Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MIW
|

Inflacja w USA jest najwyższa od 40 lat. Za wzrost cen odpowiada głównie jeden sektor

Podziel się:

Inflacja w Stanach Zjednoczonych w marcu osiągnęła poziom niewidziany od 40 lat. To efekt przede wszystkim wzrostu cen ropy naftowej. Drożejące paliwa odpowiadały za ponad połowę miesięcznej inflacji.

Inflacja w USA jest najwyższa od 40 lat. Za wzrost cen odpowiada głównie jeden sektor
Inflacja w marcu w USA była najwyższa od 1981 roku . (PAP, PAP/EPA/Chris Kleponis / POOL)

Wskaźnik cen konsumpcyjnych (CPI) w USA w marcu wzrósł o 1,2 proc. w ujęciu miesięcznym i o 8,4 proc. rok do roku. Jest to najwyższy poziom od grudnia 1981 roku - podało we wtorek Biuro Statystyk Pracy (BLS). Jest to kolejny, po lutowym, rekordowy odczyt inflacji w Stanach Zjednoczonych.

Wzrosty cen w USA to efekt przede wszystkim rosnących cen ropy naftowej.

Inflacja w USA najwyższa od 40 lat

Jak podał BLS, indeks cen paliwa wzrósł w marcu o 18,3 proc. i odpowiada za ponad połowę miesięcznego wzrostu. Pod koniec marca USA uwolniły swoje zapasy ropy, by nieco załagodzić sytuację na rynku. Podrożała także żywność, średnio o 1 proc.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

1,2-procentowy skok inflacji w marcu jest jednym z największych miesięcznych wzrostów notowanych w ostatnich latach w USA i w dużej mierze jest związany ze wzrostem cen ropy naftowej w obliczu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. W lutym wskaźnik cen wzrósł o 0,8 proc.

Indeks cen nieuwzględniający paliwa i żywności wzrósł o 0,3 proc. wobec wzrostu 0,5 proc. w lutym.

Mimo niskiego bezrobocia i wysokiego wzrostu gospodarczego, część ekonomistów spodziewa się, że amerykańska gospodarka może wkrótce odnotować recesję w efekcie podnoszenia stóp procentowych przez Rezerwę Federalną. Takie prognozy opublikowali ekonomiści Deutsche Bank i Bank of America.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl