziś zaskoczeniem duża aktywność na międzynarodowych rynkach polskich firm tworzących specjalistyczne oprogramowanie. W wielu dziedzinach ich osiągnięcia stały się wręcz branżową wizytówką.

Świetnym przykładem są zaawansowane rozwiązania opracowane w zespole 9bits.com. To tutaj powstały aplikacje i oprogramowanie obsługujące system rowerów miejskich Veturilo czy rozbudowany sklep internetowy dla marki Smyk. Korzystając z unijnych pieniędzy, firma stworzyła ofertę dla wymagających rynków USA, Francji oraz Irlandii i rozpoczęła akwizycję swoich produktów informatycznych w tych krajach. Przeprowadzono szerokie działania marketingowe i strategiczne, których zwieńczeniem było otwarcie negocjacji handlowych.

W ostatniej dekadzie smartfony zmieniły świat. Lubelska firma get3clicks specjalizuje się właśnie w oprogramowaniu na urządzenia mobilne. Dzięki unijnym pieniądzom zestaw aplikacji na smartfony, tworzący bogatą bazę wiedzy i źródło wiarygodnych danych medycznych, został zaprezentowany na prestiżowym rynku niemieckim. Lekarze i profesjonaliści w dziedzinie medycyny mieli możliwość ocenić i przetestować polskie rozwiązanie podczas targów i wystaw.

Kompleksowe działania to klucz do sukcesu

Na przedsiębiorstwa działające w Polsce wschodniej czekają pieniądze zarezerwowane w konkursie Internacjonalizacja MŚP. Przykłady, omówione powyżej, pokazują wiele korzyści w czterech głównych obszarach.

  • Dotacja unijna to nie tylko zwrot kosztów udziału w zagranicznych targach. To kompleksowa pomoc – od etapu planowania działań eksportowych po ich wdrożenie. Obejmuje wsparcie doradcze doświadczonych specjalistów, którzy przeanalizują produkty firmy, ich potencjał eksportowy pod kątem wejścia na określone rynki, przeanalizują sposoby wejścia na rynek, na którym oferta firmy może spotkać się z zainteresowaniem (np. uwarunkowania prawne, kulturowe i zwyczajowe).
  • Doradcy, bazując na wykonanej analizie i własnym doświadczeniu, wskażą na jakim rynku promowane produkty mają największe szanse. Podpowiedzą, co zrobić, żeby skutecznie rozpocząć sprzedaż, w tym – co zmienić w firmie. Na przykład, pomogą zaplanować działania marketingowe, certyfikacyjne albo inwestycyjne.
  • Sfinansować możesz także cały proces nawiązywania kontaktów handlowych (czyli także związane z nim usługi doradcze) – aż do etapu negocjacji handlowych.
  • Pieniądze możesz przeznaczyć również na działania doradców do spraw promocji oraz opracowanie nowego wzornictwa opakowań produktów. Po uzyskaniu eksperckich zaleceń, możesz sfinansować wszelkie inne działania, które przygotują firmę do wejścia na wybrane rynki zagraniczne.

Kolejną zaletą jest możliwość uzyskania pieniędzy na niezbędne inwestycje związane z samym przygotowaniem działań eksportowych. Możesz uruchomić w firmie system informatyczny do obsługi nowych klientów zagranicznych albo sfinansować nową stronę internetową. Dodatkowe testy czy badania produktu albo cykle szkoleń również mogą być finansowane z Programu Polska Wschodnia.

Jak, gdzie i kiedy?

Firma może otrzymać aż 800 tysięcy zł na dotacje. Konkurs, zgodnie z harmonogramem, zostanie ogłoszony 2 marca 2020, wnioski będzie można składać od 7 kwietnia do 4 maja 2020. Dla tych, który nie zdążą, kolejny nabór wniosków przewidziany jest od 4 sierpnia do 7 września.

Krajowe Klastry Kluczowe – więcej niż współpraca firm

Żeby nasz kraj mógł zajmować mocną pozycję w rankingu innowacyjnych gospodarek a firmy sprostały wyzwaniom na konkurencyjnych światowych rynkach, niezbędna jest lokalna współpraca. Tak powstała idea klastra – organizacji łączącej reprezentantów różnych środowisk, branż czy technologii. Z powodu dotychczasowych osiągnięć klastrów w budowaniu naturalnej współpracy przedsiębiorstw, instytucji badawczych, instytucji otoczenia biznesu, organizacji pozarządowych i władz lokalnych, nazywane są one katalizatorami procesów innowacyjnych.

W drodze otwartego konkursu zdefiniowana została grupa Krajowych Klastrów Kluczowych (KKK).
Dla firm i organizacji wchodzących w ich skład, Fundusze Europejskie także przygotowały program długofalowej pomocy. Jest ona dostarczana za pośrednictwem Koordynatorów.

To Koordynator KKK otrzymuje pieniądze na promocję klastra za granicą oraz finansowanie szeregu działań lub usług. Mają one zaowocować: tworzeniem sieci kontaktów zagranicznych, wymianą wiedzy z partnerami zagranicznymi, współpracą̨ międzynarodową, zwiększeniem widoczności klastra na rynkach międzynarodowych. Co ważne – Koordynator powinien wspierać rozwój działalności międzynarodowej klastra w powiązaniu z działaniami B+R jego członków. Funduszom Europejskim szczególnie zależy na budowaniu międzynarodowego wymiaru działalności Klastrów Kluczowych właśnie w obszarach związanych z innowacyjnością. Na przykład: jeżeli członkowie klastra planują uczestnictwo w targach czy misjach, to w takich, które integrują środowisko innowatorów. Przy określaniu zakresu konkretnych działań i usług, Koordynator klastra powinien wziąć pod uwagę jasno sprecyzowane potrzeby firm wchodzących w skład KKK i specyfikę prowadzonej przez nie działalności innowacyjnej.

Kolejny konkurs dla Krajowych Klastrów Kluczowych ogłoszony zostanie 13 marca. Wnioski można składać od 15 kwietna do 30 lipca 2020.

Go to Brand – pieniądze dla konkretnych branż

Na przedsiębiorców, którzy działają w całej Polsce (poza województwem mazowieckim) czeka konkurs Go to Brand. To nazwa znana już wielu firmom. Każdego roku konkurs jest wyczekiwanym wydarzeniem i stał się szczególnie wysoko ocenianym elementem Programu Inteligentny Rozwój. Fundusze Europejskie zarezerwowały tu pieniądze dla wiodących polskich branż, które chcą wziąć udział w branżowych programach promocji.

Klucz do skutecznej promocji

Pomoc przeznaczona jest przede wszystkim na sfinansowanie usług doradczych, które pomogą w efektywnej promocji za granicą. Podobnie jak w omawianych wcześniej przykładach, dofinansowane są wydatki związane z udziałem w targach, wystawach, konferencjach zagranicznych i misjach gospodarczych.

Maksymalna wartość projektu to aż 1 mln złotych. Dotacja może objąć do 85% całości planowanej inwestycji. Wnioski można składać od 11 lutego do 11 marca. Szczegóły znajdziesz na stronie PARP. Dla firm zainteresowanych udziałem w wyjątkowym, kilkumiesięcznym wydarzeniu – targach Dubai Expo – nabór trwa od 3 do 31 marca. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Fundusze Europejskie mają znaczący udział w rozwijaniu obecności polskich marek na światowych rynkach. Dzisiaj produkty i zaawansowane rozwiązania opracowane w naszym kraju wyróżniają się także na tle oferty unijnej. Sprawdź, jak może skorzystać także Twoja firma. Światowe rynki czekają!

Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.