Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MNR
|
Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Kobiety XXI w. Kim są i czego potrzebują?

Podziel się:

Aż 80 proc. prezesów i 75 proc. członków zarządów firm w Polsce to mężczyźni. Kim są kobiety XXI w. i jaką rolę pełnią w przestrzeni zawodowej dyskutowali eksperci podczas piątej debaty sceny społecznej Kongresu ESG – Polska Moc Biznesu.

Kobiety XXI w. Kim są i czego potrzebują?
Debata "Kobiety XXI wieku" (materiały partnera, Renata Kaczmarek)

W debacie uczestniczyli:

●       Beata Drzazga, prezes zarządu BetaMed

●       Katarzyna Cymerman, dyrektor HR, Microsoft

●       Małgorzata Ohme, Co-founder & Chief Impact Officer, Mindgram

●       Agata Śmieja, prezes zarządu, organizator Polskiej Mocy Biznesu, Fundacja Czysta Powietrze

●       Omenaa Mensah, prezes zarządu Omenaa Foundation

●       Joanna Makowiecka-Gatza, przewodnicząca Rady Pracodawców RP, prezes zarządu, Karmar

●       Barbara Stępień, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej, L'Oreal Polska

●       Joanna Jaroch-Pszeniczna, wicedyrektor i dyrektor Public Affairs, CCIFP

●       Robert Rutkowski, psychoterapeuta, wykładowca, pedagog, autor książek

Kim jest kobieta XXI w.?

Beata Drzazga, prezes BetaMed, skomentowała obraz, na którym widniała Maria Skłodowska-Curie:

Maria Skłodowska-Curie otworzyła kobietom drogę do świata nauki. Była przede wszystkim naukowcem i dzięki swojej ciężkiej pracy pamiętamy ją po dziś dzień. Była też odważną kobietą. Nie bała się mówić co myśli. Nie była grzeczna ani potulna. Z pewnością nadawałaby się na kobietę XXI w. Pokazała, że można zacząć od czegoś małego i że osiągnięcia nie zależą od płci – zauważa.

Zdaniem Beaty Drzazgi, dziś również managerów nie powinno się różnicować ze względu na płeć. Na stanowiskach kierowniczych potrzebujemy zarówno mężczyzn, jak i kobiety. Kobiece cechy mogą znaleźć zastosowanie również w kierowaniu firmą.

Katarzyna Cymerman, dyrektor HR Microsoft, odsłoniła obraz, który ukazywał Adę Lovelace, prekursorkę programowania, która w XIX w. stworzyła koncepcję komputera:

– Kobiety mają wielki udział w transformacji cyfrowej. Aby ta transformacja przebiegała płynnie, potrzebne są takie Ady Lovelace. Kobiety doskonale uzupełniają męskie spojrzenie na biznes.

Następnie głos zabrała Małgorzata Ohme, Co-founder & Chief Impact Officer Mindgram. Na jej obrazie była Margaret Floy-Washburn, pierwsza psycholog w XX w.:– Dzisiaj Margaret miałaby bardzo dużą konkurencję. W XX w. psychologia nie była nauką opisaną, spopularyzowaną, dopiero się rozwijała. Dziś, jeśli chodzi o stopień naukowy w tej dziedzinie, parytet jest zachowany – zauważa.

I dodaje: – Aktualnie jesteśmy w kryzysie psychicznym, ludzie są w coraz gorszym stanie. Siedzimy też na bombie związaną z PTSD. Nigdy kierunki psychologiczne nie cieszyły się tak wielką popularnością. Wśród studentów i praktyków dominują kobiety.

Agata Śmieja, prezes zarządu, organizator Polskiej Mocy Biznesu, Fundacja Czysta Powietrze, odsłoniła Elisabeth Cochran-Seaman, czyli Nellie Bly, która była prekursorką dziennikarstwa śledczego, korespondentką wojenną.

– Takie historie dzieją się po dziś dzień. W zeszłym roku na jeden z tematów Kongresu ESG wybrałam kwestie kobiece. Spotkałam się z murem nieprzychylnych komentarzy mężczyzn. Tymczasem podczas wydarzenia była pełna widownia, a dominowali na niej mężczyźni. Wydarzenie było szeroko komentowane, a kobiety wzięły go wręcz szturmem. Wynika z tego, że dopiero kiedy kobiety gremialnie zabierają głos, to są słuchane skomentowała Agata Śmieja.

Kolejny obraz z wizerunkiem Joanny d’Arc, francuskiej bohaterki narodowej, odsłoniła Omenaa Mensah, prezes zarządu Omenaa Foundation.

– W dzisiejszych czasach doskonale poradziłaby sobie. Na pewno nie wyróżniałaby się strojem. Za jej czasów kobiety nie chodziły w spodniach, a dziś jest to normalne. Spodnie bywają dla nas mundurem, który ułatwia nam wykonywanie codziennych zadań. Mimo to nie zgubiłyśmy wrażliwości emocjonalnej. Z tych dwóch cech powstanie połączenie idealne, dające nam przewagę nad mężczyznami. Joanna d’Arc nie musiałaby walczyć z tak wieloma przeciwnościami losu, aby udowodnić swoją wartość. Dzisiaj z pewnością szybciej osiągnęłaby swoje cele – przekonuje.

Następny obraz odsłoniła Joanna Makowiecka-Gatza, przewodnicząca Rady Pracodawców RP, Prezes Zarządu, Karmar. Była na nim Jadwiga Dobrzyńska, polska architekt.

– Kobiet wciąż jest mało w branży budowlanej, w branży architektonicznej jest ich znacznie więcej. Praca na budowie jest po prostu bardzo wymagająca. Zazwyczaj wszystkie budowy zaczynają się o godz. 6:30, a kończą późno w nocy, co nie sprzyja cyklowi życia rodziny – zwraca uwagę.

I dodaje: – Kobiety i mężczyźni nie dzielą się po równo swoimi rolami, ale mimo wszystko jest coraz lepiej. Kobiet inżynierek jest dużo, dużo więcej. Moi współpracownicy z zagranicy dziwią się, że na naszych budowach pracują ekipy złożone w 48 proc. z kobiet. Nie robimy tego specjalnie, po prostu zatrudniamy ludzi. Oferujemy również taką samą płacę, bez żadnych płciowych wyróżników. Bardzo wierzę w to, że biznes nie ma płci. Powinniśmy ze sobą współpracować i osiągać swoje cele. Zbyt duży udział kobiet w miejscach pracy również nie jest pożądany.

Barbara Stępień, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej L'Oreal Polska, zanim odsłoniła swój obrazek stwierdziła, że brak różnorodności jest niebezpieczny. L'Oreal Polska próbuje zachęcić mężczyzn do pracy w branży beatuy. Bo monokultura zawsze jest słabsza.Na odsłoniętym obrazie był wizerunek Kleopatry.

– Kleopatra poradziłaby sobie w XXI w. Była innowacyjna, a przyszłością naszego świata jest właśnie innowacja, odwaga i otwarty umysł. Nie należy się bać nowych rzeczy i pamiętać, że dzięki otwartości ludzkość radziła sobie z kryzysami. Apeluję, by nie zapominać o panach. Mówimy o nich, aby oni mówili o nas. Nie należy dzielić się na dwie grupy, bo tylko we współpracy jesteśmy w stanie rozwinąć pełny potencjał – przekonuje.

Joanna Jaroch-Pszeniczna, wicedyrektor i dyrektor Public Affairs CCIFP, miała na obrazie królową Jadwigę:

– To z pewnością jest kobietą na miarę XXI w. Jadwiga założyła Uniwersytet Jagielloński, co odzwierciedla zaangażowanie kobiet w edukację. Angażowała się również w politykę, tak jak każda z nas angażuje się w politykę chociażby własnej rodziny – twierdzi Jarosz-Pszeniczna.

Następnie obraz odsłonił Robert Rutkowski, psychoterapeuta, wykładowca, pedagog, autor książek. Jednak nie był to obraz, a lustro i odbicia wszystkich pań prelegentek. Opis tego "obrazu" napisała Agnieszka Zaręba. Składał się z cech kobiety XXI w, która jest silna, niezależna, ma wyznaczone cele, jest świadoma swojej siły, ale również swoich słabości. Robert Rutkowski skomentował:

Również mogę spojrzeć w to lustro i znaleźć w sobie pierwiastek kobiecy. Najgorzej mają ci mężczyźni, którzy nie są w stanie się do tego pierwiastka przyznać. Ja jestem lustrem, w którym odbijają się moi pacjenci, w tym również kobiety. Te kobiety skrupulatnie wyznaczają swoje cele, potrafią zawalczyć o swoje, ale są też świadome własnych słabości, co w gruncie rzeczy świadczy o ogromnej sile. Pytam swoich pacjentów, czy byli kiedykolwiek sportowcami. Jeśli byli, to być może nauczyli się przegrywać. Bo ważne, żeby ze sobą współpracować, a nie konkurować – podkreśla.

Równość płac

Drugą część panelu rozpoczęła wypowiedź Beaty Drzazgi: – Gdy nie miałam jeszcze własnej firmy, widziałam nierówność płac. Wciskano mi, że mężczyzna musi więcej zarabiać, bo jest głową rodziny, niezależnie od tego, ile faktycznie miał pracy. Do tego dochodzi fakt, że kobiety nie są po prostu dopuszczane do wielu stanowisk. Moją motywacją był od małego bunt. Nie chciałam się na wiele rzeczy zgodzić. Otworzyłam więc firmę i nie musiałam walczyć o żadne stołki. Teraz sama zatrudniam i płeć nie ma dla mnie znaczenia. Liczy się to, co pracownik wnosi do firmy – podkreśla.

Katarzyna Cymerman: – My kobiety mamy problem z mówieniem o tym, że jest jawna niesprawiedliwość przy wynagrodzeniach. Omijają nas promocje, podwyżki, szczególnie, jeśli idziemy na urlop macierzyński. Kiedy przejmowałam stanowisko po swoim męskim poprzedniku, zapytałam, co muszę zrobić, by mieć takie same zarobki. Moja przełożona sprawdziła tę sytuację i uznała ją za wysoce niesprawiedliwą.

Jak zauważa Małgorzata Ohme, kobiety w wielu kwestiach mają większe kompetencje, ale – co potwierdzają badania – ocenianą się niżej niż mężczyźni.

– Najbardziej w życiu rozwijałam się przez kryzysy. Im bardziej się bałam, tym bardziej byłam odważna. Popychała mnie ogromna potrzeba wolności – zdradza. I przyznaje: – Musiałam stać się liderem, choć nie mam potrzeby władzy, nie mogłam mieć lidera nad sobą.

Agata Śmieja: – Każda z nas miała taki moment w życiu, że coś szło nie tak. Małe sukcesy utwierdzają nas w przekonaniu, że jesteśmy na dobrej drodze.

Omenaa Mensah: – Praca zespołowa, rozdzielenie przegranej na wszystkich członków drużyny, wytworzyło we mnie uczucie sprawiedliwości. We wszystkich moich wyzwaniach było tak, że byłam od kogoś uzależniona. Nigdy nie skupiam się na tym, że jestem kobietą i dlatego będzie mi gorzej. Skupiłam się na tym, jak przekuć to w sukces.

Joanna Makowiecka-Gatza: – W jednym z badań na pytanie "czego się obawiacie?" wszyscy respondenci, niezależnie od płci, zadeklarowali te same obawy. Były nimi: lęk przed porażką, lęk przed niekompetencją, lęk przed byciem niekochanym – wylicza.

I przyznaje: – Przychodząc do branży jako kobieta, byłam przedmiotem komentarzy panów, ale trzeba to wytrzymać, nie było łatwo. Pomógł mi w tym sport, bo jestem fighterką. Trzeba sobie pomagać.

Barbara Stępień zauważa, że kobiety w Polsce nie mają tak źle, są kraje, w których sytuacja kobiet jest dużo gorsza.

– Zmienia się rola mężczyzny w rodzinie. Równość jest bardzo ważna również poza pracą. We współpracy i różnorodności jest siła – podkreśla.

Joanna Jaroch-Pszeniczna: – Kwestia parytetów uprościłaby nam wdrożenie zmian.

Robert Rutkowski: – Dziś samobójstwo popełniło 15 osób, w tym 13 mężczyzn. Mamy duży problem, ponieważ każda silna kobieta potrzebuje trochę silniejszego od siebie mężczyzny, a takich nie ma.

DZIĘKUJEMY, ŻE BYLIŚCIE Z NAMI - KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!

PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald's, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej PATONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIĘDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, okrakow.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL

Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl