Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Piotr Bera
Piotr Bera
|
aktualizacja

Iga Świątek z nowym sponsorem? "Może liczyć na bardzo duże pieniądze"

Podziel się:

W tym roku kończy się umowa sponsorska Igi Świątek z PZU. Polka stała się gwiazdą o globalnej rozpoznawalności i ma szanse "rozbić bank". - To może być najwyższy sponsoringowy kontrakt w historii Polski - ocenia w rozmowie z money.pl Adam Pawlukiewicz z Pentagon Research.

Iga Świątek z nowym sponsorem? "Może liczyć na bardzo duże pieniądze"
Iga Świątek pozuje do zdjęć po wygraniu French Open w 2022 r. Na bluzie widać logo PZU (GETTY, NurPhoto)

"Największy polski ubezpieczyciel PZU objął patronatem Igę Świątek - pierwszą Polkę w historii, która wygrała wielkoszlemowy turniej French Open. PZU będzie towarzyszyć Idze w drodze na jej tenisowy szczyt przez najbliższe trzy lata" - napisano w komunikacie wydanym przez PZU w styczniu 2021 r. Z końcem 2023 r. kontrakt wygasa.

Od momentu rozpoczęcia współpracy z PZU Świątek wygrała kolejne trzy turnieje wielkoszlemowe i jest liderką rankingu tenisowego WTA. 22-latka na kortach zarobiła już 19,6 mln dol. (przy obecnym kursie dolara to ok. 80 mln zł).

PZU i Iga Świątek

PZU dał jej możliwość rozwoju globalnego i nikt nie powinien o tym zapominać. Pomogli jej finansowo, a teraz Świątek ma szansę na bardzo duże pieniądze. Ciężko powiedzieć ile, bo jest to zależne od oferowanych świadczeń, ale na pewno powyżej 10-20 mln zł rocznie - ocenia w rozmowie z money.pl Adam Pawlukiewicz z Pentagon Research.

Skąd tak duże rozbieżności? W ocenie eksperta wiele zależy od uwarunkowań rynkowych - od tego, czy zaangażowane w tenis firmy mają wolne środki. - Do tego dochodzą zdolności negocjacyjne oraz sama strategia firm - wskazuje Pawlukiewicz.

O sporych "widełkach" mówi też Ricardo Fort, ekspert marketingu sportowego oraz doradca ds. biznesu w sporcie, który współpracował m.in. z Coca-Colą, Danone i Visą. Jego zdaniem Świątek bez wątpienia jest sportowcem o zasięgu globalnym.

- Sponsoring może się znacznie różnić w zależności od kategorii, ale zawodniczka z jej wynikami i rozpoznawalnością może spodziewać się podpisania umów o wartości od 1 do 4 mln euro rocznie (ok. 4,5 - 18 mln zł) - ocenia Fort.

Samo PZU sporo zyskało na współpracy z tenisistką. Do czerwca ubiegłego roku ekwiwalent reklamowy mógł wynieść nawet 100 mln zł. Zapytaliśmy spółkę, czy trwają już rozmowy dotyczące przedłużenia umowy ze Świątek. PZU nie chce komentować tej sprawy.

- Kwestie sponsorskie objęte są poufnością - dodaje Paula Wolecka z teamu Igi Świątek.

Linie lotnicze, kosmetyki i samochody

Iga Świątek współpracuje z Porsche, Rolexem, firmą odzieżową ON Running, w którą zainwestował Roger Federer oraz z producentem napojów izotonicznych Oshee. Wcześniej wspierał ją Lexus.

Te marki wpisują się w trend sponsoringowy w kobiecym tenisie. Główna rywalka Świątek - Białorusinka Aryna Sabalenka ma podpisane umowy z dostawcami sprzętu Nike oraz Wilsonem. Inna z czołowych tenisistek świata - Rumunka Simona Halep - ma na swoim koncie współpracę z takimi brandami jak Hublot, Mercedes Benz, Rexona, Avon czy Vodafone. Białorusinka Victoria Azarenka również promowała zegarki (Citizen), ubezpieczenia Ensurance czy produkty żywnościowe Six Star Pro Nutrition. Natomiast urodzona w Moskwie i reprezentująca barwy Kazachstanu Elena Rybakina jest sponsorowana przede wszystkim przez podmioty działające w Kazachstanie. Mowa o kazachskim banku RBK, KAZ Minerals (brytyjska firma wydobywająca miedź w Kazachstanie) oraz Kazakhmys Corporation (kazachski producent miedzi).

Agnieszkę Radwańską wspierał m.in. państwowy Lotos i również jeździła Lexusem.

Świątek perłą w koronie Orlenu?

Według informacji money.pl wśród firm zainteresowanych sponsoringiem może znaleźć się Orlen. Państwowy gigant na rynkach biopaliw, gazownictwa, energii elektrycznej i cieplnej czy petrochemii mocno inwestuje w sport - w piłkę nożną, siatkówkę, lekkoatletykę oraz motorsport, w tym w F1. Podpisanie kontraktu z Igą Świątek byłoby naturalnym krokiem dla spółki, która działa na rynkach międzynarodowych. I to odróżnia Orlen od PZU.

Spółka odpowiedziała nam, że "nie komentuje planów sponsoringowych, a o nawiązanych współpracach informuje za pomocą oficjalnych kanałów komunikacji".

Z perspektywy Orlenu kontrakt z F1 jest bardzo sensowny. Dzięki temu można budować relacje na całym świecie. Zupełnie inaczej wyglądają rozmowy biznesowe, gdy podchodzi się do nich z perspektywy współwłaściciela czy współsponsora najbardziej prestiżowego sportu na świecie, a tym jest F1 - zaznacza Pawlukiewicz.

Dodaje jednak, że środowisko Igi Świątek nie może być zachłanne.

- Przed nią wiele lat kariery, na pewno podpisze jeszcze niejeden wartościowy kontrakt. Dlatego najważniejszy jest spokój i cierpliwość. W wieku 22 lat i tak ma najwyższej klasy marki w swoim portfolio - uważa ekspert.

Ricardo Fort dodaje, że Świątek może liczyć na współpracę z producentami kosmetyków, produktów luksusowych, linii lotniczych oraz usług finansowych.

Gucci, L'Oréal, Emirates i Mastercard byłyby świetnymi dodatkami do jej portfolio - wylicza Fort.

Natomiast nie ma co liczyć na BNP Paribas, sponsora turniejów French Open, który Świątek wygrała trzy razy oraz Warsaw Open. Francuski bank nie stawia na indywidualnych sportowców.

Świątek i wojna w Ukrainie

Iga Świątek znalazła się na liście 100 najbardziej wpływowych osób 2023 r. amerykańskiego tygodnika "Time". Tenisistkę doceniono nie tylko za świetne wyniki sportowe, ale również za wsparcie pogrążonej w wojnie Ukrainy. Polka wielokrotnie w swoich wypowiedziach nawiązywała do rosyjskiej inwazji.

Z tego powodu nie wszystkie marki mogą być zainteresowane współpracą.

To w tym momencie "gorący kartofel". Część zagranicznych marek, nie mówię o rosyjskich, może z tego powodu odpuścić. Wojna kiedyś się skończy i do Rosji powróci biznes. Dlatego nie wszyscy chcą być kojarzeni z polityczną agitacją. Dla dużej części świata sportowiec w trakcie swojej kariery powinien skupiać się jedynie na walce do ostatniej piłki i kulturze sportowej - ocenia Pawlukiewicz.

Innego zdania jest Fort. Amerykanin ocenia, że "jej opinie na temat wojny nie powinny ani przynieść korzyści, ani zaszkodzić jej komercyjnemu sukcesowi z partnerami".

Na pewno nie ulega wątpliwości, że Iga Świątek jest naturalna w tym, co robi. I to może pomóc w odniesieniu przez nią sukcesu marketingowego. - Ma konkretny charakter po ojcu Tomaszu, jest stanowcza i trzyma się swojego zdania. A na dłuższą metę doprowadzi to do tego, że będzie miała jeszcze mocniejszą rozpoznawalność na świecie. Ale na wszystko potrzeba czasu - podsumowuje Pawlukiewicz.

Piotr Bera, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl