Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Kobiety są z Wenus, a mężczyźni z Marsa… czyli stereotypy, a zaufanie w biznesie

0
Podziel się:

W badaniach CBOS o nazwie „Komu żyje się lepiej” z 2014 roku, pojawia się bardzo ciekawe pytanie: Czy zdarza ci się, że tracisz coś z powodu płci?. Jak pokazują wyniki 8% mężczyzn i 28% kobiet, odpowiedziało na nie twierdząco. Zatem ponad trzykrotnie częściej, to kobiety czują się w jakimś stopniu stygmatyzowane. A gdy te same kobiety zapytano o okoliczności, w których tracą coś z powodu płci? Aż 66% z nich wskazało pracę zawodową!

Kobiety są z Wenus, a mężczyźni z Marsa… czyli stereotypy, a zaufanie w biznesie
(Fotolia, StudioLaMagica)

Warto więc zajmować się tematyką różnic międzypłciowych, aby dowiedzieć się jakie wymierne konsekwencje przynosi posługiwanie się licznymi stereotypami.

Czym jest stereotyp?

Każdy z nas z pewnością spotkał się z określeniem stereotypu, czyli uproszczonego przeświadczenia, dotyczącego tego, że rzeczywistość jest taka, a nie inna. Jego przykładem mogą być liczne określenia, które słyszymy na co dzień, takie jak: „Dobrze prowadzisz samochód jak na kobietę”, albo „Moja szefowa pod względem kompetencji dorównuje niejednemu mężczyźnie”. Te dwa wyrażenia, pokazują jak małą mamy wiedzę w ocenie codziennych sytuacji, a także jak krzywdzące mogą być używane przez nas porównania.

W biznesie spotykam się także z innymi stereotypami:

„Mężczyźni podejmują bardziej racjonalne decyzje, ponieważ wkładają w nie mniej emocji”.

„Kobiety są bardziej niezdecydowane, ponieważ kierują się intuicją”

Podejmowanie decyzji to najbardziej kluczowa i ceniona kompetencja w biznesie. W tym środowisku najczęściej słyszę trzy określania, które opisują mężczyzn. Są to: decyzyjność, pragmatyzm, logika myślenia. Natomiast, te które dotyczą kobiet to: cierpliwość, ciepło i uprzejmość

… i teraz pojawia się pytanie, jak bardzo faktycznie odzwierciedlają one naszą rzeczywistość?

Zagrożenie stereotypem

W licznych badaniach na temat płci często pojawia się zjawisko zagrożenia stereotypem. Najprościej mówiąc polega ono na obniżaniu się sprawności u osób, których dotyka stereotyp. A więc świadomość, że istnieje jakieś przekonanie w społeczeństwie dotyczące naszej płci, nawet jeśli wiemy, że jest fałszywe, powoduje gorsze wykonywanie przez nas różnych zadań.

Przykładowo, kiedy mężczyźni w zadaniu badawczym zostali poproszeni o skupienie się na wykrywaniu informacji niewerbalnych u drugiej osoby i wcześniej zostali poinformowani, że kobiety, wykonują to zadanie lepiej, jako tego skutek, wykonywali je gorzej niż, gdyby nie otrzymali tej informacji. Inne badania, natomiast opisują przypadek, kiedy kobiety grając w szachy, częściej przegrywały, w momencie kiedy pojawiła się informacja, że grają przeciwko mężczyźnie. Zobaczmy więc jak bardzo nasze nieświadome nastawienie wpływa na podejmowanie decyzji.

W biznesie natomiast, panuje ogólne przeświadczenie, że mężczyźni są lepszymi liderami, niż kobiety. Przeświadczenie to sprawia, że kobiety wycofują się z obszaru decyzyjnego w firmie, czyli rzadziej zgłaszają się jako chętne od objęcia stanowisk kierowniczych.

Stereotypy…a zaufanie

To czy powierzymy komuś nasze zaufanie, bardzo blisko zależy od tego, jak często posługujemy się stereotypami. Poniżej opiszę, z czego może wynikać jego spadek.

Po pierwsze niskie zaufanie wynika z tego, że nie mamy wiedzy na jakiś temat. Dlatego ważne, aby świadomie obserwować jak funkcjonują inne osoby. Dajmy sobie czas na to, aby przekonać się jaka naprawdę jest osoba, którą właśnie poznaliśmy, zanim ją bezrefleksyjnie zaszufladkujemy.

Po drugie, możemy nie pokładać w kimś naszego zaufania, ponieważ „wiemy źle”. Kiedyś usłyszałem bardzo ciekawe określenie na osobę, która chociaż ma dobre intencje, podąża w zupełnie odmiennym kierunku: „Biec na zachód, aby szukać wschodu słońca”. Często jest tak, że choć mamy silnie ugruntowaną wiedzę, może być ona oparta na złych lub zdezaktualizowanych przesłankach. Aby rozwijać zaufanie w biznesie musimy zatem wykazywać się krytycznym myśleniem i weryfikować informacje, którymi się posługujemy.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat roli stereotypów płci w biznesie i poznać metody na skuteczną walkę z nimi, serdecznie zapraszam na II Forum Zaufania:” Kobiety i Mężczyźni w biznesie.
Szczegóły wydarzenia znajdują się na: www.zaufaniewbiznesie.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Informacja prasowa
KOMENTARZE
(0)