Kończy się czas na wymianę sprzętu. "Zwlekają do samego końca"

Kończy się czas na wymianę tachografów w ciężarówkach wykonujących międzynarodowy transport towarów. Duża część firm wciąż tego nie zrobiła. Konsekwencje mogą być poważne - łącznie z zakazem realizowania usług - ostrzega "Puls Biznesu".

Zwi?kszony wakacyjny ruch na A1
29.07.2019 Autostrada A1 Fot. Wojciech Strozyk/REPORTER
Wojciech Strozyk/REPORTERKończy się czas na wymianę tachografów w ciężarówkach
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER
Katarzyna Kalus

Dziennik podaje, że 18 sierpnia 2025 r. to ostateczna data, do której trzeba wymienić tachografy na urządzenia drugiej generacji (G2V2). Tymczasem, jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę Inelo, aż 25 proc. przewoźników nie dopełniło dotąd tego obowiązku - informuje.

Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń w firmie Inelo z Grupy Eurowag cytowany przez gazetę zwraca uwagę, że "wiele przedsiębiorstw odłożyło decyzję o wymianie na ostatnią chwilę, co jest bardzo ryzykownym działaniem".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trump doprowadzi do pokoju? "Skupia się na sprawach drugorzędnych"

Ekspert podkreśla, że nadal 25 proc. pojazdów nie spełnia nowych wymogów. Wskazuje przy tym, że podobna sytuacja miała miejsce przy wprowadzeniu systemu e-TOLL oraz przy poprzedniej wymianie najstarszych tachografów G1 przed końcem 2024 r.

Zauważalna część rynku zwleka do samego końca, co potem rodzi poważne problemy i naraża firmy na kary lub utratę możliwości wykonywania transportu - twierdzi Włoch.

"PB" zaznacza, że od 19 sierpnia 2025 r. każda ciężarówka wożąca towary w transporcie międzynarodowym musi być wyposażona w tachograf nowego typu. Komisja Europejska już w kwietniu poinformowała, że kolejnego okresu przejściowego nie będzie.

12 tys. zł kary i więcej

Gazeta przestrzega, że konsekwencje niedostosowania się do przepisów mogą być bardzo dotkliwe. Firmy nie tylko stracą możliwość realizacji przewozów międzynarodowych, ale grożą im także konsekwencje finansowe.

Za jazdę ze starym tachografem przewoźnik w Polsce może zapłacić nawet do 12 tys. zł, a w innych krajach Unii Europejskiej mandaty mogą wynieść od kilku do kilkudziesięciu tysięcy euro, w zależności od miejscowych przepisów.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X