Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
PGO
|
aktualizacja

Izera będzie polsko-chińska. Ujawniono partnera przy produkcji elektrycznego auta

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
51
Podziel się:

Chińska grupa motoryzacyjna Geely udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla aut elektrycznych platformę, na której zostanie zbudowana Izera. EMP docelowo planuje budowę trzech elektrycznych modeli - pierwszym będzie SUV. Polska spółka jest pierwszą firmą spoza grupy Geely, która będzie korzystać z tej technologii.

Izera będzie polsko-chińska. Ujawniono partnera przy produkcji elektrycznego auta
Izera powstanie na chińskiej platformie (East News, Tomasz Jastrzebowski/REPORTER)

Spółka ElectroMobility Poland (EMP) i największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna podpisały umowę licencyjną, w ramach której Geely udostępni spółce dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture) - poinformował prezes EMP Piotr Zaremba. Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: IZERA: pierwsza w historii marka elektrycznych aut polskiej produkcji dla całej rodziny- skrót #3

Chińska grupa motoryzacyjna Geely udostępni platformę pod budowę Izery

Jak zaznaczyła spółka EMP, opracowana przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą dedykowaną dla pojazdów elektrycznych. Umożliwia ona budowę zarówno małych pojazdów osobowych, jak i pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia też rozbudowaną strukturę oprogramowania oraz dostosowanie rozstawu osi w zależności od wymagań.

- Podpisujemy umowę licencyjną z EMP na udostępnienie wiodącej w branży architektury SEA - powiedział CEO Geely Holding Group Daniel Donghui Li.

Jesteśmy przekonani, że ta zaawansowana platforma technologiczna pomoże EMP we wprowadzaniu na rynek najwyższej jakości produktów, gwarantując ich jakość technologiczną w zakresie komponentów mechanicznych, software’u oraz skalowalności rozwiązań - podkreślił.

Li zwrócił uwagę, że Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i jest przekonany, że podpisana umowa umożliwi szybsze przejście na napędy elektryczne, tworząc szersze możliwości gospodarcze w obszarze elektromobilności.

- Platforma SEA wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu - dodał Zaremba. Jego zdaniem współpraca z Geely zapewnia spółce najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe. - W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych - podkreślił szef EMP.

Jak zaznaczył, decyzja o wyborze strategicznego partnera technologicznego, ze względu na wpływ niemal na każdy aspekt projektu, była wieloetapowym procesem. - Negocjacje obejmowały pakiet umów, który definiował szeroki zakres współpracy w długim horyzoncie czasowym - dodał.

Według spółki umowa przyczyni się do popularyzacji Architektury SEA, będącej najbardziej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy.

Przypomniano, że na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się marki w ramach grupy Geely Holding, a marki Zeekr i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. - EMP jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię - podano.

Zdaniem dyrektora ds. rozwoju produktu w EMP Łukasza Maliczenki, pozyskana platforma jest najlepszym dostępnym na rynku rozwiązaniem.

Możliwości techniczne, jakie daje wybrana technologia w obszarach: driving performance, driving assistance, innowacyjne systemy w zakresie wsparcia kierowcy, ergonomia wnętrza, a także przestronność i możliwość aranżacji przestrzeni pozwolą konkurować Izerze z liderami rynku - wskazał Maliczenko.

Spółka ElectroMobility Poland odpowiedzialna z budowę Izery

Spółka ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.

29 lipca 2021 r. Skarb Państwa podpisał umowę inwestycyjną z ElectroMobility Poland, na mocy której państwo obejmie nowe akcje EMP o wartości 250 mln zł. "Podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP umożliwia realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Dotychczasowi udziałowcy spółki pozostają w mniejszościowym akcjonariacie z udziałami w wysokości 4,325 proc. każdy, udział Skarbu Państwa wynosi 82,70 proc." - przekazała wówczas spółka.

Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding) jest globalną grupą z siedzibą główną w Hangzhou w Chinach. Jest właścicielem kilku znanych międzynarodowych marek motoryzacyjnych, w tym: Geely Auto, Lynk & Co, ZEEKR, Geometry, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto i Cao Cao Mobility. W 2021 r. Geely Holding sprzedało w sumie ponad 2,2 mln pojazdów, przy czym sama sprzedaż Volvo Cars na całym świecie wynosiła prawie 699 tys. sztuk.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(51)
ami24
4 miesiące temu
jeśli to ruszy to będzie to technologiczna syrenka
Izera bez chi...
6 miesięcy temu
W Polsce mamy złoża litu, które pogloby zaspokoić nasze potrzeby w 70 - 80% naszego zapotrzebowania na ten surowiec. Możemy produkować także german i gal, które służą do produkcji samochodów elektrycznych, więc okazałoby się ze Gelly nie byłby potrzebny.
hmm....
10 miesięcy temu
chinski podsłuch i GPS wliczony w cene ?
Joko
rok temu
Izera powstanie i tu nie mam wątpliwości tylko minie co najmniej jeszcze 10 lat do produkcji i skończy się tak że będzie przynosić tylko straty... Powstanie trochę egzemplarzy którch nikt nie będzie chciał... Niestety tak jest jak za państwowe ... Ten projekt musiałby być prywatny aby coś z tego było i przynosiło zyski patrz np wietnamski Vinfast biznes prywatny przy wsparciu państwa.
AR666
rok temu
Budowa elektrycznego auta to miliardy dolarów inwestycji, na którą w tym kraju nie ma woli państwa, a żadna prywatna firma lub grupa nie jest wstanie tego zrobić jak Musk.
...
Następna strona