Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Kalkulator posłów PO wylicza, ile straciliśmy na Orlenie? "Najważniejsze to, co jest pod gwiazdką"

84
Podziel się:

"Sprawdź na ile oszukał cię Orlen" - pod takim hasłem działa internetowy kalkulator posłów Platformy Obywatelskiej. Wylicza szacunkową kwotę, jaką kierowcy mieli przepłacać za paliwa, tankując na stacjach PKN Orlen w ostatnich miesiącach. Ekspert jednak podkreśla, że najważniejsze jest zastrzeżenie, które autorzy kalkulatora dodali na końcu pod gwiazdką.

Kalkulator posłów PO wylicza, ile straciliśmy na Orlenie? "Najważniejsze to, co jest pod gwiazdką"
Internetowy kalkulator szacuje, ile kierowcy mogli przepłacać za tankowanie w ostatnich miesiącach (Agencja Wyborcza, Dawid Żuchowicz)

"Afera Orlenu. Sprawdź na ile oszukał cię Orlen" - pod takim nagłówkiem działa internetowy kalkulator, który przelicza, ile kierowcy mogli zaoszczędzić od początku obowiązywania tarczy antyinflacyjnej, w tym 8-proc. stawki VAT na paliwa. Kalkulator uruchomili posłowie Koalicji Obywatelskiej Agnieszka Pomaska i Tadeusz Aziewicz, o czym poinformowali w poniedziałek 9 stycznia.

"Cud paliwowy". PKN Orlen w ogniu krytyki

Przypomnijmy, że na PKN Orlen posypały się gromy po tym, jak 1 stycznia 2023 r., mimo wzrostu stawki podatku VAT do 23 proc., państwowy koncern nie podniósł cen paliw, a dzień wcześniej znacząco obniżył stawki w cenniku hurtowym. Ekonomista Rafał Mundry napisał na Twitterze, że w ciągu dwóch dni ceny spadły o 14 proc. "Kierowcy przepłacali 700 zł na tonie? PKN Orlen, skąd ta zmiana?" - pytał na Twitterze. I w zasadzie od tego się zaczęło.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Marże na stacjach Orlenu. "Kiedy oszukiwali Polaków?"

Pojawiły się zarzuty o to, że w ostatnich tygodniach, a nawet miesiącach, kierowcy przepłacali, bo koncern windował ceny. Miało to umożliwić koncernowi zbudowanie "poduszki" finansowej potrzebnej do skompensowania skutków wyższego VAT-u od Nowego Roku.

Prezes MPK we Wrocławiu wyliczył, że miejska spółka tylko w grudniu zapłaciła z tego powodu za paliwo o 967 tys. zł więcej. "To cena za monopol Orlenu" - podkreślił Krzysztof Balajewejder i zapowiedział wystąpienie do UOKiK z wnioskiem o zbadanie praktyk państwowego koncernu.

"Cuda na Orlenie". Internetowy kalkulator oblicza straty kierowców

W kalkulatorze dostępnym pod adresem: aferaorlenu.pl trzeba podać trzy informacje:

  • obecną cenę paliwa za litr, uwzględniającą 23 proc. VAT;
  • średnie spalanie samochodu;
  • dystans pokonywany w ciągu dnia.

Jak wylicza BM Reflex, firma konsultingowa z branży paliwowej, w Polsce (według stanu na 5 stycznia 2023 r.) średnia cena benzyny 95 to 6,57 zł/l. Przyjmijmy średnie spalanie samochodu na poziomie 9 l/100 km i pokonywanie w ciągu dnia 25 km. Co pokazuje kalkulator?

Według niego, przy 8-proc. stawce VAT, paliwo powinno kosztować 5,77 zł/l. Wydatki w ciągu miesiąca wyniosły 367,20 zł, a kierowca "powinien był wydać" w tym czasie 322,42 zł. Tym samym kwota "nadpłaty" to 45 zł miesięcznie, a od początku obowiązywania 8-proc. VAT na paliwo łącznie 495 zł. Autorzy internetowego kalkulatora podkreślają, że "podane wartości są orientacyjne".

Analityk e-petrol.pl: najważniejsze jest zastrzeżenie pod gwiazdką

O to, czy wyliczenia internetowego kalkulatora są wiarygodne, zapytaliśmy eksperta rynku paliw. - To bardzo uproszczony model i najważniejsze jest to końcowe zastrzeżenie z gwiazdką, czyli "podane wartości są orientacyjne" - mówi money.pl Grzegorz Maziak, analityk rynku paliw z e-petrol.pl.

Podkreśla, że mechanizmy ustalania cen paliw przez producentów są związane nie tylko z notowaniami ropy naftowej, ale też kursem dolara i sytuacją na giełdach europejskich, takich jak paliwowy hub ARA, czyli Amsterdam, RotterdamAntwerpia.

- To, ile zarabia koncern paliwowy, będący producentem, zawsze jest pytaniem-zagadką. Gdyby ten mechanizm rynkowy był zachowany, to rzeczywiście od przełomu listopada i grudnia, gdy w innych państwach ceny paliw zaczęły spadać, tankowanie mogło być tańsze - dodaje.

Dlatego jego zdaniem model zastosowany w kalkulatorze jest uproszczony. Nawet za bardzo.

Taniej rzeczywiście mogło być od początku grudnia, ale nie przez cały ten okres. To w grudniu tzw. premia lądowa wzrosła, wcześniej mieliśmy i takie okresy, gdy marże hurtowe były niższe. Dlatego rozciąganie tego modelu na wszystkie miesiące obowiązywania tarczy antyinflacyjnej to jednak nadużycie - stwierdza Maziak.

Orlen bronił się przed zarzutami. "Mielibyśmy chaos na stacjach"

PKN Orlen odpierał zarzuty a polityki cenowej koncernu bronił prezes Daniel Obajtek. To on przed końcem roku składał publicznie obietnicę, że 1 stycznia, mimo wzrostu VAT-u, "ceny paliw będą stabilne". - Gdybyśmy miesiąc wcześniej nie komunikowali, że zrobimy wszystko, aby ceny utrzymać, mielibyśmy chaos na stacjach i nieprzewidywalną panikę. Pamiętacie państwo kolejki na stacjach paliw po wybuchu wojny w Ukrainie? - przekonywał, wygłaszając oświadczenie dla mediów.

Jego zdaniem państwowy gigant nie mógł obniżyć cen ani ręcznie nimi sterować. - Słyszeliście państwo kilka miesięcy temu, że paliwa powinny być regulowane i kosztować 5 zł za litr. Gdybyśmy regulowali ceny, to nie płynąłby import do Polski. Podawałem przykład gospodarki węgierskiej i nie pomyliłem się. Tam tak się stało. Ręczne sterowanie doprowadziło do braków paliwa - mówił Obajtek.

Sprawie przygląda się już Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Platforma Obywatelska domaga się odwołania Daniela Obajtka ze stanowiska prezesa koncernu.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(84)
pamiętający j...
8 miesięcy temu
Dla ludzi, którzy mają amnezję to ci sami się teraz wypowiadają i dają jakiś wymyślny kalkulator, którzy chcieli ruskim oddać Lotos a akcje tej firmy wyceniane były na 0 PLN tak 0 PLN
Adam N 1973
rok temu
Czy Orlen to organizacja charytatywna czy firma, która powinna mieć zyski?? Tym bardziej że potrzebuje wielkich pieniędzy na inwestycje. Gdyby nadal rządziła PO to paliwo byłoby u nas droższe niż w Niemczech, bo Orlen nie byłby już państwową firmą
Robert
rok temu
Co to znaczy , ze ceny będą stabilne ? Oby się nie ustabilizowały na 15 zł za litr.🙉
Lukas
rok temu
Tak rząd walczył z inflacją wmawiajac ludziom że obniża podatki a tak naprawdę wyprowadził miliardy z budżetu państwa do spółki Obajtka bo zamiast vatu wprowadził marżę. Cena paliwa i inflacji zamiast spaść wzrosły a miliardy które zarobił Orlen nikt nie kontroluje
Lech
rok temu
Najważniejsze że pisowcy i księża mają super zniżki na stacjach Orlenu
...
Następna strona