"Brak kapitału nas hamował". Bez zastrzyku 250 mln zł od Skarbu Państwa elektryczna Izera nie ruszyłaby dalej

- Brak kapitału był czynnikiem, który nas hamował - powiedział Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland. Dopiero 250 mln zł od Skarbu Państwa pozwoliło spółce ruszyć z miejsca. Twórcy Izery przekonują, że są na dobrej drodze, by w 2024 r. rozpocząć seryjną produkcję polskiego samochodu elektrycznego. Chcą powtórzyć sukces fabryki Opla w Gliwicach i zmianę postrzegania marki Kia na naszym rynku.

Izera ma być nową marką polskich samochodów elektrycznych. Linia produkcyjna planowana jest w Jaworznie. Izera ma być nową marką polskich samochodów elektrycznych. Linia produkcyjna planowana jest w Jaworznie.
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Jastrzebowski/REPORTER
Marcin Walków

Na koniec 2021 r. fabryka polskich samochodów elektrycznych miała być już w budowie. Platforma, czyli kluczowy komponent dla auta elektrycznego, miała być już pozyskana od zewnętrznego dostawcy, a budowa łańcucha dostaw dobiegać końca.

Takie ambitne plany prezentowali twórcy Izery, czyli spółka ElectroMobility Poland, na premierze prototypów w lipcu 2020 r. Dziś już wiemy, że to wszystko nadal jest w planach. I pada kolejna obietnica - że teraz projekt polskiego samochodu elektrycznego nabierze tempa za sprawą nowych osób, które dołączyły w ostatnich dniach do kierownictwa spółki.

Polski samochód elektryczny. Izera nie powstanie z platformy kupionej za granicą

Dlaczego dotychczas nie wybrano dostawcy platformy, choć już rok temu zapowiadano, że wydarzy się to lada moment?

- Od października odzyskaliśmy zdolność do działania w oparciu o dokapitalizowanie. Proces ten rozpoczął się wiosną i trwał do jesieni. Ten czas na domknięcie negocjacji był trochę okresem straconym, niezależnie od nas - tłumaczył Piotr Zaremba, prezes spółki ElectroMobility Poland, na spotkaniu z dziennikarzami.

Przypomnijmy, że ElectroMobility Poland w 2016 r. było inicjatywą czterech państwowych koncernów energetycznych. W październiku 2021 r. do spółki wszedł Skarb Państwa, wnosząc 250 mln zł i obejmując za nie ponad 83 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. Teraz Zaremba zapowiada, że dostawcę platformy poznamy w pierwszym kwartale 2022 r.

Jak bardzo Izera będzie polska? "Mówimy o ogromnym wyzwaniu"

250 mln zł na budowę polskiego "elektryka". Brak kapitału hamował projekt Izery

250 mln zł od Skarbu Państwa, a konkretniej - z Funduszu Reprywatyzacji - to wciąż kropla w finansowym morzu potrzeb, aby spełnić marzenie o polskiej marce samochodów elektrycznych. Spółka potrzebuje około 4-5 mld zł. Ile prace nad projektem i funkcjonowanie spółki EMP kosztowały do dziś?

Na koniec ub.r. ponad 40 mln zł. Wkrótce będziemy publikować nowe sprawozdanie finansowe i wówczas podamy więcej szczegółów - stwierdził Zaremba w odpowiedzi na pytanie money.pl.

Podkreślał, że dzięki 250 mln zł od Skarbu Państwa, czyli z kieszeni podatników, ElectroMobility Poland odzyskała moc sprawczą.

Spółka może realnie zaciągać zobowiązania. To niewątpliwie ważny moment w projekcie i jego przyspieszenie. Brak kapitału był czynnikiem, który nas hamował - wyjaśniał prezes EMP.

W pozyskaniu kolejnych funduszy kluczowe mają być umowy z dostawcami, m.in. wspomnianej już platformy.

- Takich kluczowych umów jest kilkanaście, aby banki udzieliły finansowania pod nasz projekt. Zaciągnięty dług będzie zabezpieczony fabryką, która jest atrakcyjnym aktywem dla banku - przekonywał prezes.

Harmonogram projektu budowy polskiego samochodu elektrycznego zaprezentowany w lipcu 2020 r.
Harmonogram projektu budowy polskiego samochodu elektrycznego zaprezentowany w lipcu 2020 r. © Autokult | Mateusz Lubczański

Byli managerowie marek Kia, Opel i General Motors w Polsce dołączają do zespołu Izera

ElectroMobility Poland ogłosiła zmiany w spółce. Do rady nadzorczej oraz kierownictwa najwyższego szczebla dołączyły znane nazwiska, wieloletni szefowie takich marek jak Kia i Opel.

Wojciech Szyszko, który zarządzał marką Kia w Polsce, został nowym członkiem rady nadzorczej. - Pierwsze konotacje z marką Kia na naszym rynku były negatywne, trzeba było odrabiać straty. Kluczem do sukcesu był przemyślany marketing i pozycjonowanie marki. Zaczynaliśmy z jednym modelem, Cee'd, osiągnęliśmy sukces dzięki stabilności celów, stabilności strategii cenowej - uzasadniał dziennikarzom swoje wejście do EMP. Dziś Kia ma ugruntowaną pozycję, dobrą opinię i próbuje wydzierać klientów segmentowi premium.

Z kolei Wojciech Mieczkowski, który w Polsce zarządzał Oplem i Groupe PSA, został dyrektorem ds. produktu.

Jak będzie wyglądać elektryczna Izera?

Izera ma być oferowana także jako elektryczny SUV.
Izera ma być oferowana także jako elektryczny SUV. © Materiały prasowe | ElectroMobility Poland

Skoro o produkcie mowa, to przypomnijmy, że w lipcu 2020 r. spółka zaprezentowała dwa prototypy - hatchbacka i SUV-a, które mają być debiutanckimi modelami pod marką Izera. To projekty autorstwa włoskiej pracowni Torino Design.

- Rozwój produktu opiera się na trzech filarach: stylistyka, inżynieria pojazdu i strategia produktu. Trwają prace nad aktualizacją tej stylistyki, choć podstawowe elementy i charakter aut pozostają te same. Koncepcje pokazane w ubiegłym roku oparte są na solidnych podstawach technicznych. Mówimy raczej o aktualizacjach niż o zmianach - powiedział Łukasz Maliczenko, dotychczas odpowiedzialny za rozwój produkt w EMP.

Spółka nie chciała ogłosić, kto będzie partnerem w sferze projektowania w dalszych etapach prac nad Izerą. Może to być Torino Design, ale może być to inny partner.

Produkt to tylko połowa sukcesu. Ważnym elementem budowania strategii marki jest całe doświadczenie klienta z nią. Największym wyzwaniem przede mną jest znalezienie idealnej proporcji tego, co nowy samochód zaproponuje klientowi. Nie może to być ani za mało, ani za dużo. Bo wszystko ma swoją cenę. Jeśli więc coś nie jest klientowi potrzebne, to dlaczego uszczęśliwiać go tym na siłę - stwierdził Mieczkowski.

Fabryka Izery powstanie w Jaworznie. Teren jeszcze nie został kupiony

Fabryka elektrycznych samochodów marki Izera ma powstać w Jaworznie. Doradcą zarządu został Romuald Rytwiński, z przemysłem motoryzacyjnym związany od 45 lat. Uruchamiał fabrykę Opla w Gliwicach, zarządzał zakładami General Motors m.in. w Hiszpanii i Rosji.

- Dzięki fabryce Opla Gliwice są dziś zupełnie innym miastem. Powstało tam około 10 tys. miejsc pracy, rozwinęło się. Liczę, że Jaworzno będzie miało taką samą szansę - stwierdził. Doświadczony w otwieraniu fabryk motoryzacyjnych Rytwiński zaznaczył, że przygotowania do wbicia pierwszej łopaty to minimum 18 miesięcy.

- Potrzebujemy, aby teren pod budowę fabryki był przygotowany do III kwartału 2022 r., żebyśmy mogli go kupić. Dziś jego właścicielem są Lasy Państwowe, za chwilę będzie to Jaworzno - wyjaśniał prezes EMP Piotr Zaremba. Wśród najważniejszych kamieni milowych na 2022 r. spółka wymienia: podpisanie umowy na dostarczenie platformy, nominowanie dostawców, prace przygotowawcze do budowy zakładu w Jaworznie.

Twórcy Izery twierdzą, że produkcja seryjna nowego samochodu elektrycznego pod marką Izera rozpocznie się pod koniec 2024 r.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X